Nekromanti Våra (o)vanliga rollspelsverktyg/ hjälpmedel

Landrim

Warrior
Detta har säkert tagits upp otaliga gånger tidigare, men jag tänkte ta upp ämnet i hopp om att kunna ge och få lite tips på diverse hjälpmedel och/eller verktyg för rollspel. Dela gärna med er av era rollspelsverktyg/hjälpmedel, hur använder ni det och hur är det till nytta för er?

Själv har jag nyligen fastnat för att använda en Rider Waite tarotlek (den "klassiska" och vanligaste sorten) både vid planering av äventyr, om jag mot förmodan inte har någon bra idé att bygga vidare på (min fantasi går vanligtvis på högvarv 24/7 så brist på idéer är ovanligt, men förekommer). Och även under pågående spel istället för slumptabeller när det behövs någon form av utfyllnad som inte varit planerad.
Sättet jag använder korten på är att jag drar 1 - 3 kort och "tolkar" korten som en händelse i spelet. Jag är 100% okunnig i tarotläggningar och har inte koll på vad korten symboliserar egentligen, men bilderna på korten är tillräckligt för att fungera som bränsle på min kreativa låga.

Om man känner med sig att man har svårt att improvisera eller tycker det är jobbigt att omvandla något abstrakt till något konkret, så är nog inte en tarotlek det bästa verktyget att använda under pågående spel då risken finns att spelet stannar upp. Men i övrigt tycker jag nog att det är ett av de bästa verktyg/hjälpmedel jag testat som spelledare!

Harry S

Swordsman
Landrim;n140647 said:
Själv har jag nyligen fastnat för att använda en Rider Waite tarotlek (den "klassiska" och vanligaste sorten) både vid planering av äventyr, om jag mot förmodan inte har någon bra idé att bygga vidare på (min fantasi går vanligtvis på högvarv 24/7 så brist på idéer är ovanligt, men förekommer).
The GameMaster's Apprentice: Base Deck kanske är något för dig om du gillar kort.

Arazand

Veteran
Vi har väl inte några konstiga hjälpmedel.
Möjligen så är det att vi har en whiteboard modell 1,3x2m som vi använder som bordskiva på bordet vi spelar, så alla kan skriva direkt på bordet, göra kartor osv.