Rickard
Urverk speldesign
Wastelands är ju typ V, fast där ödlorna vann, blandat med Mad Max och 80-talshypen kring kampsport.
You beat me to it good sir , jag tar av mig hatten och böjer mitt huvud inför er .Wastelands är ju typ V, fast där ödlorna vann, blandat med Mad Max och 80-talshypen kring kampsport.
Jag har för mig att @Mekanurg berättat att Partisan skulle ha en alternativ spelvärld inspirerad av V men där ödlorna är utbytta mot onda androider?
Men grejen är att den här sortens teman - rasism, antisemitism och orientalism - finns inbakade i massor av populärkultur. Ett snabbt axplock: krig mellan olika ”raser” där vissa är mer primitiva (Sagan om Ringen), skurkaktiga och blodtörstiga rumäner (Dracula), primitiva och krigiska ökenfolk (sandfolket i Star Wars), primitiva afrikaner (Tintin i Kongo) och konspirationer av kanske-judar (ärkeskurken Blofeld i S.P.E.C.T.R.E., skurkorganisationen i James Bond, som rimligen är förlaga till både Mutants Järnringen och The Octopus i Troubleshooters). Du kan också titta på hur Västern-genren skildrar den nordamerikanska ursprungsbefolkningen, som skjutande vildar (inte i alla Västern-filmer, men i många och särskilt de äldre). Västerländsk populärkultur är tyvärr genomsyrat av den här sortens idéer. Förmodligen för att det säljer. Ska vi då helt avstå från att använda oss av detta arv? Tja, kanske det. Men då har vi å andra sidan inte så mycket kvar att utgå ifrån.Klart att man KAN tolka extremt politiska verk som "opolitiska", eller helt ignorera all symbolism eller låtsas som att "gemensamma symboler" inte är en grej som överhuvudtaget existerar.
Men jag förstår inte riktigt vad man vinner på det.
Vill man tvätta V helt ren från alla referenser till fascism och nazism så får man antingen plocka bort ganska mycket, eller låtsas som att man inte vet något om fascism eller nazism.
Grejen är att eftersom just ödlemänniskor är en av de större globala antisemitiska konspirationsteorierna så blir det definitivt något man behöver vara väldigt medveten om och försiktig med – om man inte vill förstärka David Icke och andra stollars narrativ.
Ignorerar man det antisemitiska tankegodset och symboliken och låtsas som att den inte finns så blir risken överhängande.
Även om vi plockar bort fascismen i V så har vi kvar imperialismen:Klart att man KAN tolka extremt politiska verk som "opolitiska", eller helt ignorera all symbolism eller låtsas som att "gemensamma symboler" inte är en grej som överhuvudtaget existerar.
Men jag förstår inte riktigt vad man vinner på det.
Vill man tvätta V helt ren från alla referenser till fascism och nazism så får man antingen plocka bort ganska mycket, eller låtsas som att man inte vet något om fascism eller nazism.
Grejen är att eftersom just ödlemänniskor är en av de större globala antisemitiska konspirationsteorierna så blir det definitivt något man behöver vara väldigt medveten om och försiktig med – om man inte vill förstärka David Icke och andra stollars narrativ.
Ignorerar man det antisemitiska tankegodset och symboliken och låtsas som att den inte finns så blir risken överhängande.
Ska man helt undvika politiskt laddade konflikter och ämnen är det knappt möjligt att använda sig av populärkultur över huvud taget. Kommersiellt gångbara teman ÄR ofta problematiska, förmodligen särskilt när de uppfattas som självklara. Men jag tycker alltså inte att V är värre än något av de exempel jag nämner ovan.Även om vi plockar bort fascismen i V så har vi kvar imperialismen:
Högre stående utomjordingar kommer till jorden, varpå alla människor blir någon form av tredje klassens medborgare.
Tar man även bort imperialismen så får vi något som liknar Alien Nation eller District 9 - det kan säkert bli kul so rollspel, men det liknar ju inte V.
