Världsskapade: De fyra planen

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Nu kommer en lång och jobbig text som jag skrivit för mig själv för att ha koll på hur världen i mitt senaste världsbyggarprojekt ska hålla samman. Här handlar det om de fyra planen (planes of existence).

Det kopplar till tråden Suspension of Disbelief, där jag nämnde att jag gillar att sätta upp regler/lagar för hur mina världar funkar så att jag kan hålla dem stabila över tid.

Det är ovanligt att jag faktiskt skriver upp det så här noggrant, oftast lever tankar bara i ett anteckningsblock eller i mitt minne om det är ett mindre projekt (som bara används i en kampanj). Det här projektet är dock lite ambitiösare.

Den här texten primärt till för mig själv som världsbyggare.

Läs om du har lust. Jag skulle antagligen inte ha gjort det...

---

De fyra planen
Världen är indelad i fyra olika plan, Materiella, Kognitiva, Emotionella och Andliga. Planen är i ordning där det materiella planet är det lägsta och andliga är det högsta där själarna finns.

Allt som lever har en andlig kropp i form av en själ och existerar därför på det andliga planet. Men, levande ting behöver inte ha en fysisk kropp även om gemene man förknippar liv med fysiska varelser. Döda ting har ingen själ och kan inte existera på det andliga planet.

Levande varelser med fysiska kroppar har även kroppar på samtliga andra plan samtidigt. De fysiska, kognitiva och emotionella kropparna för en varelse befinner sig på samma ställe och tid på de olika planen. Själen existerar på det andliga planet där tid och rum saknar betydelse.

Alla varelser och ting har ett plan där de är mer hemma än på andra, varelsen eller saken är förankrat på det planet. Varelser är förankrade på det ytligaste planet som de existerar på. Fysiska varelser är alltså förankrade på det materiella planet.

Det är genom sin förankring som man uppfattar och tolkar världen. Men det är möjligt att under vissa förutsättningar förnimma andra plan. Spöken kan till exempel ibland förnimmas som immateriella varelser på det materiella planet trots att de inte existerar där. Egentligen finns spöket inte materiellt utan det är genom det kognitiva planet som den uppfattas men personen tolkar det i den fysiska verkligheten på grund av personens begränsningar att tolka det kognitiva planet.

Ju mindre störningar den fysiska kroppen upplever, desto enklare är det att förnimma andra plan. Därför observeras spöken oftast på natten när man är ensam och avslappnad. Allra enklast är det att förnimma de andra planen när man sover eftersom kroppen är delvis avstängd. Drömmar är ett resultat av detta. Personer som lär sig att kontrollera och tolka sina drömmar kan hämta information från de andra planen.

Eftersom sinnesintryck från den fysiska planet minskar möjligheten att förnimma de andra planen så är det lättare för blinda och döva att göra det. Det finns de som offrar sina sinnen för möjligheten att förnimma andra plan. Det är visserligen enklare, men inte lika effektivt, att tillfälligt stoppa sinnesintryck genom att till exempel ha ögonbindel på sig. Men, det är svårt att förnimma de andra planen även för de som saknar syn och hörsel, eftersom förankringen till det materiella planet är stark.

Eftersom människor är förankrade i det materiella planet så är det svårt för dem att beskriva de andra planen även om de har upplevt dem. Människors uppfattning och språk är skapat utifrån det materiella, exempelvis kan vi inte “se” känslan sorg hos en annan person även om vi kan uppfatta sorgen genom kroppsspråk eller genom att lyssna på personen. Ibland kan en person dock förnimma starka känslor, exempelvis när hen kliver in i ett rum där det precis hänt något känslofyllt, som ett gräl.

Det finns personer, som shamaner, med förmågan att tillfälligt flytta sin förankring till ett annat plan. Det är oerhört farligt eftersom personens fysiska kropp blir helt livlöst och oförmöget att försvara sig. Dessutom blir personen synligare och enklare att påverka på planet dit förankringen flyttas. Om det görs regelbundet så kommer den fysiska kroppen att ta skada, vilket förklarar shamaners skröplighet.

