G
Guest
Guest
Nu när vi har Conan - Second Editon på intåg så har jag börjat spåna lite på en forsättning på våran 2 år långa Conankampanj som legat lite på is under den "Kalla långa väntan". Så igår när jag plockade fram lite böcker och ett worddokument och började skriva lite smått så fick jag några ideer...
Vi vet ju alla att Massive Damage, alltså 20 i skada är lite av det magiska siffran i Conan - RPG. Inge problem med det, men jag har upplevt lite som att det oftast varit jag som SL som fått beskriva vad som händer när spelarna får in en massive damage på motståndarna. Egentligen är det ingen fara med det, men det finns en gräns för hur påhittig jag kan vara. För att göra det hela mer spännande, blodigt och så sjukt härligt våldsamt som jag vill ha det när klingorna börjar svingas så har jag kommit på denna husregel:
Jag kallar den för Förenklad Samberättande i Hyborisk Våldsorgie.
Det hela är väldigt enkelt.
När spelarna slår en massive damage så kan dom genom samberättande påverka utgången på en NPC´s FORT-slag. När en spelare slår sin skada och SL annonserar det som en Massive Damage så kan en spelare snabbt ta initativet och på ett underhållande, blodigt och urvårldsamt sätt beskriva vad som händer när spelarens karaktär får in sin Massive Damageskada. Om spelaren gör det så räknas motståndaren som automatiskt ute. Givetvis så kan SL alltså rulla ett Fortslag i smyg för att eventuellt bekräfta denna utgång, men vanliga no name NPC ska till 99% räknas som besegrade.
Motstånd med namn, eller strider av mer episk karaktär, exempelvis mot demoner, onda trollkarlar eller legendariska bestar kanske jag låter vara som dom är, men en extra bra beskrivning kanske jag belönar med ett dolt - 5 på Fort-slaget... Vem vet...
Vad som egentlien händer när man slår 20 i skada?
Eftersom vi kör med battlegrids så är striderna ganska så stela, visst, det är fortfarande roligt och spännande, men den lilla kryddan kan ibland gå förlorad. Så jag har tänkt mig förljande:
När man slår Massive Damage så pausas striden för övriga spelar. Rent speltekniskt går vi helt över till den inrebilden av slagfältet och en spelare har helt fria händer att beskriva vad som händer vid attacken. Vad jag egentligen vill med detta är att spelare ska kunna fälla fiender på mer än ett sätt, exempelvi så behöver inte tjuv inte alltid skära halsen av en fiende med sin dolk eller så behöver inte alltid en barbar klyva skallar, utan här FÅR spelaren hitta på vad han vill, givetvis inom rimliga ramar. En strid i en grotta kommer aldrig innebära att fienden faller ner i vatten och slukas av blodtörstiga djävulspirayor.
Ok, hur fungerar detta i praktiken då?
Jo, låt oss ta ett enkelt och kort exempel.
Svenne spelar sin Fruktansvärda Barbar. Spelarna slåss högt uppe i trollkarlens torn och slutligen får barbaren i en massive damage på den onda trollkarlen. Vanligtvis brukar jag som SL säga något i stil med:
"Du hugger trollkarlen så hårt över skallen så den klyvs som en mogen melon, ljudet av krossat ben ljuder genom rummet och blod och hjärnsubstans slår upp ur det massiva jacket som en fontän på ett Agrosiskt badhus"
Sure det fungerar, men det var faktiskt Svenne som slog skadan och varför ska jag som SL säga vad som händer. Svenne kanske hellre hade velat ha följande avsluting på en spännande strid:
"Jag slänger mig mot trollkarlen, skallar honom våldsamt så han tappar sin blodstänkta offerdolk. Medans uslingen ser stjärnor lyfter jag den Stygiske trollkarlen högt över mitt huvud och med raka armar slänger jag honom i det stora eldfatet! När han fattar eld och vrålar i ångest och smärta så skriker jag "Vid Ymirs ben!" och ser på hur han brinnandes i sitt dödsögonblick slänger sig ner för tornets fönster, man kan fortfarande se det fladdrande eldskenet och känna stanken av bränt människokött när vi lämnar tornet bakom oss."