Jämför Oblivion...Ett uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla *vatten*? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gång kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
Men det är ju bara ett problem om realism är ens utgångspunkt. V är ungefär lika (o)realistiskt som Star Wars. Det tycker jag är en del av charmen. Jag tror att de flesta (?) förstår att en verklig rymdinvasion förmodligen skulle vara mycket märkligare och inte alls så mänskligt kommunikabel som i V. Rymdödlorna talar ju exempelvis amerikansk engelska, vilket förstås är helt orimligt. Verkliga rymdvarelser skulle kanske inte ens förstå eller intressera sig för mänsklig kommunikation.Ett uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla vatten? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gäng kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
Man kan ju gå på att de är ute efter delikatesser(människor, möss etc), som de exporterar dyrt, och bara skippa vattnet.Ett uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla vatten? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gäng kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
Det skulle jag köpa mycket mer. Det är litet som att jag låtsas att människorna i pods i The Matrix i själva verket är där för att man kör ett distribuerat nätverk i deras hjärnor, inte för att de producerar elektricitet…Man kan ju gå på att de är ute efter delikatesser(människor, möss etc), som de exporterar dyrt, och bara skippa vattnet.
Grejen är självklart att rymdvatten saknar något som vårat vatten har. Det är bara vi primitiva jordbor som tror att det är likvärdigtEtt uppenbart problem med V as-is är att det är så sinnessjukt puckat - de har kommit till Jorden för att stjäla vatten? Alldeles förutom vad det säger om deras transportkapacitet, så vore det så oändligt mycket lättare att bara greppa ett gäng kometer eller ismånar. Det är Matrix-nivå på hur dumt det är.
Plus att det är väl en anomali/svårförklarat rent vetenskapligt varför just jorden har så mycket vatten...Grejen är självklart att rymdvatten saknar något som vårat vatten har. Det är bara vi primitiva jordbor som tror att det är likvärdigt
Jag vill understryka att det här överhuvudtaget inte är vad jag föreslagit eller pratat om, och att jag inte vet varför det ens dyker upp i diskussionen. Jag ser ingen annan som föreslagit det heller.Ska vi då helt avstå från att använda oss av detta arv?
Nä, men jag kan ändå ställa frågan. Du har just talat om varför du tycker att V är en problematisk tv-serie och då är mitt svar att mycket annan populärkultur också är problematisk av olika anledningar. Vad som är moraliskt rätt och fel att använda är inte alltid svartvitt. Jag påstår att det till stor del handlar om HUR det görs.Jag vill understryka att det här överhuvudtaget inte är vad jag föreslagit eller pratat om, och att jag inte vet varför det ens dyker upp i diskussionen. Jag ser ingen annan som föreslagit det heller.
Så vitt jag minns dök de där ödlemänniskoidéerna upp i den västerländska konspiracismen först på 1990-talet på grund av David Ickes böcker. På 1980-talet, återigen IIRC, handlade utomjordiska konspirationsidéer främst om de så kallade greys, vilka inte kopplades samman med antisemitiska idéer i någon större utsträckning.Dessutom köper jag inte att V skulle vara en antisemitisk tv-serie bara för att det finns antisemiter som använder sig av galna konspiratiosteorier om just ödlemänniskor. Det tror jag snarare är ett märkligt sammanträffande. Tänk på att ingen googlade på 80-talet. Galna idéer flöt inte runt på samma sätt som idag.
David Icke är mest en besynnerlig figur. Före detta fotbollsmålvakt i Coventry och tidigare miljöpartistisk (Green Party) politiker i England. Det verkar ha slagit över för honom först flera år efter det att tv-serien V visades.Så vitt jag minns dök de där ödlemänniskoidéerna upp i den västerländska konspiracismen först på 1990-talet på grund av David Ickes böcker. På 1980-talet, återigen IIRC, handlade utomjordiska konspirationsidéer främst om de så kallade greys, vilka inte kopplades samman med antisemitiska idéer i någon större utsträckning.
Om du med "är en antisemitisk TV-serie" menar att de som skapade serien var antisemiter eller medvetet stoppade in antisemitisk symbolik så är det ännu en sån där som, tror jag, ingen här sagt och jag blir lite osäker på varför du pratar om det.Dessutom köper jag inte att V skulle vara en antisemitisk tv-serie bara för att det finns antisemiter som använder sig av galna konspiratiosteorier om just ödlemänniskor.