Nekromanti Världens äldsta spelbara Brädspel

Lukas

Mannen i Gult
Här kan du se Youtuben Tom Scott spela världens äldsta spelbara brädspel, med mannen som listade ut reglerna

Lukas

Mannen i Gult
PÅ något vis finner jag det störande att det äldsta spelbara brädspelet använder sig av D4. den sämsta av träningar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lukas;n236694 said:
PÅ något vis finner jag det störande att det äldsta spelbara brädspelet använder sig av D4. den sämsta av träningar
Det är lite konstigt, ja, eftersom det borde vara svårare att tillverka en välbalanserad T4 än en T6, inbillar jag mig. Och så som reglerna fungerar skulle det gå lika bra att spela det med T6:or.

Jag har sett det där spelbrädet förr någonstans. Kul att lära sig hur spelet fungerar.

olaberg

Hero
Är inte de vanligaste t4:orna i äldre tid fyrkantiga små pinnar som rullar och visar en av de fyra sidorna?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det där var ju helt förtjusande. Måste testas.

Jocke

Man med skägg
Som jag minns det från min kompis berättelser så hade de gamla egyperna ett helt annat spel de spelade, men det var tråkigt så de modifierade undersidorna på sina spelaplaner för att kunna vända dem och spela det här spelet i stället. Att bara köpa ett annat spel än det klassiska tråkiga kunde man ju inte göra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det ser ju faktiskt riktigt kul ut! Påminner lite vagt om backgammon i tänket.