Skall vi förtydliga?
Växelvis framryckning på gruppnivå innebär att soldaterna där i går ihop i sk stridspar; tex blir Johansson och Härd ett stridspar. När Johansson och Härd tar sig fram i terrängen kan det välja att göra detta via växelvis framryckning.
Växelvis framryckning är en offensiv framryckning: en metod för att snabbt ta sig framåt mot fienden.
Om vi antar att Johansson och Härd står jämte varandra när de bestämmer sig för att använda VVF börjar Johansson med att springa ca 15 meter framåt. Under tiden står Härd still och beskjuter mål längre fram i terrängen. Härds eldgivning är tänkt att hålla ner eventuella fientliga skyttar i terrängen så att Johansson kan ta sig framåt utan att bli bekämpad. När Johansson har tagit sig dom 15 meterna stannar han bakom lämpligt skydd och öppnar eld mot terrängen framför sig. Härd slutar nu att skjuta och börjar springa istället. Han springer först dom 15m fram till Johansson och fortsätter ytterligare 15, dvs. förbi Härd, där han stannar och börjar bekämpa mål i terrängen. Johansson slutar nu att skjuta och tar sig de 15m fram till Härd och fortsätter ytterligare 15 fram osv, osv.
Vid ansatsvis framryckning stannar man hela tiden jämte den som ger understöd, man springer alltså inte förbi sin stridspartner. Detta innebär att det är samma stridspartner som hela tiden går först i terrängen. Ansatsvis framryckning är långsammare än växelvis men ger stridsparet bättre möjligheter att kommunicera med varandra eftersom de befinner sig förhållandevis nära varandra under stillastående ögonblick. AVF anses dock vara sämre ur psykologisk synvinkel. Vid VVF blir det lättare för Soldat 2 att våga springa förbi Soldat 1 och rakt mot fienden eftersom Soldat 1 precis gjorde samma sak för Soldat 2. Vid AVF är det hela tiden samma soldat som för gå först.
Jag tror att Revan snurrade in för mycket på grupps strid. Det är väl kanske inte så vanligt att man har gruppchefer när man spelar Neotech?