Nekromanti Världens 7 underverk - fast i MUNDANA! :-)

Eagle

Swordsman
Hej!

I vår tid är kanske kinesiska muren, pyramiderna och slottet Taj Mahal m.f. världens underverk - man hänförs över dess storslagenhet, komplexa byggnadsstil och med vilken omfattning i tid och resurser det måste ha tagit att bygga dem.

Min fråga är: Var finns Mundanas "sju underverk" Hur de ser ut? Vad är utmärkande med dessa byggnadsverk som särskiljer dem från andra. Kanske har de någon intressant historia bakom sig. Någon hemlighet som väntar på att upptäckas där. Har ni några bra ideer?

Myrcht

Veteran
Muren runt Talon kanske =)
15 tjock och 18 meter hög måste väl säga ngt i alla fall :gremtongue:

Annars kanske det 110 meter höga tornet i Thalamur kan vara en annan kandidat :gremtongue:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Magikraternas citadell tycks vara den mest imponerande struktur som beskrivs. Sedan kan nog den förbjudna staden Rasur i Davos, Sankta Inalys katedral i Calnia och gudahärskarens tempel i Tabbah kvalificera sig. Om den eviga spiran i Asharien är gjord av människohand borde den vara med. Dessutom bör det i rättvisans namn säga att de större dvärgfästena är ingenjörstekniska triumfer som får de mänskliga byggnadsverken att blekna, men en lista med enbart dem skulle bli lite tråkig, så vi slänger bara in ett, låt säga Narekh-Renk-Ghor (vilket är omnämnt som extremt vackert). Kini'an Tenev'coron väger då upp ekvationen på alvsidan, då denna stads arkitektur (torn klädda i färgat glas) onekligen låter rätt fet. Listen blir alltså:
Magikraternas citadell
Rasur
Sankta Inalys katedral
Gudakonungens tempel
Eviga spiran
Narekh-Renkh-Ghors stora sal
Kini'an Tenev'corons torn

Detta gäller endast för det kända Mundana -- Menon-Aun, Ebhron, Forion och liknande områden har säkert lika fantastiska byggnadsverk.

Regmolar

Swashbuckler
Själv tycker jag nog att om Jargien ska med borde kanske byggnaden snarare vara kejsarens torn (90 meter med romersk teknologi är imponerande) eller Borobur, en tempelpyramid i nästan samma höjdklass och det främsta Daaktemplet utanför Tibara. Och ska det vara underverk av den grekiska modellen på underverk räknas inte saker i Menon-Aun och dylikt - i originalversionen struntade man i allt som låg utanför Medelhavet och Mellanöstern. Annars skulle det nog lätt ha blivit mer än sju...

nordan

Swordsman
Frågan om inte befästningarna på ön Colm borde kunna räknas in - dock är de lite moderna. Underverken är ju huvudsakligen gamla antika konstruktioner.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Visserligen är anledningen att underverken är antika att listan plitades ner under antiken, då flera av de här grejerna var relativt nya. Så om någon mundansk lärd satte sig ned och gjorde en lista nu skulle han kunna ta med även moderna föremål.

DesertRain

Hero
citadellet i An-Thalamur, Thalaskas mur, muren i norra Ebhron, Khazim renk ghor, narenkh renk ghors rådssal, kejasrens torn i Daval, Kini'an Tenev'corons torn.

nordan

Swordsman
Kulturer

Det beror nog helt på vem som skriver ner detta - vissa kulturer släpps nog aldrig till exempel in i vissa fästen för att beskåda dessas storsalighet, och så vidare...

vandraren

Swordsman
Bara för lite info (och för att jag är en besserwisser):

Taj Mahal och kinesiska muren ingår inte i världens sju underverk. De sju underverken är:

Cheopspyramiden
Babylons hängande trädgårdar
Zeusstatyn i Olympia
Artemistemplet i Efesos
Mausollos gravtempel
Kolossen på Rhodos
Fyrtornet på Faros (Alexandria)

Med risk för att upprepa det andra sagt kan man ta följande som underverk i Mundana:

Pyramiden i Asharien
Monoliten i Asharien (där det blåser)
Tornet i Colonan (oändligt högt)
Monoliten i Thalamur/ Citadellet (högmagisk för kronotropi)
Muren i Thalamur
Tibaras domkyrka
Monolitfältet i Tokon

finns säkert fler....