Nå, vad hände här egentligen... Om vi antar att jag kanske kort beskrev tronrummet men inte alls sa att den fanns ett eldfat eller för den delen inte ens råkade säga att det fanns fönster så tar spelaren i alla fall sig friheten att forma dessa detaljer i sluttampen av striden... Rimligt? Absolut... Trollkarlen är i alla fall död, så varför kan han inte då på ett sådant sätt som spelarna vill. Låt det bli den lilla extra dramatiska belöningen.
Nåväl, vad tror ni om det?
Nästa grej:
Finns det en påse chips på bordet?
Ofta får man som SL frågor rörande vad som finns runt omkring dom, små detaljer som ingen SL i världen orkar hålla reda på men som kanske blir viktiga i stridens hetta, typ "Finns det en ljusstake till hands"
Från och med nu ska jag försöka undvika detta. Men jag kommer inte göra det genom att sitta i timmar och beskriva varje detalj, utan jag kommer låta spelarna få bestämma det.
Frågor som "Finns det en tunna i grände som jag kan slunga mot mina förföljare?" ska inte längre behövas, utan nu ska Spelarna bestämma vad som finns där.... Med andra ord så kan en situation beskrivas på följande sätt:
"Jag vänder mig och ser till min stora förbannelse att förföljarna inte bara blivit fler utan tar in på mig. Jag ser ig omkring och lyfter den stora tunnan som står intill mig, jag slungar den mot dom för att få dom att tänka på annat ett kort ögonblick, ett ögonblick som kan ge mig en liten chans att komma undan"
Vissa spelare kanske tänkter: "Men detta kommer att missbrukas" Javisst, ibland, men inte ens alla tunnor i världen kanske stoppar dessa förföljare om SL inte vill. Dessutom bör man vara såpass mogen när man lirar Conan att man ska klara av detta...
Jaha, det var allt för mig denna gång... Kom gärna med ytterligare förslag och annan kritik!
Vi vet ju alla att Massive Damage, alltså 20 i skada är lite av det magiska siffran i Conan - RPG. Inge problem med det, men jag har upplevt lite som att det oftast varit jag som SL som fått beskriva vad som händer när spelarna får in en massive damage på motståndarna. Egentligen är det ingen fara med det, men det finns en gräns för hur påhittig jag kan vara. För att göra det hela mer spännande, blodigt och så sjukt härligt våldsamt som jag vill ha det när klingorna börjar svingas så har jag kommit på denna husregel:
Jag kallar den för Förenklad Samberättande i Hyborisk Våldsorgie.
Det hela är väldigt enkelt.
När spelarna slår en massive damage så kan dom genom samberättande påverka utgången på en NPC´s FORT-slag. När en spelare slår sin skada och SL annonserar det som en Massive Damage så kan en spelare snabbt ta initativet och på ett underhållande, blodigt och urvårldsamt sätt beskriva vad som händer när spelarens karaktär får in sin Massive Damageskada. Om spelaren gör det så räknas motståndaren som automatiskt ute. Givetvis så kan SL alltså rulla ett Fortslag i smyg för att eventuellt bekräfta denna utgång, men vanliga no name NPC ska till 99% räknas som besegrade.
Motstånd med namn, eller strider av mer episk karaktär, exempelvis mot demoner, onda trollkarlar eller legendariska bestar kanske jag låter vara som dom är, men en extra bra beskrivning kanske jag belönar med ett dolt - 5 på Fort-slaget... Vem vet...
Vad som egentlien händer när man slår 20 i skada?
