"Men en sak är jag lite skeptisk till, och det gäller inte bara din karta utan 95% av alla rollspelsvärldar jag sett. Det är de övertydliga gränserna mellan olika länder/stater, och ibland t.o.m. mellan en stat och en ödemark."
Det beror möjligtvis på vad du läser in i kartan - ser du en prickad linje och läser in en absolut nationalstatsgräns så är du förhoppningsvis fel ute. Även klassiska eller medeltida kartor - och, för den delen, moderna kartor av historisk tid - använde/r sig ofta (absolut inte alltid) av gränsdragningar i någon form, långt före de gavs någon absolut betydelse över kontroll och suveränitet. Det beror säkert på att någon form av utritat gräns kommunicerar tydligare en civilisations eller smårikes ungefärliga utbredning än vad naturliga gränser oftast lyckas förmedla. Att han götes kartas gränser är runda och mjuka tolkar jag som ett ytterligare tecken på att de är menade som oprecisa; sedan vår världs gränsen fick en absolut territoriell betydelse blev de ju genast allt mer taggiga och kantiga av sig.
Vad du senare skriver:
"I den typen av halvfeodala, många gånger halvt övergivna/outforskade världar som fantasyvärldar ofta innebär, varför skulle det finnas denna typ av tydliga statsgränser? Jag tycker inte er karta var något extremfall, men vissa rollspelsvärldar är ju gränsdragna på ett sätt som mer för tankarna till Wien-konferensen än till medeltida fantasy."
... utesluts alltså inte. Det tycks mig helt enkelt inte röra sig om några tydliga statsgränser i det här fallet.
Jag instämmer med övriga om att kartan är snygg och inspirerande!