Döda ting har inte varaktiga kroppar på andra plan än där de har sin förankring. Men, de kan få tillfälliga sådana om de skapas av levande varelser. Så, om en stol finns i en persons medvetande så finns stolen även på det kognitiva planet, men försvinner så småningom om ingen tänker på eller minns den. Och om personen har känslor gentemot stolen så finns den även på det emotionella planet. Döda ting kan alltså uppstå och försvinna på olika plan utom det andliga där endast levande ting existerar.

Döda ting kan existera på det kognitiva eller emotionella planet utan att finnas på det materiella. Exempelvis kan det röra sig om ett minne eller något som är immateriellt från början som musik eller en berättelse som någon minns eller har känslor om.

Materiella planet är planet varigenom människor mestadels verkar. Det är det plan som människor känner bäst.

Det är på det materiella planet som äventyr normalt utspelar sig.

Kognitiva planet är där tankar, idéer, löften och minnen lever. Levande varelsers kognitiva kropp kallas för medvetandet.

Personer som upplevt det kognitiva planet beskriver det oftast som geometriska former med olika storlekar och komplexitet.

Det kognitiva planet innehåller både medvetanden som genererar tankar samt målen för tankarna. Ett bord kan exempelvis existera på det kognitiva planet om det lever i tankarna hos ett medvetande.

Emotionella planet är känslornas hemvist. Levande varelsers kropp på det emotionella planet kallas för persona.

De som upplevt planet beskriver det ofta i termer av färger, men annorlunda färger än de fysiska. Exempelvis kan vrede och kärlek uppfattas som röda, men ändå helt olika röda. Vredesrött och kärleksrött skiljer sig inte på materiella planets färgpalett, men är väsensskilda på det emotionella planet.

Personan förändras både beroende på dess egna känslor och andra personas känslor gentemot den. Personas känslor reflekteras på målet för känslorna.

Förutom personas så existerar även döda ting som är mål för personas känslor på det emotionella planet. Ett barns favoritnalle på det emotionella planet uppfattas som starka kärleksfulla färger.

Andliga planet är där själen existerar. Det är det svåraste planet att uppleva och beskriva. De fåtal personer som fått en glimt av planet har inga bra ord för att beskriva det med. Det är en djupt andlig upplevelse som inte låter sig beskrivas. En del av problemet är att det andliga planet saknar tid och rum, åtminstone i samma mening som det materiella.

Själen är odödlig och därför existerar alla nu levande och döda personers själar på den andliga planet.

Döden
En person kan dö på alla andra plan än det andliga. Det är dock sällsynt att fysiska varelser dör på annat plan än det materiella.

När den fysiska kroppen dör så lossnar förankringen från det materiella planet och flyttas till nästa plan, det vill säga det kognitiva. Detta är dock bara en temporär förankring som oftast snabbt lossnar och flyttas till det emotionella och slutligen det andliga planet där den stannar.

Den fysiska kroppen finns visserligen kvar efter döden, men börjar förfalla eftersom det inte finns någon koppling till personen. Det har blivit ett dött ting och saknar koppling till en själ. Den kan dock få en kognitiv och emotionell kropp om någon annan tänker på den eller har känslor gentemot den. Men det är inte ett medvetande eller en persona utan bara speglingar av andras tankar och känslor.

Om det efter fysiska kroppens död finns starka bindningar till det kognitiva planet, exempelvis eder, löften eller mål, så kan förankringen i det kognitiva planet bli kvar under en längre tid. Då har ett spöke skapats. Ett spöke är en levande varelse eftersom den har en själ. Spöket har även en persona. När bindningarna på det kognitiva planet tappar sin betydelse, exempelvis om eden glöms bort av alla inblandade så kommer förankringen att brytas och förflyttas till det emotionella planet.

På samma sätt kan förankringen fastna på det emotionella planet på grund av starka känslor. Då blir det en gast som varken har fysisk eller kognitiv kropp utan bara en persona och en själ.

