Nekromanti Världens största dungeon?

anth

Vetefan
Ouch, 800 sidor och ALLA monster från SRDn.
Och jag som tyckte att "Return to the Temple of Elemental Evil" var stor.
Nackdelen är väl att det kommer att spä på uppfattningen att DnD är ett koboldspel som bara går ut på att döda monster. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Ärligt talat...

...jag tycker att det ser skithäftigt ut. Jag blir bara riktigt sugen på att spela DnD när det börjar likna ett datorspel.

Allra helst skulle jag vilja att de framhävde datorspelsliknelserna mer. Alltså, inte som de datorspel som försöker vara verkliga, utan spel som Gauntlet och Zelda. Liksom, att man dör men har flera continues, så att man kan börja om från början. Och typ, att man till sist blir så där skicklig som man blir i Zelda, när man vet var alla hemligheter ligger någonstans.

Nu är det förmodligen inte så det här kommer bli, men det var bara en gammal tanke som jag blev påmind om när jag såg kartorna och läste det där om att spelgruppen förmodligen skulle dö flera gånger om innan de hade klarat hela dungeonen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du kanske skulle gilla...

...Diablo II-böckerna till D&D3e. Ingen annan verkar göra det, men på det du beskriver låter det som om de är ganska nära till viss del.

Finns/fanns billigt på SF-bokhandeln.

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nackdelen är väl att det kommer att spä på uppfattningen att DnD är ett koboldspel som bara går ut på att döda monster. "

Exakt! Är det något som jag vill se mer av när det gäller just D&D så är det en större betoning på andra typer av spelande än bara monsterdödande i unkna källare(även om det nu råkar vara världens största källare :gremsmile:). Jag är övertygad att väldigt många D&D-spelare spelar väldigt seriöst medan åter andra har en mer lättsam inställning till det hela. Och båda spelstilarna ska naturligtvis kunna existera samtidigt. Men om WotC är intresserad av att sprida sitt regelsystem över genregränserna så borde de ordna fram mer PR även för de som inte tycker att världens största fånghåla måste vare den underbaraste platsen på jorden.

Fast å andra sidan är jag en tönt med föga eller ingen djupare kunskap när det gäller just D20. De kanske redan har gjort seriös reklam så det stänker om det fastän jag råkat missa det. Upplys mig oh visa D&D-gurus. Finns det mer djupsinniga produkter och ges de lika mycket utrymme som jättelika monsterdödarhålor? Gör WotC något för att motverka min bild av den typiske D&D-spelaren som prestationsfixerad xp-räknande monsterdödare vars spelande egentligen påminner mer om datorspelande än rollspelande?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst finns det...

...produkter som inte är bara dungeon-bashing. Det är ofta de som vinner priser och så, så de får mycket press på det sättet.

Dynasties&Demagogues (politik och intriger på hög nivå)
The Last Dance (äventyr där man dansar)
Fields of Blood (spela härskare över ett land)
Testament (spela i Gamla Testamentets värld)
Anger of Angels (spela änglar enligt judeo-kristen mytbild)
Redhurst - academy of magic (spela Harry Potter... eller, nä då blir du nog stämd av JK Rowlings... spela Hally Pottel istället)
Nyambe (afrikansk fantasy)
Midnight (vad hade hänt om Sauron vann?)

Fast WotC gör ju inte så mycket för att ändra bilden. Varför då? Jo, för att de flesta kunder vill HA dungeon-bashing, och det är vad WotC ger dem. I och med d20 får andra fylla gapen i WotC utbud. Det är en såkallad win-win-win-lose-situation.

WotC vinner för de säljer mer.
De bolag som fyller hålen i utbudet vinner för de säljer mer.
De som gillar D&D vinner för vi har så mycket grejer att välja på att vi storknar.
Troberg förlorar. Men det kan jag leva med...

:gremlaugh:

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Så bra, men ponera...

...följande de flesta kunder vill ha monsterslakt. En massa småföretag erbjuder alternativa spelstilar men med i stort sett samma regler. Varför skulle fansen överge sin gamla spelstil bara för att det finns andra koncept med samma regler? Hade de verkligen velat variera sig och ändå behålla reglerna så hade de väl kunnat göra det inom ramen för sina befintliga spelvärldar?
En annan grej, har jag missuppfattat det när jag säger att många av de nya D20-världarna är monsterdödande in nya omgivningar om med marginellt annorlunda monster och vapen? Det känns ändå som om det framförallt är WotC som vinner på det hela eftersom de får ökad uppmärksamhet och en massa gratisreklam.