Ymir

Liten kantbaron
Jag vill, partiskt eller ej, slå ett slag för Mûhad. Den som tittat noga i Encyclopedia Mundana kan hitta tre mûhadinska byggnadsverk jag lagt in där: An'ak Khanum, Gur-i-Amir, och Gur-i-Zinda. Det var just med en tanke på att de var så spektakulära, att de alla hade kunnat kvala in på en lista över Mundanas underverk.

Jag tänker mig egentligen bara fyra kulturer i Mundana som är verkligt duktiga på arkitektur: Cirefalierna, mûhadinerna, dvärgarna, och Sanari. Visst, sabrierna och thalaskerna och jargierna och ebhroniterna och så kan säkert uppföra ett och annat arkitektoniskt under om de anstränger sig, men det händer kanske ett par gånger per årtusende. Det är talande att allting andra i tråden föreslagit som underverk i Thalamur och Asharina är byggt av civilisationer som gått under sedan länge - Danarth, Ramora och Colonan kunde säkert sina grejer, men de är borta nu. Jag föreslår en uppdelning i en lista på underverk som uppförts av fallna civilisationer, och en lista på underverk byggda av Mundanas nuvarande kulturer. Det lär bli lite svårdefinierat vad som är vad, givet den groteskt långa kontinuiteten i tex Mûhad, men man kan nog hitta ett par historiska brytpunkter - i Mûhad skulle jag säga att den är vid Stamfaderns ankomst; allt som är uppfört efter det tillhör den senare listan. Jag kan också tänka mig en uppdelning i Västerlandets under, och Österlandets, med gränsen nånstans vid Tarkas - dår går nån slags brytpunkt mellan europeisk-liknande kulturer och asiatiskt och afrikanskt inspirerade, trots allt.

Jag kan börja med att presentera mina tre kandidater:

Gur-i-Amir, 'De svunna härskarnas vila', är ett gravmausoleum, oländigt beläget högt upp i Tabîmbergen utanför Tabbah. Det byggdes av Zius fornkultur i tidernas gryning, omkring 5600 före Mhîm, årtusenden innan zhanerna kom till Västlanden. I Gur-i-Amir, som bar ett annat namn då, lades Zius konungar till vila, och sedan zhanerna erövrat landet kom också många av deras konungar att begravas där. På senare tid har platsen fallit i viss glömska, då vägen dit är svår och farlig, men zhaniska lärde prisar fortfarande dess storslagenhet och skönhet. Hazmar Mûran, som förvisso är en notorisk lögnhals, beskrev Gur-i-Amir i sin bok "Bland stillheten i Cikadornas berg": "På en enslig platå längst bergssidan, strax under Mhîms blå himmel, tronade en magnifik kupol i solen. Den var gammal och märkt av år, omgärdad av fyra massiva stentorn, täckta av halvt bortnötta ornamenteringar. Ett av tornen hade rasat samman, och kupolens spira var bruten, dess gyllene halvmåne låg gnistrande i det vindpinade gräset vid byggnadens fot. Men när er ödmjuke berättare beträdde de mäktiga stentrappor som ledde upp till byggnadens ingång, ett högt valv omgärdat av nednötta statyer av hedniska gudar, kunde ingen med öga för arkitektur, oavsett hur rättrogen, förneka att Gur-i-Amir var ett av forntidens största underverk".

Gur-i-Amir sägs också vara draken Alzakh-Andors boplats. Djupt i dess innanmäte lär han ligga intill kryptorna där döda fornkonungar vilar i balsamerad ro, på högar av guld och andra, ofattbara, skatter.