Eftersom vi kör med battlegrids så är striderna ganska så stela, visst, det är fortfarande roligt och spännande, men den lilla kryddan kan ibland gå förlorad. Så jag har tänkt mig förljande:
När man slår Massive Damage så pausas striden för övriga spelar. Rent speltekniskt går vi helt över till den inrebilden av slagfältet och en spelare har helt fria händer att beskriva vad som händer vid attacken. Vad jag egentligen vill med detta är att spelare ska kunna fälla fiender på mer än ett sätt, exempelvi så behöver inte tjuv inte alltid skära halsen av en fiende med sin dolk eller så behöver inte alltid en barbar klyva skallar, utan här FÅR spelaren hitta på vad han vill, givetvis inom rimliga ramar. En strid i en grotta kommer aldrig innebära att fienden faller ner i vatten och slukas av blodtörstiga djävulspirayor.
Ok, hur fungerar detta i praktiken då?
Jo, låt oss ta ett enkelt och kort exempel.
Svenne spelar sin Fruktansvärda Barbar. Spelarna slåss högt uppe i trollkarlens torn och slutligen får barbaren i en massive damage på den onda trollkarlen. Vanligtvis brukar jag som SL säga något i stil med:
"Du hugger trollkarlen så hårt över skallen så den klyvs som en mogen melon, ljudet av krossat ben ljuder genom rummet och blod och hjärnsubstans slår upp ur det massiva jacket som en fontän på ett Agrosiskt badhus"
Sure det fungerar, men det var faktiskt Svenne som slog skadan och varför ska jag som SL säga vad som händer. Svenne kanske hellre hade velat ha följande avsluting på en spännande strid:
"Jag slänger mig mot trollkarlen, skallar honom våldsamt så han tappar sin blodstänkta offerdolk. Medans uslingen ser stjärnor lyfter jag den Stygiske trollkarlen högt över mitt huvud och med raka armar slänger jag honom i det stora eldfatet! När han fattar eld och vrålar i ångest och smärta så skriker jag "Vid Ymirs ben!" och ser på hur han brinnandes i sitt dödsögonblick slänger sig ner för tornets fönster, man kan fortfarande se det fladdrande eldskenet och känna stanken av bränt människokött när vi lämnar tornet bakom oss."
Nå, vad hände här egentligen... Om vi antar att jag kanske kort beskrev tronrummet men inte alls sa att den fanns ett eldfat eller för den delen inte ens råkade säga att det fanns fönster så tar spelaren i alla fall sig friheten att forma dessa detaljer i sluttampen av striden... Rimligt? Absolut... Trollkarlen är i alla fall död, så varför kan han inte då på ett sådant sätt som spelarna vill. Låt det bli den lilla extra dramatiska belöningen.
Nåväl, vad tror ni om det?
Nästa grej:
Finns det en påse chips på bordet?
Ofta får man som SL frågor rörande vad som finns runt omkring dom, små detaljer som ingen SL i världen orkar hålla reda på men som kanske blir viktiga i stridens hetta, typ "Finns det en ljusstake till hands"
Från och med nu ska jag försöka undvika detta. Men jag kommer inte göra det genom att sitta i timmar och beskriva varje detalj, utan jag kommer låta spelarna få bestämma det.
Frågor som "Finns det en tunna i grände som jag kan slunga mot mina förföljare?" ska inte längre behövas, utan nu ska Spelarna bestämma vad som finns där.... Med andra ord så kan en situation beskrivas på följande sätt:
"Jag vänder mig och ser till min stora förbannelse att förföljarna inte bara blivit fler utan tar in på mig. Jag ser ig omkring och lyfter den stora tunnan som står intill mig, jag slungar den mot dom för att få dom att tänka på annat ett kort ögonblick, ett ögonblick som kan ge mig en liten chans att komma undan"
Vissa spelare kanske tänkter: "Men detta kommer att missbrukas" Javisst, ibland, men inte ens alla tunnor i världen kanske stoppar dessa förföljare om SL inte vill. Dessutom bör man vara såpass mogen när man lirar Conan att man ska klara av detta...
Jaha, det var allt för mig denna gång... Kom gärna med ytterligare förslag och annan kritik!