Re: Vättar! (sista ordet?)
Så tolkiens variant skulle alltså kunna vara att han kallar vättar (goblins) för orcher.
Eller anorlunda uttryckt att orcher är tolkiens variant av vättar.
Nja, vätte var ju översättarens version av goblins (vad jag vet hade inte Tolkien något att göra med översättningen av Bilbo). Översättarens version av orc var ju orc (eller ork eller orch).
Även om de två var samma sak var de ju det i två olika sammanhang (om man nu kan säga så). Jag tycker vätte passar bättre i Bilbo och orc bättre i Sagan om ringen.
Sen att de egentligen är samma sak låtsas jag som jag inte vet.
Sen får man tänka på att Midgård i Bilbo är något som Tolkien halvimproviserade fram för sina ungar. Det är långt ifrån en färdig värld som i trilogin.
Att det sen blir ologiska luckor när han skriver en fet jävla äventyrstrilogi baserat på det han berättade för sina ugnar är ju inte så konstigt. Så man kan säga att goblins är samma sak som vätte medans de någonstans mellan Bilbo och Sagan om ringen förändras och blir orcer.
För jag tycker inte orcer och vättar är samma sak, de beter sig olika, ser olika ut och heter olika saker. Men Tolkien hade tydligen en annan åsikt.
Det är ju isåfall inte nått som fått så stor genomslagskraft för vättedefinitionen som andra av tolkiens "uppfinningar"
Där har du en poäng, det är lite märkligt att Tolkientalibanerna inte lagt sig i hur man ska definiera vätte på samma vis som med orcer.