Men då är det alternativ historia, och den genren är väldigt nära SF.
Visst är det nära SF, min poäng är dock att man inte ser drag som enbart kan tolkas som sci-fi.
Hade det stått "Den siste mannen på Midgård" så hade jag köpt det argumentet. Nu står det "på Jorden".
Midgård är ju likt Tellus bara ett annat namn på Jorden så det är ingen skillnad enligt mig (inte i den riktning vi diskuterar iaf). LotR skulle inte vara annorlunda bara för att han kallade världen för Jorden istället. Min poäng är bara att det finns andra saker som kan göra en till den sista människan på jorden än vetenskapliga och därför finns möjligheten till andra genretolkningar.
Njä, det är på grund av att författaren säger att det är SF som jag bedömer det enligt den ramen.
Håller inte med om att det är skaparen själv som bestämmer sin genre. Som jag är lärd är det innehållet som bestämmer genre och det spelar ingen roll vad jag kallar min hypotetiskt nyskrivna deckare för det är ändå inget annat än en deckare (om boken är svårtydd kan den dock hamna mellan genrer). Musikvärlden visar det tydligast men det stämmer in på alla konstformer imo.
Det var förånansvärt många personer som reagerade på mitt lilla tristesskämt som bara roade mig själv (kanske inte det heller iofs
). Mitt resonemang har iofs hamnat lite på glid pga hur svaren kommit plus att jag uttryckte mig lite skumt från början. Jag vidhåller ändå att historien inte definitivt tillhör en genre men det kanske bör påpekas ifall det varit otydligt att jag inte förnekar att det kan vara sci-fi (vilket förstås är närmast till hands). Dock är litteratur till för att tolkas, inte att läsas tillsammans med facit, så jag står vid mitt ord. Det har dock blivit en löjligt seriös diskussion över en skämtsam variant på en novell och tråden har olyckligtvis hamnat i en linje författaren inte tänkt sig.
Fast bara för att djävlas kanske man skulle ifrågasätta hurvida två meningar är en novell eller inte.