Nekromanti Världskrig?

Mannuraj

Veteran
Jag kanske har fått det hela om bakfoten men enligt mig så kan ett världskrig bryta ut när som helst i Mundan.

Om vi börjar i Soldarn så är inbördeskriget snart ett faktum. Om vi säger att det blåssar upp på allvar så är nog inte Jargien (som utfäst ett korståg mot de "hedniska" soldierna) sena att ta tillfälet i akt att inleda en ofensiv.
Men sen kommer ett problem så som jag har uppfattat det så har inte Jargien nog med skepp för en invasion från havs så då måste de gå landvägen via Drunok och Asharien eftersom jag inte tror att dom går genom Sunari eller genom Damarien och Västmark eftersom Damarien ändå inte är "hedniskt" Men även om Jargierna inte går genom så lär Ashrien inoficielt gå med på Soldarns sida i kriget.
När Jargierna sedan är borta och slåss på Asharina så tror jag nog att Muhad tar tillfället i akt att slå Jargierna i ryggen.
Sedan har vi Damarien som redan nu samlar en invasionsstyrka för att ta Västmark. De kommer ju att anfalla förr eller senare.
Där efter så har vi Talamur som snart ligger i krig mot Consaber och i det kriget så har Cirefalierna lovat att ställa upp på Consabers sida om inte annat så är dom ju redan mer eller mindre i ett handelskrig med Sabrierna.
Sen finns det ju alltid en liten chans att ett nytt storkrig utbryter mellan Alver och dvärgar.

Skulle ett sådant enormt krig kunna utbryta och hur skulle det gå för de olika parterna i så fall?

Mouja

Hero
Jo visst skulle det kunna hända... men hur skulle Mundana sedan se ut ?! Åtminstone halva Mundana skulle vara nedbrännt och många olika djur och andra raser skulle bli utrotade.. vissa alv, dvärg, tirak och människo raser skulle sluta att existera.. jag tror inte att misslorna skulle klara sig något vidare... Alltså totalt kaos.. hmmm.. måste bli jobbigt att spelleda allt det där också.. men det kanske skulle kunna vara någonting, då man bestämmer sig för att sluta vara spelledare... allting blir kaos och det utbryter världskrig.. så kommer mitt absolut sista äventyr att se ut.. fast det kommer inte bli förrens om många år.

//Mouja ---> Som inte kommer att sluta spela EON på lääänge (!) <---

DAKRilla

Hero
Eftersom ingen har tillgång till kärnvapen så blir varken halva mundana nerbrännt eller ens ett enda släkte av vare sej djur eller mänskliga raser utrotade.

Misslorna skulle nog klara sej bäst tror jag. De skulle antagligen inte bry sej, och därmed skulle ingen bry sej om dem. Det handlar inte bara om vem som är bäst på att banka med svärd.

The_shadow

Warrior
Ni som har läst L&H borde veta vad det hela handlar om.
Ni får ursäkta att jag avslöjar lite.
Det är för i helsike nästa "mörker" ni talar om här. kan upplysa om att det bla i Gordrion finns folk som gräver i tunnlar som leder straight to Hell med alla demoner och sånt skoj. Xinus förkämpar finns redan i världen bla i Thalamur och Jargien. i Tiban finns ett helvetsehål som börjar osa lite lätt bränt. lika så i Västlanden och i Consaber. Sanari alverna vet detta och försöker komma på ett sätt att fly Mundana (igen). det hela är beräknar utbryta till fullo om mindre än ett år.

Ett krig är redan påväg och detta är OMÖJLIGT att stoppa inte äns gudarna kan lägga sig i (de förbereder sig för strid mot Xinu och Demonerna)

King Kromm

Hero
Även om jag tror på förödande konsikvenser som sätter spår låååångt in i framtiden, så tror jag inte direkt att reaser och folk kommer att försvinna... Däremot kanske de kommer att krympa i antal individer, framför allt på den manliga sidan eftersom männen krigar oftare än kvinnor, och efter krigen kommer ju svält med mera, sjukdommar så som pest med mera kommer nog också, så visst kommer det ta tid innan männskligheten, eller snarare mundana, har återhämtat sig efter detta stor kirg. Fast vem vet, kanske försöker sig demonerna på ett utrotningskrig... only das SL knows truly...

Mouja

Hero
"Eftersom ingen har tillgång till kärnvapen så blir varken halva mundana nerbrännt eller ens ett enda släkte av vare sej djur eller mänskliga raser utrotade."

Vem behöver kärnvapen då det finns facklor och hus gjorda av trä ???

"Misslorna skulle nog klara sej bäst tror jag. De skulle antagligen inte bry sej, och därmed skulle ingen bry sej om dem."

