Nekromanti Våldsamma SLP?

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag tycker att de SLP som finns med i boken och äventyren har lite väl bra värden i vapenfärdigheter. Till och med saloonflickorna är ju bättre än en nybörjarrollperson.
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Om man är saloon flicka måse man ju kunna försvara sig :)
Jag har inte spelat så där grymt mycket western men om det är som du säger så tycker jag att det är lite konstigt.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Om man är saloon flicka måse man ju kunna försvara sig :gremsmile:

The Unforgiven II: Ett gäng cowboys skramlar sina daglöner och sätter ett pris på ett par saloonflickors huvuden för att hämnas en stackars sönderslagen grabb...
"They milk us like cows and think they can beat us like cows. We might be cowboys, but by god, we ain't cows!"

--
Åke
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Det kan jag verkligen inte hålla med. O andra sidan är ditt påstående beroende på vad du har för rollpersoner i din spel grupp. Derringer TC 20 /VS 15 är inte direkt orimligt för en saloonflicka. Dessutom finns det möjlighet att modifiera SLP:na, från nybörjare till erfaren. Så det finns en flexibilitet i reglerna.

E.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag tycker snarare att RP:na är för dåliga än att saloonflickorna är för bra. Med de flesta rollerna går det inte att få mer än TC 20/VS 15 från början även om man spenderar alla sina 50 poäng på vapen.

Att det sen inte är svårt att göra SLP:na sämre eller RP:na bättre är en helt annan sak. Men om man spelar med omodifierade regler kan det ta lång tid för en rollperson att bli lika bra som "standard" SLP:n av samma typ.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Förstår inte problemet... Alla roller skall inte vara bra heller på vapen, utan har andra styrkor.

Saloonflickorna lever på en tuff plats...med många bråkmakare etc... Varför skall t.ex. en Läkare ha 30 på vapen som ny? De som kräver skicklighet i vapen blir också hyfsat snabba vid skapandet.... Ta, t.ex. en revloverman... Sätter du värdet 20 på Motorik har han med de färdiga kostnaderna (och de 50 poängen kvar) redan 35 i Träffsäkerhet med en revolver.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Återigen är jag av en annan åsikt. Jag håller med riddarn att det finns en logik i att de roller som är bäst på vapen är de som använder dem som en del av sin yrkesutövning. Det är det som är poängen. En revolverman har inga problem med en saloonflicka medan en charlatan riskerar att åka på stryk. Så är det. Ett gäng kombinerar olika kvaliteter. Jag vill hävda att balansen är god mellan vapenföra roller och de som har andra kvaliteter.

Och jag kan säga av egen erfarenhet att det inte tar lång tid för RP:na att bli bättre än "standard" SLP:na. Efter en eller två månadsträningar så är de helt klart bra. Mitt problem är snarare att rollpersonerna blir för bra. Jag tycker att mina spelare har lysande rollpersoner redan efter sex månadsträningar. Men nu börjar äntligen behållakostnaderna komma ifatt.

Du kan lungt fortsätta spela med de omodifierade reglerna utan att oroa dig. Det gäller som i alla rollspel att balansera de händelser och scenarior som rollpersonerna råkar utför efter de förutsättningar som står till buds. Nybörjarrollpersoner möter nybörjarbusar, medan mer erfarna möter bättre motstånd.

E.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Utöver vad Erkki och Riddaren svarat om balansen mellan vapeninriktade roller och de med andra specialiseringar känns det som om det blivit någon liten missuppfattning om reglerna också...

Först vad gäller Vapensnabbheten: Du vet väl att _hela_ Egenskapsvärdet på Snabbhet är Snabbhetsbonus för Grundsnabbhet? Och att Grundsnabbhet sedan i sin tur utgör grunden/bonusen när du vidarespecialiserar din rollperson i olika Vapensnabbheter? Då blir det svårt att inte överträffa 15 i Vapensnabbhet, ens för de mindre vapenvana rollpersonerna...

