Nekromanti Världsbeskrivning i form av en saga?

Boll

Veteran
Jag har suttit och funderat lite på hur jag vill presentera mitt rollspel när det är klart, och kommit fram till att jag inte vill ha med en massa regler och tabeller i världsbeskrivningen.

Jag tänkte lösa det så att jag skriver en separat bok (eller kanske snarare ett häfte) med regelsystemet, och fokuserar mig sedan på världsboken istället (jag tänker inte strunta i reglerna, men det häftet kommer inte bli särskilt stort). Jag samlar helt enkelt alla regler i en bok, för att sedan skriva resten av spelet i form av - tja, en saga.

Tror ni att detta skulle fungera? Fördelen med att göra såhär (så som jag ser det) är att spelarna får en bättre känsla för spelet om de slipper en massa regeltermer som bryter stämningstexten. Nackdelen är då kanske att alla inte orkar (eller känner för) att läsa en bok för att få reda på vad för slags värld de har att göra med (de kanske vill ha det inbakat i regelboken).

Jag vet att jag absolut inte är den första att skriva en separat bok som beskriver världen, men alla som jag har läst har haft regler inbakade i sig, vilka jag tyckte förstörde stämningen litegrann.

Synpunkter?

neowyn

Swordsman
Nackdelen med att skriva det som en saga är att det kan vara svårt att greppa och framför allt minnas.
Det är dock ett stort plus att få stämningen på detta sätt.
Så varför inte kombinera det hela. Skriv en rejäl saga i början men stolpa sedan ner det regeltekniska i slutet.
Jag vet ej om jag har missupfattat dig men om du skriver en världsbok i form av en saga och en regelbok där världen finns beskriven i regelformat så tycker jag att det verkar bra.

Själv tycker jag att den bästa produkten när det gäller kombinationen av dessa båda sätt är Trakorien, den är grym!

Olle Linge

Snigel
Jag tror det är en bra idé, för jag tycker inte att regler och spelvärld hör ihop speciellt mycket (jag menar inte att de inte har med varandra att göra, bara att de gör sig bättre om de presenteras separat). Hur hade du tänkt dig sagan? Ska det vara berättande om länder och platser och historia, ska det finnas skönlitterära inslag? Ska det vara läsvärt i sig (t.ex. för att det är spännande)? Jag beskriver ibland t.ex. geografi genom att låta en fågel flyga över området och så beskriver man vad den ser samtidigt som man berättar om dess flykt. Berätta gärna lite mer om vad du har tänkt!

Troberg

Sinister eater
OK att läsa första gången, men uselt när man ska slå upp något. Jag skulle inte gillat det.

Titta i en GURPS-värld hur den är upplagd. Där har man separerat det på ett trevligt och välorganiserat sätt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett par problem med skönlitterära världsbeskrivningar:

1) Den KAN inte innehålla regeltermer och blir med nödvändighet subjektiv. Det som beskrivs i berättelsen måste förtydligas för spelledaren på ett annat ställe, så man kommer inte undan regeltermerna ändå.

2) Det måste vara bra skriven för att någon ska orka läsa den. Jag inbillar mig att det krävs en högre nivå på språket för att någon ska orka ta sig igenom en skönlitterär beskrivning av någonting, än för att man ska ta sig igenom en direkt beskrivande text. Därmed är det mer jobb att skriva den skönlitterära varianten.

Och precis som du påpekar finns det risk att spelarna inte orkar ta sig igenom en lång beskrivning av världen. Sedan finns ju naturligtvis problemet att värdssagan tar upp saker som spelarens rollperson inte borde ha en aning om och utelämnar sådant han borde känna till.

Enklaste sättet att förklara världen för en spelare är nog att skriva en kortare sammanfattning som är avsedd just för spelare och inga andra. Man kan då anpassa den så att den blir så kort att spelarna orkar läsa den, men samtidigt så matnyttig att den kan anses innehålla vad man behöver för att få en översikt över världen. Detaljer om specifika länder och platser kan sedan spelledaren bidra med.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu ska vi se. Jag gjorde så att mina regler täckte upp det mesta innan jag kom till världen.- På rak arm minns jag itne om det finns regler där. mer form av vad biljetter till andra världar etc kostar. (Biljetter... kom inte på nåt annat). Jag har gjort kortbeskrivningar av delproviunserna som jag förklara i världskapitlet dvs vad förkortningar och termer står för. I det stora hela har jag nog inga regler där (hopps jag itne ljuger nu).
Din tanke om en uppdelning mellan regler och värld tycker jag är bra. De regler som rör världen (vindstyrkor, hur lång tid det taratt rida 10 km etc lägger du i Kampanjregler. De är förknippade med världen men fokuserar på reglerna medan världen fokuserar på... ja världen.

En Saga vet jag dock inte. Jag föreslår en världsbeskrivning och därefter en novell som utspelar sig i världen. Det kanske jag själv skulle införa men mitt sidantal räcker så väl så det få¨r komma på Starchallenge hemsida istället iså fall.