Gur-i-Zinda, "Månens viloplats", var ett hedniskt tempel i Alkarzan, som sedermera byggdes om till dhaorag. Det uppfördes av zhanerna då de erövrat Ziu, på 3000-talet f.M., och i det lades deras storkonung Tarim till vila. Dess minareter, uppförda på 1700-talet e.M., är än idag det första man ser av Alkarzan från havet. Redan den ursprungliga byggnaden, en fyrkantig pelarsal i sandsten under en massiv kupol, är mycket stor, och med utbyggnader som lagts till under årtusendena är helheten bokstavligen enorm. Arkitekturen är, just för att olika delar uppförts i omgångar, smått kaosartad, och en del finkänsliga cirefalier har högljutt förkastat den, men mûhadinerna anser den vara snudd på fulländad - mest för att det är otänkbart att kränka Tarim Världserövarens viloplats, förstås. Hans krypta ligger något till vänster om den ursprungliga tempelsalen, som dock är det verkliga undret. Den är mycket hög i tak, med smäckra pelare som skjuter upp mot en jättelik kupol, och väggarna och pelarna är på klassiskt mûhadinskt vis rikligt prydda med kalligrafier och blomsterornament. Genom sinnrikt placerade fönster i kupolens nederkant faller strimmor av sol- eller månljus ned över den annars mörka tempelsalen i ett intrikat flätverk. Gryningens första solstrimma faller alltid på altaret längst bak i tempelsalen, och det sägs att månens första ljus alltid hamnar på Tarims grav.

An'ak Khanum, 'Lilla prinsessan' uppfördes under dynastin Zhias tid, en period hyllad för sin estetik. Den ligger också i Alkarzan, och var tänkt som dhaoragen framför alla andra; Mhîmrättens huvudsäte näst Tabbahs gyllene tron. Emellertid lyckades man inte riktigt överträffa Gur-i-Zinda, och An'ak Khanum har alltid stått lite i dess skugga. Byggnaden är mycket yngre än Gur-i-Zinda, dock, och både smäckrare, elegantare och mer enhetlig i sin arkitektur. Själva huvudbyggnaden är närmast blomsterlik till formen, och har flera sidokammare med mindre takkupoler samlade runt en större tempelsal i mitten, där den största kupolen tronar i "blommans" mitt. Alla salarna är förenade via luftiga pelargångar. Minareterna är något separerade från huvudbyggnaden, och nås via smäckra broar högt upp i luften. Det mest magnifika med An'ak Khanum är dock golvet, där färgad marmor lagts ut i ett underskönt mönster vars centrum är en jättelik, vit krysantemum kantad av vita fåglar, mitt i den stora tempelsalen. Katedralen uppkallades efter Zarifi, Mhîm Uzûm Shaches favoritdotter, och äppelträden hon lät plantera blommar fortfarande i trädgården.

Sar'whîd, Gudahärskarens palats i Tabbah, kunde förstås förtjäna ett omnämnande, men det är så enormt i sin omfattning att det är svårt att klassa som en enda byggnad; och ingen enskild del av det anses, om än storslagen, vara riktigt så magnifik som de tre ovan.

Några listor kunde då tex vara:

Forntidens sju underverk, enligt Carpodim av Coluimn (Ca. 2830-):

Gur-i-Amir, gravmausoleum i Tabîmbergen
Draktemplet i Colonan
Izhims ziggurat i Darasgata, på Cai, uppfört i Edron
Magikraternas citadell, citadell i An-Thalamur, uppfört i Danarth
Votan-Abors stora torn, Caibukten, uppfört i Akpilos
Statyerna vid Thummons portar, okänt ursprung
Pyramiden på Ashaslätten, okänt ursprung

Alternativ: Thalaska mur, Akvedukterna i Colonan, Hamnen i Colonan, Gur-i-Zinda, Eviga spiran, statyerna på Luberos

Mundanas sju underverk, enlig Ycanbar av Garandor (2790-2878 e.D.) (som aldrig besökte Jargien):

Cirzas tempel i Ciremelo
St:a Inalys katedral i Calnia
Gur-i-Zinda-dhaoragen, Alkarzan
An'ak Khanum-madrasan, Alkarzan
Kisharnias torn, Haléa Teren
Narekh-renk-Ghors stora sal, Narekh-renk-Ghor
Kabalaordens huvudakademi på Kabal, Ebhron

Mundanas sju underverk, enligt Bzar Tzolechin från Ciremelo (2903-):

