Nekromanti [Värmedöd] How i Met you mother

Lukas

Mannen i Gult
Igår spelade jag värmedöd med Möller, pix och icke forumiten Elisabet. Vi spelade valde att spela i "How I met your mother" setting.

När vi skapade värden så var valet av karaktärer enkelt, vi valde de fem huvudpersonerna och började sätta ut relationer mellan dem. Här gjorde vi vårt första misstag, vi försökte hålla oss till två relationer per person när jag tror det hade blivit intressantare om vi skulle vågat ha fler relationer på de flesta.

Det första avsnittet vi spela handlade om att Ted träffade en tjej i en kaffebar, och där han med lite inblandning från Lily lyckades bjuda ut henne.
Det blev snabbt uppenbart hur svårt det är att spela kända roller och få det att kännas som riktigt.

Efter det här avsnittet så hade en nu karaktär skapats i form av tjejen "Kattnis Catharina " som Ted nu dejta. i första entropi-fasen så försvann relationen mellan Ted och barney (vingman) och relationen mellan Ted och Marshal (bros), (som tur var så hade var ted den karaktär vi hade satt många relationer på så han hade fortfarande en relation med Kattnis och Robin.

I nästa avsnitt så ville Barney vara med i en lasertag turnering som han ville ha med gänget i.
II första scenen fick vi se barney försöka övertala gänget och det var kul att se honom inte bry sig ett dugg om Ted flickvän utan bara fokusera på att han ville ha spelare.
Sedan hade vi en rolig scen när Ted pratade med Kattnis om att de skulle ha sin andra dejt på en lasertag arena.

Sedan slog entropin hårt, borde Lily och Marshal blev proxys (milly och sven), Barney och sven blev helt relationslösa mot resten av gänget, och plötsligt fans i inte puben maclaren's längre. (inte heller New York), men vi hade ett avsnitt som utspelade sig i lägenheten med fokus på Teds relation med Kattniss och Robin.

Sedan så blev Ted en proxy (Franklin) och vi hade ett avsnitt som handlade om att Ted fick ett jobb på Goliat bank under Barney som et skitstövel till chef. som sedan förförde Robin som Ted nu hade en dejt inbokad med.

Efter det avsnittet bedömde vi att vi inte kunde fortsätta. Det enda som fanns kvar var Franklin och Robin som var kära, Kattnis som inte kände någon av dem och Goliat bank var den enda platsen vi fick vara på.
Att fortsätta det som någon form av kontors romans kändes ointressant så vi sluta.

--------
Jag hade kul, speciellt i att styra Barney när han gled längre och längre från gruppen, samtidigt är jag lite besviken på att ingen lyckades fånga Lily på ett vettigt sett, det kan ha att göra med att hon blev en proxy så snabbt att vi inte fick så många chanser, men det var lite tråkigt.

Det gav verkligen blodsmak och jag känner att jag kommer vilja spela mer Värmedöd

Möller

Hubert Hortlax
Jag kan mest bara instämma.

Lite fler relationer hade definitivt varit bra. Ted fick väl tre (Robin, Barney, Marshall), liksom Marshall (Lily, Barney, Ted). Men en Barney-Robin-relation hade varit bra.

Sen så funderar jag på antalet aktörer. Eftersom entropin äter upp alla utan tärningar så måste alla aktörer vara med i konflikter i första avsnittet, annars äts de upp och kommer aldrig med. Vilket är tråkigt, givetvis måste alla aktörer faktiskt ha synts till entropin tar dem, annars har ju inget förändrats.

Alltså begränsar spelet, helt rimligt, antalet aktörer som finns med från början. Då dessa är ganska få (3-5) så kan man ofta inte täcka in settingens viktigaste roller (få-rolliga HIMYM är ett undantag). Detta löses genom att man kan introducera nya aktörer i spel och sätta ut dem på relationskartan med (minst) två nya relationer till redan existerande aktörer.

Jag är inte helt nöjd med den lösningen. Det känns lite styltigt sådär. Nya aktörer - som inte är proxies - introducerade relativt sent i spelet går emot VÄRMEDÖDs tänk med entropin.

