Nekromanti Världsbeskrivningar ifrån insidan

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag skriver just nu på en skildring av ökenstaden Haragada baserad på vår kampanj med samma namn. Det kommer att bli en tämligen subjektiv beskrivning av staden och dess invånare. Men det har sina begränsningar att beskriva personer och platser enbart ur något speciellt perspektiv. Därför vill jag även inkludera egenskaper och bakgrund till samtliga viktiga personer (med baktanken att de ska kunna användas rakt av som rollpersoner eller spelledarpersoner allt efter behov) och kanske några av platserna också. Frågan är hur man ska lägga upp denna del.

De alternativ som jag just nu väger mellan är att antingen inkludera en ruta i den löpande texten där varje person beskrivs mer ingående eller att ha all sådan information längst bak som bilagor. Frågan är bara vad som är mest praktiskt och stämningsfullt. Vad tycker ni?

Quadrante

Grisbonde
Både marginaltext och bilagor [bild]

Du kan ha marginaltext som hänvisar till en bilaga för fördjupad information, samt markera det som finns i texten (berättelsen) med fettext, som skall hänvisa till marginaltexten. Kanske även en linje mellan dem.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mest praktiskt tycker jag är att ha alla sammlade längstbak i bokstavsordning.

Mest stämmningsfull tycker jag helt klart är ha inlägg i den löpande texten. Försök i så fall att stoppa in dem vid naturliga pauser i texten så att du inte avbryter texten mitt i. Annars kan det bli jobbigt att läsa.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Brutalt snyggt och tydligt! [NT]

Och jag tackar dig tillbaka som närvarade. :gremsmile:

//erik. fast jag har svårt att tro att de tre timmarna gjorde så stor skillnad. Du får helt enkelt tacka dig själv.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Get a room... ;) (ANT)

Jag instämmer för övrigt att det var vackert... Ja, inte er stund tillsammans utan babyn efter er stund tillsammans. :gremwink:

Quadrante

Grisbonde
Billiga knep utanpå en grundformen [bild]

Man kan givetvis variera grundformen och lägga på lite fluff för att få "fantasystämning".

Men det hade ni nog redan räknat ut.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Både marginaltext och bilagor [bild]

Jag är inte övertygad om att det är en snygg lösning, men problemet är nog framförallt att jag tänkt mig ett mindre format för publicering (om det blir någon sådan alls vill säga). Typ A5 eller pocketbok. Och vad skulle man skriva i den lilla rutan? "Se sidan 45 för mer information om person X"?

Hade jag skrivit subjektivt på ett annat sätt (inte en guidad tur genom en fiktiv stad) så hade jag gärna använt balla fotnoter av något slag för obskyra helt påhittade referenser och märkliga sidodikussioner.

Dimfrost

Special Circumstances

Hade jag skrivit subjektivt på ett annat sätt (inte en guidad tur genom en fiktiv stad) så hade jag gärna använt balla fotnoter av något slag för obskyra helt påhittade referenser och märkliga sidodikussioner.
Jag tycker du ska göra något sådant också, någon helt annan gång. :gremsmile:

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
Medhåll [ANT]

Citat:

Jag tycker du ska göra något sådant också, någon helt annan gång.
Det var väl sådant jag tänkt mig som innehåll i de små rutorna och spelvärden i bilagor i slutet... typ

Quadrante

Grisbonde

Jag är inte övertygad om att det är en snygg lösning, men problemet är nog framförallt att jag tänkt mig ett mindre format för publicering (om det blir någon sådan alls vill säga). Typ A5 eller pocketbok. Och vad skulle man skriva i den lilla rutan? "Se sidan 45 för mer information om person X"?
En variant är att ha liggande format, eller fotnötter (notar).

Jag tror inte på rutor som bryter textmassan, sådana texter är jobbiga att läsa och är de jobbiga vill man inte läsa dem...