Misslorna i framtiden = slavar.. eller döda, det beror på vem som är SL /images/icons/devil.gif

// Mouja ---> Som gjör sitt 100de inlägg (!) <---

DAKRilla

Hero
För det så bränner man inte jämt ner hela städer, skogar eller andra områden i första taget då man istället kan utnyttja befolkningen, bostäder och resurser.

Du kan ju föresten tänka dej våra världskrig där både vanliga bomber och kärnvapen används, och inte brann ens 1% av världen ner. Du kan ju jämföra dessa vapens effektivitet med facklors...

Misslor lär heller inte vara bra slavar, och någon nytta att ha ihjäl dem kan jag inte se då de antagligen inte skulle lägga sej i krigen. Sedan skulle de säkert acceptera vilken herre som helst och betala den skatt denne skulle begära bara för att kunna fortsätta att leva i frid.

Mouja

Hero
"För det så bränner man inte jämt ner hela städer, skogar eller andra områden i första taget då man istället kan utnyttja befolkningen, bostäder och resurser."

Tror du verkligen att t.ex Thalskerna skulle skona Sabrerna eller tvärt om (om jag nu minns rätt). Tror du även att alverna inte skulle vilja bli av med dvärgarna eller tvärt om ?

"Du kan ju föresten tänka dej våra världskrig där både vanliga bomber och kärnvapen används, och inte brann ens 1% av världen ner. Du kan ju jämföra dessa vapens effektivitet med facklors..."

Andra världskriget, då tyskarna drog igenom ryssland. De brännde ned alla städer de kom till ... eller vänta .. det var ryssarna som brännde ned städerna så att tyskarna inte skulle få någonting ur dem..

"Misslor lär heller inte vara bra slavar, och någon nytta att ha ihjäl dem kan jag inte se då de antagligen inte skulle lägga sej i krigen."

De kanske inte skulle lägga sig i krigen.. men krigen skulle säkerligen lägga sig i dem.

"Sedan skulle de säkert acceptera vilken herre som helst och betala den skatt denne skulle begära bara för att kunna fortsätta att leva i frid."

Och om nu det kanske var Tiraker som lyckades ta över Mundana (hur dumt det än låter).. Tror du verkligen att de skulle skona misslorna ?

// Mouja ---> Som tycker att en fackla kan åstakomma lika mycket skada som en "vanlig bomb" (!) <---

DAKRilla

Hero
"Tror du verkligen att t.ex. Thalskerna skulle skona Sabrerna eller tvärt om (om jag nu minns rätt). Tror du även att alverna inte skulle vilja bli av med dvärgarna eller tvärt om ?"

För det så skulle inte varje stad brännas ner. Och när den ena parten blivit underlägsen skulle patriotiska gerillakrig uppstå där den starkare parten inte skulle tycka det var värt förlusterna för att ha ihjäl de sista av de där fördömda Sabrierna/Thalaskerna. I Alver och Dvärgars fall så blir saken ännu mer komplicerad då Alver har föga chans mot Dvärgar i deras berg och fästningar och Dvärgarna inte har någon chans i Alvernas skogar. Typ.

"De brännde ned alla städer de kom till..."

Inte ens i närheten av ens 1% av hela världens area för det. Tanken om "brända jordens taktik" slog mej faktiskt då jag funderade på detta. Världen är dock stor, och städerna utgör knappt nå av dess yta.

"men krigen skulle säkerligen lägga sig i dem."

Varför? I världskrig väljer man (ungefär) om man ska vara med om man nu inte är väldigt attraktiv i form av att man har resurser eller att man nu gjort dem något förfärligt. Inget av alternativen stämmer in på Misslorna tycker jag.
Misslorna skulle inte vilja vara med. Visserligen skulle kanske en och annan Missla åka med i farten om det var tunga strider kring dem. But fase it - Inget släkte skulle dö ut helt, vare sej djur, människor eller något annat.

Nu vet jag heller inte hur barbariska man är i Mundana, men i forna tiders krig (IRL) så omkom inte många civila utan mest soldater, och de flesta Misslor skulle nog vara civila.

"Tror du verkligen att de skulle skona misslorna ?"

Inte skulle de inleda korståg eller utränsningar mot dem, eller vad menar du? Har Tirakerna ens ett allmänt enormt hat mot dessa lustiga små krabater? Eller har Misslorna gjort Tirakerna något hemskt?

Krille

Super Moderator
"Jag kanske har fått det hela om bakfoten men enligt mig så kan ett världskrig bryta ut när som helst i Mundan."

Förmodligen inte ett världskrig, där ena halvan av världen slåss mot andra halvan, utan snarare en kasse med småkrig samtidigt över hela bollen.

Mouja

Hero
"Nu vet jag heller inte hur barbariska man är i Mundana, men i forna tiders krig (IRL) så omkom inte många civila utan mest soldater, och de flesta Misslor skulle nog vara civila."

