Jag har ingen riktigt klar idé med den här tråden, så om det blir en topplistetråd eller vad som nu händer får väl visa sig, men jag vill i alla fall skriva om världens bästa regelsystem.
(Allt fullständigt IMHO, förstås)
Världens bästa regelsystem heter Saga, och användes till sin fulla potential i rollspelet Dragonlace 5th Age. Det spelet släpptes av TSR i en lyxig låda med fina böcker, en bra kortlek, en påkostad karta och jag vet inte vad. Jag vet inte om det var tänkt att bli uppföljaren till Dungeons and Dragons eller vad, men av någon anledning gick det inte alls som tänkt, och det påkostade spelet är idag nästan plågsamt bortglömt.
Spelet kom 1996 och känns ruskigt fräscht än idag. Regelsystemet, som är strömlinjeformat på riktigt, snabbt och är perfekt för vad det vill göra, bygger på att man använder en särskilt kortlek som följer med spelet. Varje rollperson har åtta egenskaper som påminner mycket om de grundegenskaper vi ser i BRP och D20-kloner. Varje gång en rollperson gör något skall man överkomma ett (hemligt) värde, som bestäms av spelledaren. Det är en svårighetsgrad eller ett monstervärde. Varje interaktion med spelledarpersoner och monster är också regelmässigt att det är rollpersonen som försvarar sig istället för att monstret anfaller. På handen har spelaren ett antal kort, som bestäms utifrån hur många äventyr rollpersonen har klarat av. Spelaren spelar sedan kort vars värde läggs till egenskapen och jämförs med svårighetsgraden, är det lika eller över så har man lyckats. Genialiskt nog är också antalet kort på handen ett mått på hur mycket hälsa man har kvar. Blir man skadad blir man av med kort på handen, vilket innebär att en skadad rollperson också blir svagare, helt utan beräkningar!
Magisystemet är ett sådant där öppet magisystem, där man sätter ihop en förtrollning utifrån vissa parametrar som avstånd, varaktighet, med mera. Det enda jag är kritisk mot där är den lite dåliga hanteringen av magipoäng. Att ha runt 60-70 magipoäng och varje förtrollning kostar runt 5-15 känns... långsamt. Inte alls lika snyggt som resten av spelet.
Spelets syfte är alltså att vara ett snabbt, enkelt, spännande högnivåfantasy av standardmått. Och det kan inte göras bättre än så här. Därför är Saga-systemet världens bästa regelsystem.
Andra bra regelsystem:
Hero Wars/Hero Quest
Star Wars D6
(Allt fullständigt IMHO, förstås)
Världens bästa regelsystem heter Saga, och användes till sin fulla potential i rollspelet Dragonlace 5th Age. Det spelet släpptes av TSR i en lyxig låda med fina böcker, en bra kortlek, en påkostad karta och jag vet inte vad. Jag vet inte om det var tänkt att bli uppföljaren till Dungeons and Dragons eller vad, men av någon anledning gick det inte alls som tänkt, och det påkostade spelet är idag nästan plågsamt bortglömt.
Spelet kom 1996 och känns ruskigt fräscht än idag. Regelsystemet, som är strömlinjeformat på riktigt, snabbt och är perfekt för vad det vill göra, bygger på att man använder en särskilt kortlek som följer med spelet. Varje rollperson har åtta egenskaper som påminner mycket om de grundegenskaper vi ser i BRP och D20-kloner. Varje gång en rollperson gör något skall man överkomma ett (hemligt) värde, som bestäms av spelledaren. Det är en svårighetsgrad eller ett monstervärde. Varje interaktion med spelledarpersoner och monster är också regelmässigt att det är rollpersonen som försvarar sig istället för att monstret anfaller. På handen har spelaren ett antal kort, som bestäms utifrån hur många äventyr rollpersonen har klarat av. Spelaren spelar sedan kort vars värde läggs till egenskapen och jämförs med svårighetsgraden, är det lika eller över så har man lyckats. Genialiskt nog är också antalet kort på handen ett mått på hur mycket hälsa man har kvar. Blir man skadad blir man av med kort på handen, vilket innebär att en skadad rollperson också blir svagare, helt utan beräkningar!
Magisystemet är ett sådant där öppet magisystem, där man sätter ihop en förtrollning utifrån vissa parametrar som avstånd, varaktighet, med mera. Det enda jag är kritisk mot där är den lite dåliga hanteringen av magipoäng. Att ha runt 60-70 magipoäng och varje förtrollning kostar runt 5-15 känns... långsamt. Inte alls lika snyggt som resten av spelet.
Spelets syfte är alltså att vara ett snabbt, enkelt, spännande högnivåfantasy av standardmått. Och det kan inte göras bättre än så här. Därför är Saga-systemet världens bästa regelsystem.
Andra bra regelsystem:
Hero Wars/Hero Quest
Star Wars D6