Förväxla mig inte med troberg nu bara för att jag är lite skeptisk. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mycket är samma lika

Mycket är bara variationer på temat dungeon-bashing, det går väl inte att stick under stol med det.

Sen är det ju så att de alternativa spelstilarna innebär att de små spelbolagen erbjuder alternativa regler som passar det nya konceptet.

Det är allstå inte "samma" regler, det är variationer på regelkärnan och fördjupiningar och tillägg, och det kan intressera många D&D-spelare. Så var det i alla fall när jag var ny, "kolla nya regler för såpbubbleblåsning, det måste jag ja med i nästa äventyr" eller "kolla regler för intriger och ränkspel och politik, det måste jag ha med i nästa äventyr".

Den som vinner mest är väl WotC, men det finns de som tror att d20 har sabbat deras marknad för D&D, och att de inte vinner nått på d20-satsningen. Och då menar jag inte någon här på forumet, men typ Chris Pramas på Green Ronin har sagt så vid nått tillfäller. Jag tror mest han är bitter över att de la ner Chainmail... så jag tror att WotC vinner mest.

Konstigt vore det ju annars.

M.

peterb

Swordsman
Re: Mycket är samma lika

Att WotC har tjänat på d20 är väl utan tvivel. Kenneth Heist (på GamersReport) har ju skrivit ett antal artiklar om den årliga utvecklingen på den nord-amerikanska rollspelsmarknaden. Utifrån dem kan man dra slutsatsen att WotCs marknadsandel under perioden 1999-2003 har ökar från 30% till 45% och att de andra d20 produkt producerande företagen har ytterligare säg 15% av marknaden. WotC skulle alltså numera kontrollera (minst) 60% av den nord-amerikanska marknaden. Denna marknad var förra året värd mellan 32 och 68 miljoner USD, vilket är oförändrat sedan 2002. Detta är dubbelt så mycket som 1999, men en kraftig nergång sedan 2000 - men ändå rätt hyfsat. Heists siffror visar också att företag som SJG och AEG har tappat marknadsandelar sedan 1999 men med tanke på att marknaden vuxit borde deras omsättning vara den samma eller något större. Vad som också framgår är att av de 14 företag som har 1% eller mer av marknaden producerar minst 7 d20-system prylar. De företag som inte är med i d20 svängen har en samlad marknadsandel på ca. 25%. Av 2003 års top 5 producerar alla utom Palladium helt eller delvis d20 produkter, och top 5 samlade på sig 77% av hela marknaden. Rollspelsmarknadens storlek ska sättas i relation till att Hasbro, INC. som äger WotC hade en årsomsättning 2002 på 2,8 miljarder USD, spel segmentet (i vilket WotC ingår) omsatte samma år 740 miljoner USD och vinsten var 125 miljoner USD.

Frågan som infinner sig är om det verkligen är bra att ett företag kan kontrollera 60% av marknaden, när dess moderföretag samtidigt är mer än 30 gånger större än densamma. Jag har lite svårt att se att den nuvarande situationen är hälsosam för branchen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kenneth Hite

Jorå, Hite har en hel del bra info i de där artiklarna. Det mest intressant är i min mening inte siffrorna, eftersom deras exakthet är ganska tveksamma, utan prportionerna på de olika aktörerna. Att WotC är störst är inget nytt, TSR var dominerande på sin tid, lika mycket som WotC är det nu.

Det var inte ett problem då*, och jag har svårt att se att det skulle vara ett problem nu. Det som är problemet är distributionen, och de mindra aktörerna hitta nya sätt att ta sig runt det problemet.

Men visst, ett ensidigt monopol är ju inte kul, men jag kan för mitt liv inte se hur WotC skulle kunna nå dit. Då skriver vi ju bara egna spel om vi inte giller et de säljer i butikerna. Ungefär som nu, alltså.

En rolig sak är att KenzerCo utmålas av sina fans som WotC största konkurrent, och den som hotar deras position på marknaden. De har alltså under 1% av den total försäljningen... trots att de tillverkar officiella D&D-prylar. :gremlaugh:

För att sammanfatta: D&D har alltid varit dominanten. Varför det är ett problem nu, när det funkade förr, har ingen riktigt förklarat på ett vettigt sätt för mig ännu.

M.

* Visst var det problem för olika företag att TSR var så dominant, men det hämmade inte hobbyn, såvitt jag kan bedöma.