Men i EON kan de flesta "civila" använda ett eller annat vapen och jag är nästan säker på att Kung Constantin XIV (eller någon av de andra kungarna) skulle mönstra en "bonde milis"... så då räknas ju dessa bönder som soldater och skulle då slaktas..

"Inte skulle de inleda korståg eller utränsningar mot dem, eller vad menar du? Har Tirakerna ens ett allmänt enormt hat mot dessa lustiga små krabater? Eller har Misslorna gjort Tirakerna något hemskt?"

Jag citerar ur Mundana boken och Kapitlet om Misslor:
"Misslor ser gästfrihet som det viktigaste budet. Oavsett vem som gästar dem (med undantag för tiraker och troll)..."
Kanske är det bara jag som fått för mig att misslor inte gillar tiraker och tvärt om.

// Mouja ---> Som fått misslor om/på bakfoten (!) <---

DAKRilla

Hero
"Kung Constantin (...) skulle mönstra en "bonde milis" "

Man kan ju fråga sej om Misslorna ens skulle komma på tal om att mönstras av naturliga skäl.

"Oavsett vem som gästar dem (med undantag för tiraker och troll)..."

Det är nog av den enkla anledningen att Misslorna liksom de de flesta andra tycker att Tiraker är fula. Att Misslorna tar det allvarligare än andra raser och inte visar någon gästfrihet gör nog inte Tirakerna så pass upprörda att de skulle inleda en systematisk utrotning av Misslorna. Frågan är om någon visar gästfrihet till några som invarderar ens land. Men det är ju bara en tanke.

Krille

Super Moderator
"Men i EON kan de flesta "civila" använda ett eller annat vapen och jag är nästan säker på att Kung Constantin XIV (eller någon av de andra kungarna) skulle mönstra en "bonde milis"... så då räknas ju dessa bönder som soldater och skulle då slaktas.."

Normalt sett så plockar man ut ungefär en man från varje gård, och man försöker då plocka ut 1) en vuxen person, 2) en karl, 3) en frisk person samt 4) en någorlunda stark person. På åtminstone punkt 1 och 4 kommer misslorna diskvalificera sig - det är inte många samhällen där de anses vara vuxna och styrkemässigt lämnar de en del att önska.

Och även om misslorna i äkta proletär anda (bah!) skulle plockas ut så lär det vara ca en av tio som skickas ut i fält. Det är 10%.

Misslor kommer dock att råka illa ut, men inte på grund av fältslag och dödande, utan på grund av plundring, och de kommer inte att vara ensamma om det. De framryckande härarna lär plundra misslor och människor totalt urskiljningslöst, och en stor hög av folket (misslor såväl som människor) lär dö av svält och sjukdom när deras hem och åkrar bränts ner och de tvingats fly undan kriget som flyktingar.

Krille

Super Moderator
Misslor, tiraker och troll

"Det är nog av den enkla anledningen att Misslorna liksom de de flesta andra tycker att Tiraker är fula."

Faktiskt inte. Det beror på ett gammalt nedärvt kulturarv.

Misslor har alltid skrämt sina små barn med "passa dig så att inte trollen tar dig" och liknande. Vad de menar med "troll" är för Mundanas övriga folk ganska osäkert eftersom det helt uppenbart inte är mundanska troll som de menar - mundanska troll har inte svans, skruvar inte av sig huvudet och är inte rika som troll... ehrm... ja, ni vet vad jag menar. De troll som misslor betraktar som "riktiga troll" finns i varje fall inte på Mundana.

Enligt misslor finns det dock ett släktskap mellan "riktiga troll", mundanska troll och tiraker. Tiraker heter till och med "vittritaliesin" eller "svanslösa troll", så uppenbarligen är misslornas "riktiga troll" hyfsat lika tiraker.

Och misslor är nästan paniskt rädda för troll. Skrik "Vittrin!!!" ("troll") så högt du orkar i en missleby så lär varenda missla gömma sig illa fort.

"Att Misslorna tar det allvarligare än andra raser och inte visar någon gästfrihet gör nog inte Tirakerna så pass upprörda att de skulle inleda en systematisk utrotning av Misslorna."

Frågan är om tirakerna skulle märka någon skillnad - vem faen visar gästfrihet mot en tirak? Att misslorna inte heller gör det lär knappast bryta mönstret, liksom.

Storuggla

Champion
Man slaktar inte sin kornbod

Inte ens tirakerna skulle vara så dumma att de skulle döda alla bönder eller alla misslor. Bönder producerar mat. Misslor producerar mat/misslebrygd/trivsel. Har man ihjäl dem så blir det midre mat/bira/trivsel. Och ju mindre mat, desto mindre folk kan gå ut i fält.
Behåll bönderna och misslorna som matproducenter och låt de starka slåss istället.

Och sen när alla långlingar har bankat på varandra tills de fått nog kan de kanske bete sig som folk igen och lära sig av misslorna ^_-

Storuggla, vill ha misslebrygd i verkliga livet