Hoppas du fick nån hjälp o lycka till.

Niklas

TomasHVM

Swordsman
Da jeg gjorde tillegget Ulvesang til rollespillet Fabula, lagde jeg det som en "nettroman", i form av mange små scener fra kongeriket Orianna.

Hver scene har én person som fokus, med tilhørende bilde av personen. Scenen skildrer ikke dennes bakgrunn, men bare en situasjon, samtale eller handling der personen deltar.

Til sammen skaper dette et bilde av Orianna i Ulvetiden, samtidig som det gir mange biroller å bruke for spillederen.

Svakheten er at spillederen selv må skape scenarier, og bestemme hvordan birollene skal brukes.

Skriver du en saga i alminnelig forstand, vil det kanskje bli enda vanskeligere å bruke stoffet fra den i rollespilling.

Boll

Veteran
Ditt sätt låter väldigt intressant! Jag hade absolut tänkt att skildra olika personer i världen, och deras liv.

'Saga' kanske inte var det bästa ordet, men jag kom för tillfället inte på någon bättre... Vad jag menar är att jag har tänkt att skriva världsbeskrivningen utan regler, klart för spelledaren att tolka precis hur han/hon vill. Jag hade tänkt mig att man skulle få följa olika personer genom världen, och se den från alla möjliga synvinklar, samt få veta lite om deras bakgrund. På detta sättet får man se världen ur olika perspektiv (den fattige bonden ser nog lite annorlunda på världen än den välmående köpmannen) - samt att man får en trevlig liten novell (eller Saga, eller vad man än vill kalla det).

Hela grejen med detta var ju att det skulle vara lite annorlunda, och jag själv skulle faktiskt tycka att det var kul med en liten 'saga' som världsbok.

Jag ser det inte som en svaghet att spelledaren får hitta på själv, jamenar, finns det någon spelledare som inte hittar på egna små saker till spelet han/hon spelleder? Dock kan det kanske bli lite svårare när man inte har några specifika regler att handskas med alls.

Du har säkert en poäng, men jag skulle vilja veta vad en saga i allmän mening innebär för dig, samt varför det inte skulle gå att använda en sådan som världbeskrivning.

Boll

Veteran
"1) Den KAN inte innehålla regeltermer och blir med nödvändighet subjektiv. Det som beskrivs i berättelsen måste förtydligas för spelledaren på ett annat ställe, så man kommer inte undan regeltermerna ändå."

Det är ju inte meningen att den skall innehålla regler - det tar regelboken hand om :gremwink:

Man skulle ju kunna fråga sig hur vi definierar reglerna i fråga; Med regler så menar jag saker som färdigheter, egenskaper, förmågor, strid, tabeller etc. Saker som hur många invånare en stad har, vad man använder för valuta, hur de olika folkslagen ser ut (och vad de har för särskilda drag) är vad jag anser vara världsbeskrivning, så det kommer att hamna i den boken.

"2) Det måste vara bra skriven för att någon ska orka läsa den. Jag inbillar mig att det krävs en högre nivå på språket för att någon ska orka ta sig igenom en skönlitterär beskrivning av någonting, än för att man ska ta sig igenom en direkt beskrivande text. Därmed är det mer jobb att skriva den skönlitterära varianten."

Hmmm, det har du förstås rätt i, och jag är inte direkt författare, men extra mycket tid är jag villig att lägga ned på spelet i alla fall, så det kan inte bli hur taskigt som helst.

"Sedan finns ju naturligtvis problemet att värdssagan tar upp saker som spelarens rollperson inte borde ha en aning om och utelämnar sådant han borde känna till."

Som vadå? Jag hade inte tänkt att gå in på minsta detalj i världen, och när man följer (exempelvis) en bonde, så är det nog inte så mycket han vet som rollpersonerna inte skulle kunna veta (om världen då, inte vad bondens fru heter - det är inte särskilt relevant för spelarna).

"Enklaste sättet att förklara världen för en spelare är nog att skriva en kortare sammanfattning som är avsedd just för spelare och inga andra. Man kan då anpassa den så att den blir så kort att spelarna orkar läsa den, men samtidigt så matnyttig att den kan anses innehålla vad man behöver för att få en översikt över världen. Detaljer om specifika länder och platser kan sedan spelledaren bidra med."

Sånt är jag tyvärr ganska emot; just att skriva en bok som spelarna skall få läsa, och en som spelledaren skall få läsa känns som att göra samma jobb två gånger - visst, det blir antagligen lättare för spelledaren att hålla saker hemliga för spelarna, men ärligt talat tycker jag att saker som spelare inte får veta om mer platsar i äventyr än i en världsbok.

Sen tycker jag att det förstör känslan för världen något enormt om man bara får en kort sammanfattning av den, och inte får veta lite mer bakgrund (om spelledaren nu vill hålla vissa saker hemliga). Då blir det så att spelledaren har en bra bild av hur världen funkar, medans spelarna bara vet vad det finns för huvudstäder, hur klimatet är, samt vad de olika monstrena och folkslagen heter.

