Med risk för att låta dum och dryg, men hur anpassar sig inte pdfer till sma och stora skärmar? De är ju ett vektorformat trots allt, sa de borde ju vara perfekt avvägt för formatet...krank said:PDF:ers nackdelar är att de blir låsta i sin layout (dvs anpassar sig inte bra efter stora/små skärmar).
Ja för formatet, dvs. bestämd form. Gör jag en pdf så är den ju anpassade för en viss storlek, exempelvis A4. När jag sedan läser den på en skärm så förminskar eller förstoras den bara, den gör ingen faktisk anpassning, utan jag har i förväg bestämt exakt hur saker och ting ska se ut.Tony.M.Meijer said:Med risk för att låta dum och dryg, men hur anpassar sig inte pdfer till sma och stora skärmar? De är ju ett vektorformat trots allt, sa de borde ju vara perfekt avvägt för formatet...
För min del så tycker jag att det är bättre att läsa ur en bok, istället för digitalt. Blir av nån anledning mycket tröttare i ögonen av att läsa en större mängd text på datan än vad jag blir när jag läser det i en bok.Samtidigt ÄR böcker mysigare. Vad tycker ni?
Man blir trött av att läsa på skärmen eftersom man stirrar in i en lampa. Inte så konstigt.Johan K said:Blir av nån anledning mycket tröttare i ögonen av att läsa en större mängd text på datan än vad jag blir när jag läser det i en bok.
Funkar förvånansvärt bra med en iPod touch också. Fast när det är mörkt omkring en får man dra ner på belysningen.Möller said:Man blir trött av att läsa på skärmen eftersom man stirrar in i en lampa. Inte så konstigt.
Det löses av läsplattorna, som använder elektroniskt bläck istället för bakgrundsbelysning.
Funkar förvånansvärt bra med en iPod touch också. Fast när det är mörkt omkring en får man dra ner på belysningen.krank said:Det löses av läsplattorna, som använder elektroniskt bläck istället för bakgrundsbelysning.