Cirzas tempel i Ciremelo
Cirzas tempel i Cirza Falz
Ildir-Kanalen över Ziu
Befästningsverken i Ramezior Crack
Stora fyrtornet i Marek Pomian
Kejsarens torn i Daval
Ulug Stjärnskådarens observatorium i Jaccumta

Västlandens åtta underverk, enligt Li Zalké (412-339 f.D.)
Gur-i-Amir-mausoleet, Tabîmbergen
Gur-i-Zinda-templet, Alkarzan
Ildir-Kanalen, Jahna och Aksa, Ziu
Izhims Ziggurat i Darasgata, Edron
Votan-Abors stora torn, Caibukten
Himlastaden Tengri, Loulanmassivet
Tashkars blomsterträdgårdar, okänt läge
Iliks tempel i Chahar, Edron

Varför ska det vara just sju underverk, förresten? I den senare listan, tänkte jag mig till exempel att zhanerna alltid tyckt mer om talet åtta. Sedan tänker jag mig att kamorferna, ödlefolket, melusinerna och sådana säkert uppfört skithäftiga magiska/tekniska grejer människorna skulle tappa hakan av om de fick se dem. Men det är klart, det får de oftast inte, och därför är melusinernas eventuella motsvarighet till R'lyeh inte med på såna här listor. Det är ju ganska självklart, egentligen; grekerna kände inte heller till terrakottaarmén eller den kinesiska muren.

Håll till godo!

- Ymir, teleporterar iväg sig till Malmöfestivalen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Jag vill, partiskt eller ej, slå ett slag för Mûhad. Den som tittat noga i Encyclopedia Mundana kan hitta tre mûhadinska byggnadsverk jag lagt in där: An'ak Khanum, Gur-i-Amir, och Gur-i-Zinda. Det var just med en tanke på att de var så spektakulära, att de alla hade kunnat kvala in på en lista över Mundanas underverk."

Ja, men ingen orkar titta noga i Encyklopedia Mundana på jakt efter byggnadsverk. Det hade varit mycket lättare om vi haft, säg, en Västlandemodul att tillgå. *host* :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Varför ska det vara just sju underverk, förresten? I den senare listan, tänkte jag mig till exempel att zhanerna alltid tyckt mer om talet åtta.
Så länge som vi inte låter Momolanerna ta hand om det bara; trettiotre underverk kanske blir rättvist, men lite väl mastigt... :gremwink: Varför trettiotre, förresten? Kan inte hitta något vettigt med det talet...

Förresten får det komma ut lite moduler om det där du snackar om snart, det var länge sen Thalamur och Krigsherren och åtminstone jag tycker att många av dem som ligger på releaseplanen låter väldans intressanta...

Dibuk

Veteran
Konstigt att ingen nämt det här men nu gör jag det :gremlaugh:

Varför inte ta med Stadtbiblioteket i Aroch som är mundanas största bibliotek
eller Kungagravarna i tårarnas dal vad jag läst så har ingen varit längst ner i dom på väldigt länge och med tanke på allt som hender där är väll det ett av dom största underverken

Trappan utan slut är väll oxå ett bra bidrag till dom sju underverken

Myrcht

Veteran
Satan vad ni andra kunde många byggnader osv. runt om i Mundana :gremtongue:

Har ni Pumpat Geografica Mundana lr nåt :gremcool:

Zolod

Veteran
Ja men Eagle skrev ju så här:

I vår tid är kanske kinesiska muren, pyramiderna och slottet Taj Mahal m.f. världens underverk - man hänförs över dess storslagenhet, komplexa byggnadsstil och med vilken omfattning i tid och resurser det måste ha tagit att bygga dem.
Observera "i vår tid"... Av de klassiska sju så är det bara Cheopspyramiden som fortfarande står; så man kan knappast kalla dem vår tids sju underverk... Dessutom är det nog så att de flesta skulle säga att de klassiska antika underverken är de mest vedertagna men när de ska räkna upp dem så följer nog Kinesiska muren, Taj Majal och andra idag mer kända byggnadsverk med istället för exempelvis Mausollos gravtempel och Artemistemplet...