Till sist kommer personens förankring hamna på det andliga planet där personens själ finns. Så småningom kommer personen att reinkarneras och få nya kroppar på de andra planen och förankringen flyttas åter till det materiella planet, men till en helt ny kropp. Då skapas också en ny persona och ett nytt medvetande så att personen inte minns sina tidigare liv. Själen har dock utvecklats och förändrats.

Det är möjligt att återuppliva en död person genom att hela kroppen och återförankra personen till den. Återupplivning är enklast om personens förankring är på det kognitiva planet eftersom det då finns en koppling mellan personan och medvetandet kvar. Annars måste även denna koppling återskapas och förankringen flyttas två steg vilket är extremt svårt. Det går aldrig att återuppliva någon som vars förankring nått hela vägen till det andliga planet. Då är det för sent.

---

Om du orkat ända hit så skulle jag gärna höra vad du tycker?

Vore du intresserad av att ha en dylik text i ett rollspel? Eller i ett supplement? Eller räcker det med att det framgår genom reglerna och den "vanliga" världsbeskrivningen? Eller skiter du fullständigt i sådan här information?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,235
Finns det mekanik kopplad till de olika planen och sånt och det? Vilka praktiska konsekvenser får de olika planen när man spelar?

Informationen som sådan kan vara bra att ha, men jag tror att den oftast skulle göra sig bäst utspridd bland reglerna, så att relevanta bitar står tillsammans med regelmekaniken för dem, snarare än att ha det som en enda stor info-dump.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Finns det mekanik kopplad till de olika planen och sånt och det? Vilka praktiska konsekvenser får de olika planen när man spelar?
Ja, det finns en hel del kopplat till det. Det mest märkbara för spelarna är att det bara finns fyra grundegenskaper: Kropp, Personlighet, Sinne och Ande som är direkt kopplade till kropparna till de olika planen. Det är ju dock inget som spelarna eller spelledaren behöver veta för att spela spelet.

Vidare så är det tänkt att äventyr i den här världen ska innehålla utmaningar i de fyra olika områdena i ungefär lika mängd. Givetvis kan inte varje äventyr vara balanserat, men i långa loppet är tänkt att vara det. Jag som spelskapare försöker att ägna de fyra delarna lika mycket utrymme, dvs stridssystemet kommer inte ta halva regelboken i anspråk :)

Magin är delad på de olika planen. De som kan magi har förmågan att verka genom någon av sina kroppar, men oftast (kanske alltid, har inte bestämt) bara en. En utövare av Emotionell magi, kan inte påverka det fysiska planet på något direkt sätt. Planen fungerar som begränsare av magi.

Vidare så är även gudarna förankrade på olika plan. En gud som är förankrad på det kognitiva planet verkar endast genom det planet och kan inte påverka de andra planen direkt. Gudar är väldigt viktiga i världen/spelet men begränsade. Tro och övertygelse är en större del av spelet än vad som är vanligt i traditionella fantasyrollspel. Det har sin egen mekanik som är livsviktig för rollpersonerna.

Även själva skapelseberättelsen och historien tar in de olika planen. Från början fanns bara ett plan, men världen har splittrats flera gånger och en av resultaten är de fyra planen.

De fyra planen påverkar monster och varelser. Spöken och gastar har jag redan nämnt (egentligen inte säker på benämningarna ännu) men det finns fler.

Det finns även en annan delning (som har mer med avsikt, syfte eller väg att göra) på fyra som delar samtliga plan i fyra delar, dvs det är egentligen en matris med 16 fack. Därför finns det 16 magisorter och 16 gudar.

Jämna tal och speciellt talet 4 är "balanserade" tal vilket har betydelse i världen, men det blir lite för omfattande att gå in på det här.

Det finns även en helt annan kraft i världen i form av Besudling. Det får jag ta och redogöra för någon annan gång, men det är det udda och störande i balansen, det femte hjulet.

Informationen som sådan kan vara bra att ha, men jag tror att den oftast skulle göra sig bäst utspridd bland reglerna, så att relevanta bitar står tillsammans med regelmekaniken för dem, snarare än att ha det som en enda stor info-dump.
Tack för feedback!
 
Top