Nekromanti Värja och Sabel

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Re: Sabel till häst, värja till fots?

Grejen är att sabeln har blivit populär för ryttare just för att den är bra att rida ner folk med. Om man stöter ner någon med ett vanligt infanterisvärd från en pålle i full galopp så är det en hyggligt bra chans att värjan/svärdet fastnar och vrids ur handen på en. Istället så använder man en sabel och rider fram med eggen vänd mot hästens hals, vilket ökar chanserna för att sabeln ska skära sig fri (med en ganska brutal effekt) istället för att fastna (så länge den inte fastnade i ryggraden så hade man en bra chans att behålla sitt blankvapen). Karolineras ryttarvärjor huggvärjor och urformade för att fungera på samma sätt (trots att den är rak). De har mer likheter med en sabel än med de värjor som användes av duellanter (och sådant pack :gremwink:) vid denna tidpunkten.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Sabel till häst, värja till fots?

Grejen är att sabeln har blivit populär för ryttare just för att den är bra att rida ner folk med. Om man stöter ner någon med ett vanligt infanterisvärd från en pålle i full galopp så är det en hyggligt bra chans att värjan/svärdet fastnar och vrids ur handen på en...
Jag säger inte emot dig. Faktum kvarstår dock att man använt både hugg- och stickvapen från hästryggen genom århundradena. När sabeln har varit populär så var det just pga den poäng du gör här.

Sentida brittiskt kavalleri tränade dock på att hinna stöta svärdet i fienden och rycka ut det innan det vreds ur handen (uppgiften har jag från en gammal dokumentärfilm om kavallerivapnens utveckling - tyvärr minns jag varken namnet på filmen eller vilken kanal den gick på). Om jag inte är helt ute och cyklar så tränade dessutom lansiärer under Napoleonkrigen på samma sätt.

Så min poäng (som alltså inte motsäger din) kvarstår - valet av sabel eller värja beror på vilken tid man spelar i och vad som då ansågs mest effektivt.


/Rax
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Det är en fråga om stil

Det går alldeles utmärkt att fäkta värja med en sabel och vice versa. Jag skulle använda en färdighet t.ex. fäktkonst och ge vapnen som sådana lite olika egenskaper, olika för och nackdelar. En värja kan vara bättre på riposter medan en sabel kan göra med hugg skada (om det är så att du skiljer på olika typer av skada). Eventuellt så skulle jag ge minus på färdigheten om man försökte använda ett gammalt svärd från 1300-talet på 1700-tals vis.
 

jerker.

Veteran
Joined
22 Jun 2003
Messages
18
Location
utanför Borås
Re: Grupper & släktgrupper..

jag är tillbaka, om nån nu minns mej sen sist jag var här..?

är det inte så att det blir lättare att slåssas ju fler sätt man kan slå på eftersom man då får fler bra lägen?
i så fall kan man ju ha en slåssasfärdighet och sen får man minus om det till exempel är ett vapen med bara en ägg som till exempel en katana eller sabel och ännu mer om det inte går att sticka med vapnet som till exempel ett ehh.. gräsklipparblad eller nåt?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Själv föredrar jag nog att hålla antalet färdigheter så lågt som möjligt. Så mitt förslag skulle vara att du har färdigheten Fäktning men sedan kanske inför specialiseringar eller en dylikt mekanik som gör att man kan vara olika bra på saker som ingår i färdigheten.

I mitt Dark Spire projekt finns det fem grundegenskaper (Attributes) och fem egenskaper (Abilities). När man slår tärningar så lägger man ihop dem och försöker slå under. Lyckas man så använder man siffran på tärningen som resultat.

Men för att skapa mer variation så lägger man också till färdigheter (Skills) till tärningens resultat. Så har du Swords +2 så kommer du alltid ha två poäng högre resultat när du slåss med svärd.

Ett liknande system används i Gemini.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Färdighetsträd?

Varför inte tänka sig som så att: t.ex. en höjning i fäktning ger +1 på ALL fäktning... en höjning i fäktning:värja ger +2 på fäktning med värja, men ger INGET till fäktning med andra vapen (redskap). Varje gång du höjer i fäktning så höjs givetvis fäktning:värja med samma. Då du höjer fäktning:värja, så stannar givetvis fäktning kvar på samma tidigare nivå.

Exempel:
Raja, musketör och fäktmästare är skicklig och har därför lagt 13 (ett t20 system ala DoD) nivåer på fäktning. Hans stora specialitet är värjan, han har då höjt fäktning:värja en nivå, och har fv 15 i detta (fäktning 13+2=15). Skulle Raja vilja bredda sina kunskaper inom fäktningen allmänt, kanske genom träning med olika vapen eller genom att fäktas mot mindre skickliga motståndare, skulle fäktning höjas med 1(till 14), och därmed fäktning:värja med ett (till 16). Skulle Raja däremot välja att endast inrikta sig på fäktning med värja under samma tid och möta skickligare motståndare som hon lär sig något om värjans natur av, skulle skickligheten i fäktning:värja stiga med 2(till 17) men färdigheten fäktning skulle ligga kvar på 13.

Säg att dessa höjningar kostar samma sak, då väljer ju spelaren att antingen satsa på ett långsiktigt mål som vapenmästare, eller koncentrera sina krafter på enbart värjfäktningen som gör karaktären till en ypperligt skicklig värjfäktare, men inte mycket att hänga i granen när det kommer till andra vapen.

Detta går ju att föra in i andra träd än just vapen och strid. Kanske Smide, vs. Smide:Guldsmide...
Segling vs. Segling:Skepp...

Jag ser möjligheterna hopa sig... ni ser hindren och kommer snart att berätta för mig =)
 
Top