Nekromanti Världsböcker som pdf eller i tryck.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
haha det där argumentet hade min tjej också men det här är mekaniken BAKOM det som ska bli enkelt vad det gäller sannolikhetstrådarna. jag har också gått från regeltungt till enklare vilket kräver en rejäl häcksax i de 300 sidor tunga reglerna jag har idag.

Världen innegåller inte en enda regel, bara beskrivningar. Och det finns fortfarande mycket lämnat åt fantasin, däremot set ups för scenarion.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
PDF:ers nackdelar är att de blir låsta i sin layout (dvs anpassar sig inte bra efter stora/små skärmar).
Med risk för att låta dum och dryg, men hur anpassar sig inte pdfer till sma och stora skärmar? De är ju ett vektorformat trots allt, sa de borde ju vara perfekt avvägt för formatet...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tony.M.Meijer said:
Med risk för att låta dum och dryg, men hur anpassar sig inte pdfer till sma och stora skärmar? De är ju ett vektorformat trots allt, sa de borde ju vara perfekt avvägt för formatet...
Ja för formatet, dvs. bestämd form. Gör jag en pdf så är den ju anpassade för en viss storlek, exempelvis A4. När jag sedan läser den på en skärm så förminskar eller förstoras den bara, den gör ingen faktisk anpassning, utan jag har i förväg bestämt exakt hur saker och ting ska se ut.

Min fil som då är gjord för att skrivas ut på A4-papper ser exakt likadan ut på en iPhone-skärm, men antingen blir det omöjligt smått eller så får jag åka runt och zooma där jag vill läsa.

Format som ePub fungerar istället som så att den faktiskt anpassar texten efter skärmytan som finns till förfogande, och ändrar alltså utseende för att funka så bra som möjligt på grejen du använder för att läsa.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Tryckt. Det ska finnas mycket speciella skäl till att jag köper/läser en PDF.

//EvilSpook

Johan K

Gammal & dryg
Samtidigt ÄR böcker mysigare. Vad tycker ni?
För min del så tycker jag att det är bättre att läsa ur en bok, istället för digitalt. Blir av nån anledning mycket tröttare i ögonen av att läsa en större mängd text på datan än vad jag blir när jag läser det i en bok.
Sedan, som du säger, det är mysigt att sitta & läsa ur en bok.

w176

Förlorad dotter
315 sidor i en värdsbok känns alldeles för mycket. Jag skulle ta fram en tryckt version på kanske 100-150 sidor (inlusive bilder) och ta resten av sidorna och dela upp dem i olika PDF filer.

Poseur

Swashbuckler
315 sidor massiv bok, more or less. Blir väl lite annat när bilder och redigering och layout kommer in i bilden.
Men som många andra svarat, lätt tryckt i ett bra tryck och sedan en gratis pdf på köpet.

Jag hade iaf lätt köpt en bra världsbok på 315sidor om den var bra o i ett bra spel.

/Poseur

Möller

Hubert Hortlax
Johan K said:
Blir av nån anledning mycket tröttare i ögonen av att läsa en större mängd text på datan än vad jag blir när jag läser det i en bok.
Man blir trött av att läsa på skärmen eftersom man stirrar in i en lampa. Inte så konstigt.

Det löses av läsplattorna, som använder elektroniskt bläck istället för bakgrundsbelysning. Fast de är ju ännu väldigt ovanliga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Man blir trött av att läsa på skärmen eftersom man stirrar in i en lampa. Inte så konstigt.

Det löses av läsplattorna, som använder elektroniskt bläck istället för bakgrundsbelysning.
Funkar förvånansvärt bra med en iPod touch också. Fast när det är mörkt omkring en får man dra ner på belysningen.

Illern

koppariller
krank said:
Det löses av läsplattorna, som använder elektroniskt bläck istället för bakgrundsbelysning.
Funkar förvånansvärt bra med en iPod touch också. Fast när det är mörkt omkring en får man dra ner på belysningen.
[/quote]

När det gäller smartphones (räknar in ipod touch:iga prylar här) så är nog upplösningen avgörande. Min iPhone 3Gs är inte alls lika trevlig att läsa på som iPhone 4 som har dubbelt så hög upplösning (vilket även till exemep Googles Nexus One har). Här finns en fördel med ePub, flera ePub-läsare har inställningar för att läsa under olika förutsättningar som säkert kan gynna en del ögon. PDF-läsare eller textläsare har så vitt jag kan påminna mig sällan det (mest iPod-/iPhone-erfarenhet).