Nekromanti Världsbeskrivning försök #1

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Först frågade jag om vad som är viktigt i en värld. Tack för den responsen. Det var ju en del olika bud men i varje fall något att hänga upp en del arbete kring.

Jag tar en titt i min gamla värld för att plocka med mig det som fortfarande funkar. Vad som _inte_ känns som det funkar alls är en uppdelning inom varje spelbar plats som har en form av styre (tänk riken i fantasy). En sån här uppdelning kan intressera föga:

*Historia
*Galaktografi
*Planetarisk geografi och populationernas levnadsbeskrivning
*Demografi
*Befolkning
*Författning och förvaltning
*Ekonomi
*Politik
*Militära resurser
*Sociala förhållanden

Min utgångspunkt är istället denna. Jag skriver bara om allt som kan kännas intressant att bygga äventyr kring. Om NN kör med byteshandel i sitt rike så är det en bisats eller något som ska tillföra något. Räkna inte med att jag kommer lyckas att hålla det här. Vad tror ni om den modellen?

"Allt som finns med i världen är förklaring till varför något blivit som det blivit och/eller möjlighet att bygga äventyr kring". Ergo: Valutor är inte intressant. Jag skriver inte Nya finans.

Nästa lilla klur är storleken på världen. Galaxen har ett gäng ställen men det känns som att det borde in 50 till bara för att det är så stort. Så om vi lägger ambitionen på 15?

Problemet blir att det kan bli för mycket och ohanterligt. Redan nu finns rätt mycket att ta av. Så ska man ha en massa småhookar kanske? Ett solsystem som är känd för studentuppror mot krigen. En enklav? Men de här platserna får minimalt med utrymme: 1-2 meningar, sen är du fri att skapa något av det själv?

Min ambition är att använda tänket som krank lanserat i sina fästytor men det får vi se.

Kontentan blir ett världsavsnitt med mycket storykrokar, väldigt ofullständigt men med tillräcklig bakgrundsinformation. Man får det uppdelat i riken, fenomen i universum, teknik (man får passa sig här - flipp eller flopp), bakgrundshistoria och lite andra mer matiga avsnitt. Sen får man ett gäng platser (piratleder, spökhamnar, stormar, rev, yada) med en kort koncis beskrivning.

Ringer det här någorlunda sunt i era öron? Har jag glömt något? Har jag fel?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Det ringer väldigt sunt. Att koncentrera sig på användbar information är skitbra.

Jag ser gärna att du koncentrerar dig på att beskriva ett fåtal platser riktigt ordentligt, men ger galaxen storlek genom att i princip i förbifarten nämna fler.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag gillar det här tänket med att bara skriva om sådant som det finns anledning att skriva om - som känns väsentligt för användandet.

Det är ungefär som plantering i ett manus. Varför ska jag dra upp en massa saker som ändå inte har med berättelsen att göra - "Nämner jag det bör jag se till att det används."

Tummen upp för ditt ädla försök till detta. Me like.
:gremdrink:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Nästa lilla klur är storleken på världen.
Världen är förstås oändlig. Det är däremot inte ditt spel. Därför ska du följa tre separata spår. Först ska du göra en intressant och äventyrsvänlig beskrivning av sju* planeter. Då finns det valfrihet för deltagarna. Sen ska du beskriva den viktigaste planeten i större detalj. Då förstår deltagarna att en planet är stor och rymmer mycket intriger inom sig - olika riken, olika naturtyper, olika allianser och svek. Sist ska du beskriva universums grundläggande logik**. Då kan deltagarna expandera sin upplevelse så mycket de vill utan att förlora känslan eller logiken.

* Baserat på populärpsykologi. Sju upplevs som ett väldigt udda tal vilket ger en känsla av ett slumpvis urval. Dessutom kan en vanlig människa komma ihåg sju saker samtidigt: fler planeter kommer göra att deltagarna glömmer bort några av dem och måste slå i boken, färre kommer göra att världen känns begränsad.

** Universums logik svarar till exempel på frågorna finns det ljud i rymden? är det vanligt med planetresor? ser alla ut som färglagda människor? Har varje planet ett koncept, eller är de mångfacetterade? Är det samma gravitation på alla planeter? Syre?
 
Top