På Träffsäkerhet är det lite tuffare, men även där gäller att Projektilvapen utgör grund/bonus för Träffsäkerhet.

Några räkneexempel:
En rollperson gjord på Rollen Revolverman
Prioriterade Egenskaper är Motorik, Koordination och Snabbhet. Spelaren väljer att sätta 17 i alla dessa värden
Om spelaren inte ger sin rollperson någon extra utbildning på vapen utöver vad som ingår i Rollpaketet får rollpersonen följande värden:
Träffchans med Revolver 31 (Projektilvapen 10, Bonus 6, Träffsäkerhet/Revolver 15)
Vapensnabbhet med Revolver 32 (Grundsnabbhet 5, Snabbhetsbonus 17, Vapensnabbhet/Revolver 10)

En rollperson gjord på Rollen Charlatan
Prioriterad Egenskap är Vaksamhet. Spelaren väljer att sätta 15 i Motorik och Snabbhet, samt 10 i Koordination
Om spelaren inte ger sin rollperson någon extra utbildning på vapen utöver vad som ingår i Rollpaketet får rollpersonen följande värden:
Träffchans med Revolver 17 (Projektilvapen 5, Bonus 2, Träffsäkerhet/Revolver 10)
Vapensnabbhet med Revolver 15 (Snabbhetsbonus 15)
Med andra ord ungefär i nivå med 20/15. Med lite högre Egenskapsvärden blir han bättre, och han har trots allt 50 poäng kvar att köpa för. För bara 10 poäng blir han 5 snabbare, och för att öka träffsäkerheten 5 behöver han lägga 25 poäng på Projektilvapen. Gör han båda dessa har han fortfarand 15 poäng kvar.

Avslutningsvis vill vi gärna säga att vi gör spelledarpersoner på några olika sätt. Dels har vi de rena statisterna, som bara figurerar helt flyktigt i bakgrunden. Där kan man använda de generaliserade spelledarpersonerna från Spelledarpersons-kapitlet, och modifiera för om de är Nybörjare, Normala eller Erfarna. De spelledarpersoner vi förser med bild har dock bärande roller i äventyret, om än inte nödvändigtvis personer rollpersonerna förväntas hamna i strid med. Silver Belle är inte vilken saloon/bordellflicka som helst. Och om man utgår ifrån äventyret I Väntan På Döden handlar det delvis om att rollpersoner som sköter sina kort rätt skall kunna få hjälp av en del slp:s vid den stora slutstriden.

Hoppas det blivit något klarare hur man räknar fram värden, och inte minst hur vi tänkt. Skulle ni ändå vilja bli bättre när ni spelar kan ni säkert komma överens med spelledaren om att börja med fler poäng.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Där har ni en Poäng

Det är nog så att han räknat Snabbhetsbonusen och inte hela Snabbhet för Grundsnabbhet, dvs har han 20 i SNA, så har han räknat +3, fast det skall vara +20... Det verkar så när ni nämner det...

// Knightlord


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Där har ni en Poäng

Ok, det reder ut ett och annat!

Äntligen slipper rollpersonerna att vara slöast i stan. Men var i boken står det att hela värdet ska räknas och inte bara bonusen. Även fast jag vet vad jag letar efter så hittar jag det inte.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Där har ni en Poäng

På sidan 48 står det "Din GRUNDSNABBHET består av ditt EGENSKAPSVÄRDE i SNABBHET och den UTBILDNING du köper." Dvs,inte EGENSKAPSBONUSEN. I tabellen på sidan 37 står alla bonusar med förkortning,utom just snabbhet.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Där har ni en Poäng

Bra, då var det uträtt. Tack!

Sen så har jag aldrig, til skillnad mot vad ni båda verkar fått för er, klagat på att balansen mellan olika roller är dålig. Det var bara SLP mot RP som var frågon och det berodde ju bara på ett regelmissförstånd.
 
Top