Jag gick och tänkte på Forgeiternas ofta stora fokus på regler och deras inverkan på själva spelandet. Intet ont med det - jag gillar forgiska rollspels nybyggaranda och hela känslan av ny spelteori, även om jag ofta inte riktigt kan applicera deras grejer på mitt egna spelande.
Däremot kom jag att tänka på att forgespel ofta har en ganska vagt eller snävt definierad settings. Ibland har det t.om gjorts explicit att världen inte är det viktiga, utan att settingen bara är färg, typ.
Sedan läste jag ett inlägg där Fryksdal frågar om organisering av spelvärldsmaterial, och jag tänkte direkt - "ojoj, stackars kille. Han kommer att få väldigt få svar och de flesta kommer att vara inriktade enbart på "det man garanterat kommer att använda under sitt spelmöte"..."
Varför är det så? Forge har ju revolutionerat regeltänkandet, varför kan det inte komma en motsvarande revolution i spelvärldsbyggande och -presenterande?
Jag har givetvis inte en blek om hur det skulle se ut... Det traditionella sättet att presentera världen är ju att dra lite länder och kulturer, raser, vilka mynt man använder och såna saker. Mycket geografi, flora och fauna, och alltihop ungefär lika kul att läsa som en geografibok. Givande, men inte så kul, med andra ord.
En motreaktion har ju varit att inte skriva nåt alls, eller avgränsa sig extremt mycket till en enda by eller så. Det är inte dit jag vill med den här tråden. Jag vill hitta alternativa sätt att tänka kring spelvärldar, som inte passar in i vare sig det traditionella perspektivet eller i det forgeiga.
Jag kan börja med att nämna nåt spel eller två som fått mig att tänka till:
* Oktoberlandet. Använder utdrag ur dokument som faktiskt finns i spelvärlden, och vägrar ge objektiv information. Ett spännande grepp, även om jag personligen nog egentligen fortfarande vill ha lite raka rör. Men det är nytt, det är spännande, och det är lite annorlunda. Jag skulle ha velat se mer sånt här.
...eller näh, jag kommer inte på nåt mer.
Har ni stött på någon värld som presenterats på ett för er intressant sätt? Hur presenterar man en hyfsat detaljerad/stor värld för spelare och SL på ett sätt som gör att man faktiskt orkar läsa? Och kan man samtidigt ha "spelledarkapitel" med eventuella metahemligheter (och nä, det här är inte tråden där vi gnäller om metaplots vara eller icke vara)?
Vad har ni sett? Hur gör ni? Vad skulle ni vilja läsa?
Däremot kom jag att tänka på att forgespel ofta har en ganska vagt eller snävt definierad settings. Ibland har det t.om gjorts explicit att världen inte är det viktiga, utan att settingen bara är färg, typ.
Sedan läste jag ett inlägg där Fryksdal frågar om organisering av spelvärldsmaterial, och jag tänkte direkt - "ojoj, stackars kille. Han kommer att få väldigt få svar och de flesta kommer att vara inriktade enbart på "det man garanterat kommer att använda under sitt spelmöte"..."
Varför är det så? Forge har ju revolutionerat regeltänkandet, varför kan det inte komma en motsvarande revolution i spelvärldsbyggande och -presenterande?
Jag har givetvis inte en blek om hur det skulle se ut... Det traditionella sättet att presentera världen är ju att dra lite länder och kulturer, raser, vilka mynt man använder och såna saker. Mycket geografi, flora och fauna, och alltihop ungefär lika kul att läsa som en geografibok. Givande, men inte så kul, med andra ord.
En motreaktion har ju varit att inte skriva nåt alls, eller avgränsa sig extremt mycket till en enda by eller så. Det är inte dit jag vill med den här tråden. Jag vill hitta alternativa sätt att tänka kring spelvärldar, som inte passar in i vare sig det traditionella perspektivet eller i det forgeiga.
Jag kan börja med att nämna nåt spel eller två som fått mig att tänka till:
* Oktoberlandet. Använder utdrag ur dokument som faktiskt finns i spelvärlden, och vägrar ge objektiv information. Ett spännande grepp, även om jag personligen nog egentligen fortfarande vill ha lite raka rör. Men det är nytt, det är spännande, och det är lite annorlunda. Jag skulle ha velat se mer sånt här.
...eller näh, jag kommer inte på nåt mer.
Har ni stött på någon värld som presenterats på ett för er intressant sätt? Hur presenterar man en hyfsat detaljerad/stor värld för spelare och SL på ett sätt som gör att man faktiskt orkar läsa? Och kan man samtidigt ha "spelledarkapitel" med eventuella metahemligheter (och nä, det här är inte tråden där vi gnäller om metaplots vara eller icke vara)?
Vad har ni sett? Hur gör ni? Vad skulle ni vilja läsa?