Kanske skulle man utöka antalet aktörer från början, ta bort (eller begränsa) möjligheten att introducera nya och slutligen skydda icke-ännu använda aktörer från entropin i första rundan.

Möller

Hubert Hortlax
Jojustja, en annan grej.

Vi föll direkt in i en berättelsestil där följande avsnitt byggde på föregående. Catniss Kathrine blev ett långvarigt kärleksintresse för Ted och dök följdaktligen upp i flera efterföljande avsnitt (alla faktiskt) - hon var min mix av Stella, Victoria och säkert fler roller i serien.

Men, VÄRMEDÖD är nog inte riktigt tänkt att spelas så. Avsnitten ska vara avgränsade, ett nytt avsnitt är en ny berättelse. Vi borde haft avsnittet där Ted dejtar Catniss Kathrine, avsnittet där Ted dejtar ytterliggare någon osv.

Visst går det att spela med en övergripande berättelse, men det blir förvirrad och inte superkul när aktörer faller bort och eventuellt ersätts av proxies. Vad har hänt, vilka var med i den tigare berättelsen?

Nästa gång jag lirar ska jag lägga band på mig själv och också propsa medspelarna på att avgränsa avsnitten.

Lukas

Mannen i Gult
Möller said:
Nästa gång jag lirar ska jag lägga band på mig själv och också propsa medspelarna på att avgränsa avsnitten.
Fqst problemet med den möjligheten är att man nästan måste göra avsnitten längre för att kunna berreta en historia på egna ben.

Möller

Hubert Hortlax
Lu-kaazh said:
Möller said:
Fqst problemet med den möjligheten är att man nästan måste göra avsnitten längre för att kunna berreta en historia på egna ben.
Mnja, det är nog sant. Vi hade rätt korta avsnitt, 3-4 scener och något färre konflikter. Det är ju bra för då hinner man fler.

Men problematiken som uppstår när berättelse från tidigare hänger kvar efter att entropin ätit upp den är så stor att jag tycker man bör fundera på lösningar.

Om historien inte får plats utan att göra avsnitten längre får man tänka om lite. Vårt första avsnitt i HIMYM var föredömligt, det handlade om när Ted frågar ut Catniss Kathrine på en dejt. Bra, sammanhängande berättelse.

Nästa avsnitt kunde varit när Ted går på tredje dejten med Theresa-Ann, något av en in medias res-start där vi får försöka leva med att vi inte sett deras två första dejter.

krank

Går ondskans ärenden
Möller said:
Men, VÄRMEDÖD är nog inte riktigt tänkt att spelas så. Avsnitten ska vara avgränsade, ett nytt avsnitt är en ny berättelse. Vi borde haft avsnittet där Ted dejtar Catniss Kathrine, avsnittet där Ted dejtar ytterliggare någon osv.

Visst går det att spela med en övergripande berättelse, men det blir förvirrad och inte superkul när aktörer faller bort och eventuellt ersätts av proxies. Vad har hänt, vilka var med i den tidigare berättelsen?
Faktum är att det är tänkt att kunna spelas så, och att en del av det "roliga" ska vara att till exempel viktiga delar i en pågågende "arc" plötsligt inte finns, byts ut, etc. Att det blir avkapade berättelsetrådar när den de gäller plötsligt inte finns längre, eller att de liksom bara tappar luft och aldrig får riktiga avslut när aktörer blir proxies var definitivt en sån där grej jag gillade, konceptmässigt.

Därmed inte sagt att den grejen funkar för alla, såklart. Man kan absolut husregla eller helt enkelt försöka undvika den grejen om man tycker att den är trist.

EDIT: Jag kan alltså inte säga vad som är "roligt"; men jag kan säga hur det är "tänkt". Sen kanske jag tänker annorlunda om jag ids bygga VÄRMEDÖD II...

Möller

Hubert Hortlax
Ja, okej. Jag kan ju inte säga hur du har tänkt, men då spelet utvecklades upplevde jag inte att övergripande arcs ingick i konceptet. Ursprunget - Åsa-Nisse - har väl inte sådana? Nåja.

Oavsett orginaltanken, efter att ha spelat HIMYM så känns dessa sönderfallande arcs mer som bara förvirring än någon form av rolig förvirring.