Re: 日本
Blossoms Are Falling, som jag alltså har kommit över i USA (går nog att beställa i Sverige också), är ett riktigt coolt spel (setting) med flera riktigt udda inslag (bla regler för poesidueller). Det man möjligen skulle kunna invända är möjligen att skaparna har utgått från att man ska spela i en väldigt specifik historisk epok där bla samurajer inte (har jag för mig) ingår, de kom tydligen senare. Jag är inte särskilt bra på Japans historia, men vill minnas att Blossoms Are Falling utspelar sig under tidig medeltid (1100-talet?) , helt enkelt för att skaparna tyckte det var coolast. De verkar tycka att samurajer är klyschigt, en åsikt som jag tycker förutsätter att man har intresserat sig för Japan ett tag. Dessutom finns det ett par i mitt tycke ganska konstiga (men säkert mytologiskt korrekta) varelser, som jag inte helt obehindrat skulle lägga in i spel. Men det är som du säger: man skulle behöva grotta ner sig även i annan japanologi. Tidskriften Lyrikvännen har gjort ett nummer om japansk poesi som jag vill minnas var riktit häftigt (man kan bla läsa bildskriftsdikter från olika håll och få olika helt fungerande dikter på det sättet, otroligt mycket mer avancerat än vad man kan göra med ljudhärmande skrivtecken, och detta alltså redan på medeltiden!)
Till Burning Wheels finns också något som heter Under the Serpent Sun, som verkar vara nån form av postapokalyps. Kan inte tänka mig att det är dåligt. Däremot svårt att få tag på.