Nekromanti Världsmästare i kast med liten kniv?

volador

Veteran
Jag funderar på tekniken "kasta vapen", den är förmodligen tänkt att användas främst till större vapen såsom svärd och yxor t ex. Men ponera att man lägger in moment: kniv i sin stridskonst och sedan använder den tekniken.....en normal människa skulle då kunna kasta sin kniv ca 55 meter och ändå göra bra med skada.....en überstark dvärg skulle komma upp i 110 meter och göra bra skada ( räcvidden beräknas ju STY / (vapnets vikt) för mycket långt avstånd, och jag har för mig en kniv väger 0,2....ännu roligare blir det om man hittar ett vapen som väger 0,1 )

Jag tror detta är någonting som Neogames absolut inte tänkt på, och det är nog inte alls meningen att man ska göra så....men ändå /images/icons/grin.gif

volador

Veteran
Re: Tabbar i rollspel

Den sidan har jag aldrig tittat på....kanske ska ta och göra det/images/icons/wink.gif

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: Gaffel vikt: 0,1kg [NT]

Hur försvarar man sig mot någon som kastar gafflar 200 meter? Gaffeln det nya kobold vapnet.

volador

Veteran
Re: Gaffel vikt: 0,1kg [NT]

Regelenligt är det en svårighetsgrad på Ob2T6 för att undvika den

maldino

Veteran
Otroligt!?

en normal människa skulle då kunna kasta sin kniv ca 55 meter och ändå göra bra med skada.....en überstark dvärg skulle komma upp i 110 meter och göra bra skada

Detta finner jag högst otroligt. Tänk på hur tung kniven är, det kan väl inte gå att kasta en vanlig kniv 55 respektive 110 meter med en kniv som på sin höjd väger 300gram, kanske om man kastar den högt i en båge i luften, aldrig längs med marken och fortfarande sikta och dessutom göra skada. tänk på när man till exempel kastar "macka" i en sjö eller bara slungar ut en sten för att se hur långt man kan kasta. Längre kast borde slita ut armen i längden.

( räcvidden beräknas ju STY / (vapnets vikt) för mycket långt avstånd, och jag har för mig en kniv väger 0,2....ännu roligare blir det om man hittar ett vapen som väger 0,1 )

Det är säkert rätt att man räknar räckvidd på detta sättet men det kan knappast stämma att en gaffel t.ex skulle kunna göra skada på en räckvidd längre än 10 meter. Det vore ändå en skön grej, att pricka en plötsligt nybliven fiende som sitter på andra sidan bordet i ögat med en gaffel.../images/icons/smile.gif