Nekromanti Välj 1 rollspel

Zire

Swashbuckler
Gäller det system med alla böcker och sånt så blir det DoDT. Är det en enda bok så blir det nog Västmark.

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, och måste man välja en värld också får det väl bli Terone. Det är ganska enkelt, eftersom jag kan få in i stort sett allting jag gillar med fantasy där. Jag skulle visserligen sakna ren Sword & Sorcery, och urban fantasy (och Polaris), men det skulle jag kunna lära mig leva med. :gremsmirk:

Basenanji

Postd20modernist
Såååå enkelt!

DnD 3,5 såklart!

Men det beror nog på att jag gillar kombinationen av:
-Klassiskt spel
-Strategiskt tänk
-Möjligheten att powergejma
-Kompabiliteten med minis-liret
-Lätt att spela långa kampanjer
-Många valmöjligheter
-Och att det är enkelt att skapa utmaningar för spelarna utifrån systemet (lätt att skriva äventyr)

/Basse, orkar inte lära sig DnD4E just nu....

Andy

Vila i frid
Bortkastat!

Vad skönt att du kastade bort ditt 1000:e inlägg på just min hjärndöda tråd, Basenanji.

Man tackar och bockar! SMILE

Basenanji

Postd20modernist
Grattis till mig!

Äh, lägg av- den här tråden är ju kul ju!

Mycket fint att min tusende tråd kom att handla om mitt favvospel. Men, kom ihåg att jag inte är så dogmatisk som det kan verka- jag längtar tex mycket efter att få fortsätta med Knivblänk i Prag.

*Ser på dig med hundögon som sakta fylls med tårar*

Nu ska jag bara gråta mig till sömns.

/Basse

Krille

Super Moderator
Jag tror jag lutar åt The Shadow of Yesterday. Det är nog precis det jag söker i ett regelsystem, plus en tillräckligt intressant värld med möjlighet att bygga ut den som man vill. Dessutom kan man ju skippa världen och bara köra med systemet i något egenpåhittat om man nu vill.

...såvida jag inte får välja något av mina egna spel. I så fall blir det T10 version 2.

Sodivra

Champion
Frågan gör mig deprimerad! Gå från spel till spel är vad hobbyn handlar om för mig.

Efter att ha tänkt ett tag så får jag ändå säga Nobilis. Det spelet lämpar sig väl för långa, långa kampanjer, faktum är att det är det enda spelet där vi egentligen lyckats hålla igång en sådan. Skulle jag aldrig spela något annat så hade vi dessutom kunnat utforska hela skapelsens historia, varje intrig och slagfält. Det hade blivit den mest episka kampanj någonsin!

Ond bråd död

Swashbuckler
Av de system jag hunnit testa så skulle jag nog välja Gurps. Om man måste begränsa sig till spelvärld skulle det bli Wastelands fast längre in i framtiden, typ.

Burning Wheels och Noir verkar också intressanta, men de har jag inte hunnit testa.

solvebring

Superhero
Frågan gör mig deprimerad! Gå från spel till spel är vad hobbyn handlar om för mig.
Håller med. Just därför jag inte kan bestämma mig. Jag har lirat DoD i hur många år som helst, och just börjat bredda mig, och den här breddningen är underbar. Att variera sig och prova på är halva nöjer tycker jag. Just nu håller jag på att plugga D&D3.5, funderar starkt på att skaffa mig CoC och Andra Imperiet, samtidigt som jag lagt Changeling på listan för framtiden osv osv osv.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Svår fråga eftersom gränsen mellan spel och setting inte alltid är självklar. Burning Wheel är ett coolt system utan bestämd setting (generisk Tolkien-inspirerad fantasy är utgångspunkten, men inget man måste spela, dessutom finns tilläggssettingar i bla Japan).

Annars håller jag med om att det är en poäng att kunna byta spel. Det vore väldigt tråkigt att inte kunna välja. Generellt sett gillar jag snygga och lättöverskådliga spel som bjuder in hela spelgruppen. Och generellt ogillar jag SL-auktoritära, krångliga spel med få valmöjligheter. Sånt stör bara det viktigaste: att ta del en fantastisk verklighetsflykt.

Mogger

Hipsteranka
日本

Jag har varken läst When Blossoms Are Falling eller spelat det, men skulle välja det iaf. Dels för att systemet sannolikt är ganska intrikat och det tar nog ett tag att komma in det, samtidigt som det går att skala bort en del (spelet tillhör Burning Wheel-serien som jag har spelat). Men ffa skulle jag köra ner huvudet rakt i den japanska kulturen och köra avancerad culture gaming. Åtminstone efter ett tag. Vi skulle till slut känna oss som ronin, samurajer, geishor, ninjor m.m. och veta hur man dricker te, sitter rätt på mattorna, smider en katana och tilltalar folk utan att framstå som en livegen bonnjävel.

Det skulle vara skitcoolt!

Arfert

Facit
Re: 日本

When Blossoms Are Falling låter ju väldigt bra... nåt man måste ta en närmare titt på då.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

Blossoms Are Falling, som jag alltså har kommit över i USA (går nog att beställa i Sverige också), är ett riktigt coolt spel (setting) med flera riktigt udda inslag (bla regler för poesidueller). Det man möjligen skulle kunna invända är möjligen att skaparna har utgått från att man ska spela i en väldigt specifik historisk epok där bla samurajer inte (har jag för mig) ingår, de kom tydligen senare. Jag är inte särskilt bra på Japans historia, men vill minnas att Blossoms Are Falling utspelar sig under tidig medeltid (1100-talet?) , helt enkelt för att skaparna tyckte det var coolast. De verkar tycka att samurajer är klyschigt, en åsikt som jag tycker förutsätter att man har intresserat sig för Japan ett tag. Dessutom finns det ett par i mitt tycke ganska konstiga (men säkert mytologiskt korrekta) varelser, som jag inte helt obehindrat skulle lägga in i spel. Men det är som du säger: man skulle behöva grotta ner sig även i annan japanologi. Tidskriften Lyrikvännen har gjort ett nummer om japansk poesi som jag vill minnas var riktit häftigt (man kan bla läsa bildskriftsdikter från olika håll och få olika helt fungerande dikter på det sättet, otroligt mycket mer avancerat än vad man kan göra med ljudhärmande skrivtecken, och detta alltså redan på medeltiden!)

Till Burning Wheels finns också något som heter Under the Serpent Sun, som verkar vara nån form av postapokalyps. Kan inte tänka mig att det är dåligt. Däremot svårt att få tag på.

Storuggla

Champion

Jag vill bara påpeka att Blossoms Are Falling är ballt. Vill man nödvändigt sätta det senare med samurajer och sånt så är det inget problem, man tar bara och säger att "Nu är ni samurajer och sånt". Regelmässigt skiljer inget. Man kanske behöver byta ut pilbågsfärdigheten mot svärdfärdighet ifall nu krigarna har det så illa, jag minns inte (vem fan orkar memorisera hela lifepathkapitel?). Om nu Burning Wheel fungerar i spel, alltså, något jag ännu inte sett bevis på.

Storuggla, horucs