Nekromanti Världsbeskrivning i form av en saga?

Troberg

Sinister eater
skulle det funka i den här formen då ?
Kanhända. Jag tror att bästa sättet är att en berest person, tex en upptäcktsresande håller ett föredrag om sina resor, på ett sådant sätt att varje land beskrivs ingående för publiken. Lägg dock inte för mycket krut på en handling, det splittrar bara fokus.

Boll

Veteran
Ja, troberg påpekade det i sitt inlägg också, och jag kan inte annat än hålla med er.

Jag måste hitta ett sätt att lösa det problemet, för det är nog det största hittils.

Boll

Veteran
Re: Ett bra index

Jo, jag var ju inne på att göra något liknande det index som Robert Jordan har i slutet av sina böcker, men frågan är hur praktiskt det blir.

Boll

Veteran
Re: Världsbeskrivning i form av en saga? hur ?!

Hmmm, intressant; det är ju ungefär så som Riotminds har gjort med 'Jorges Bestiarium'.

Det var ingen dum idé alls faktiskt!

Dimfrost

Special Circumstances
Det finns ett ännu mer lysande exempel från Drakar och Demoner, nämligen Trakorien. Trakorien är tvådelad, där den första delen är en rent skönlitterär reseberättelse och den andra är en samlig artiklar som tar upp skilda företeelser mer i detalj. Allting är lysande framfört, men precis som någon redan påpekat är det inte alla som kan producera kvalitativ skönlitterär prosa. Om man inte känner sig säker på sina egna litterära talanger tycker jag man bör överväga ett mer traditionellt upplägg: skräckexemplet är väl Jorges Bestiarium och diverse Chronopia-moduler (inte grundboken, dock, för där fungerar språket bra).

/Dimfrost

CGH

Warrior
Re: Ett bra index

Om problemet är att indexet inte används kan det ju i början, eller någon annan stans i spelet, finnas en uppmaning till att använda det.

Om det i sig inte går att använda indexet så försår jag inte hur det skulle gå till. Varför skulle indexet inte fungera?

Det krånglet som jag ser kan visserligen vara att det är svårt att hitta på en sida när man läser den, eftersom det inte finns några rubriker.

Men rubriker skulle väl kunna gå att ordna, eller? Eller finns det nån regel mot sådana i berättande texter. Jag misstänker att det har att göra med att flytet i texten förstörs. Själv har jag dock inte så mycket erfarenhet att komma med, men det här var vad som kom upp i huvudet på mig just nu.

Dimfrost

Special Circumstances
Låter som en bra idé. Trakorien kan man alrid kolla för många gånger i. Jag skulle tro att det kan vara den bästa fantasyromanen på svenska (åtminstone finns det de som hävdar det), lite beroende på hur man räknar. Vi får hoppas att den kommande svavelvinterromanen överglänser det. :gremsmile:

/Dimfrost