Tack för synpunkterna dock, du har fått mig att tänka om lite, och att ändra några saker som jag märkte inte skulle funka.

Boll

Veteran
Där sa du något... Det hade jag faktiskt inte tänkt på alls.

Man skulle ju iofs kunna göra ett register längst bak (som Robert Jordan gör i 'Sagan om Drakens Återkomst', fast även med sidnummret där händelsen/staden/saken förekommer.

Alternativt kan man försöka att på något smidigt sätt dela upp 'Sagan' i kapitel som tar upp olika saker i världen, så som "Flora och fauna", "Huvudstäderna", "Kända platser" etc. Nackdelen med det skulle väl vara att det inte känns som någon vidare saga med en sådan uppdelning.

"Titta i en GURPS-värld hur den är upplagd. Där har man separerat det på ett trevligt och välorganiserat sätt."

Nu kommer du säkert att skratta, men jag vet inte vad GURPS är för något. :gremfrown:

Som jag har förstått det är det ett universal-regelsystem, men mer än så vet jag inte. Du har inget tips på var jag kan få tag på ett exemplar av en sådan värld?

Boll

Veteran
"De regler som rör världen (vindstyrkor, hur lång tid det taratt rida 10 km etc lägger du i Kampanjregler."

Faktiskt så anser jag inte att det kan klassas som regler, utan snarare beskrivning. Således kommer vindstyrkor och tid för långdistansförflyttning finnas med i världsbeskrivningen. Kan även säga att en världskarta skall medfölja, där man klart och tydligt ser hur många mil respektive dagsmarscher det är mellan olika platser.

"En Saga vet jag dock inte. Jag föreslår en världsbeskrivning och därefter en novell som utspelar sig i världen."

Det blir dock två jobb som i princip är samma sak, och eftersom jag känner mig lite effektiv så vill jag helst slå dessa två samman på något vänster; kruxet är hur.

Dimfrost

Special Circumstances
GURPS

GURPS står för General Universal Role-Playing System, om jag inte missminner mig. Hemsidan är www.sjgames.com/gurps , där du kan ladda hem GURPS Lite som är en gratisversion av reglerna. Om du däremot vill ha en värld får du nog ta och köpa den i lämplig affär (dvs. inte Tradition, utan en bra rollspelsaffär). Men det kan det vara värt, för trots kassa illustrationer är många av GURPS-böckerna ytterst läsvärda. Jag kan rekommendera GURPS Steampunk, GURPS Cabal och GURPS Illuminati.

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
Re: Världsbeskrivning i form av en saga? hur ?!

hur?

ett sätt kan vara att du skriver i form av en berest person, denne kombinerar sina reseskildningar med att referera till, och citera andra resande.På så sätt kan du visa på och infoga tveksamma, mystiska och tolkningsbara avsnitt, samt faktiska som belyses från olika perspektiv.
Den som är "huvudförfattaren" behövs inte presenteras, däremot kan de som refereas till göras.

Ett exempel skulle kunna vara att presentera ett fenomen inom tex stadsadministartion, sen refera till en text av en /brev från en ur administrationen och sedan kommentera texten.

Troberg

Sinister eater
Re: GURPS

Jag kan rekommendera GURPS Steampunk, GURPS Cabal och GURPS Illuminati.
Fast om man vill ha en mer renodlad värld snarare än en kampanjsetting så rekommenderar jag tex GURPS Riverworld eller GURPS Prisoner.

Johan K

Gammal & dryg
Ja, det låter ju som en bra idé !!

Ja, det låter ju som en klart mysig idé ju. Jag skulle iaf uppskatta att få en världsbok som var upplaggd som en saga.
Man får säkerligen en mins lika bra känsla för världen omm man lägger upp den som en saga

Krille

Super Moderator
Nackdelen är framförallt organisatorisk och för spelledaren. En världsbeskrivning i form av en saga är ett hälwete att hitta information i när man behöver den.

Troberg

Sinister eater
Nackdelen är framförallt organisatorisk och för spelledaren. En världsbeskrivning i form av en saga är ett hälwete att hitta information i när man behöver den.
Japp, en annan nackdel är att det är svårt att få en tillräckligt bred och uniformt lagomt djup täckningsgrad. Man riskerar att plöja en djup fåra efter den väg som sagans handling går, men resten blir diffust (eller så blir sagan krystad).

CGH

Warrior
Ett bra index

Ett bra index skulle väl kunna lösa problemet. När jag letar i böcker går jag antingen på minnet vart något finns, eller så slår jag upp det.

Eller är det ingen lösning?

kefka

Hero
Hmm, var inte världsbeskrivningen till Chronopia i form av en berättelse, av typen en guide tar lantisarna på rundtur i staden. Om jag inte minns fel så fanns det små fakta stycken, insprängda här och var. Där ämnet förekom i berättelsen. Kanske någit att ta lite inspiration från, hursom helst är det en spännande ide.