[V5] Fixa frenzy, aka Förlora kontrollen utan att förlora kontrollen

Ymir

Liten kantbaron
Jag postar det här som en kopia av en tråd jag startade på ett Vampire-forum, för jag tänker att någon här kanske också har intressanta idéer. Det jag är ute efter, i ett nötskal, är idéer på mekaniker som låter en förlora kontrollen över sin rollperson - men ändå inte.

In my chronicle, bestial crits seem to happen in combat quite often. In such situations, it feels natural for them to mean that the player character goes into frenzy - but then the player lose control over their character, and don't get to play them. I think that's boring. I wanna come up with something better.

How can I make frenzy a state that limits how you can play your character, or costs you something, rather than hands the character over to the gamemaster? I was gonna post this question on a Swedish discussion board first, because people there are so good with rules systems...but I then thought you guys might have interesting ideas, too, being Vampire experts after all.

Random ideas:

what if you never suffer stains while frenzying? This would encourage players to really go all out. Maybe each stain you would suffer instead becomes willpower damage? But then there needs to be some other reward for doing bestial things when frenzying, the encouragement isn't great enough.

Alternatively, perhaps the opposite - each stain you suffer while frenzying gives you back willpower? Still not compelling enough perhaps, because stains are such a dangerous currency that just taking one is quite a lot...

Other variants would be more "sophisticated", Kindred of the East-style frenzies, like your convictions being reversed, or having an extra set of convictions and desires for frenzy mode. Hmm...I like the latter idea there...it would mean you get away with more while frenzying, and you could regain more willpower by trying to fulfil your frenzy desire - which would of course be something dreadful.

Man Mountainman

Storsvagåret
Om du har nog samarbetsvilliga spelare borde det räcka med att säga "du är nu i frenzy, spela din karaktär därefter". Tror de flesta spelare värda sitt salt skulle välkomna tillfället att få flippa ut fullständigt med reglernas och medspelarnas goda minne.

Möjligen kan man göra det mer strukturerat genom att spelledaren ger väldigt allmänna sceninstruktioner, typ "du kommer försöka döda så många som möjligt".

Tror i allmänhet att man inte ska underskatta den intrinsikala belöning som ligger i att fritt gestalta efter en prompt.

För att spinna vidare på ditt sista förslag där: man kan tänka sig frenzy som en helt egen rollperson, med egna motivationer och en egen personlighet. Om spelaren har en tydlig bild av vem hennes rollperson är när hon frenzyar kommer hennes inneboende vilja att presentera ett rättvisande karaktärsporträtt göra resten (åtminstone om du också plockat bort eventuella direkta mekaniska straff för hennes frenzy-handlingar). Mr Hyde kommer in på scenen och plockar upp tråden där han lämnade den sist.

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade nog bara begränsat deras val. Jag förstår inte så mycket av vad du skriver om "stains", men jag hade nog gjort som så att slå 1:or riskerar att besten träder fram. Ju bättre man är (äldre är erfarnare), desto större chans att besten träder fram.

När den gör det, får du som spelledare begränsa spelarens mekaniska val. Antingen det sociala, det mentala eller det fysiska (det är väl fortfarande tre i varje kategori?). Spelaren får inte använda sig av de egenskaperna längre tillsammans med färdigheterna.

RasmusL

Champion
Kolla in Svart av kval, vit av lust för snygg bestmekanik! Något sådant kanske? Skapar också interaktion runt bordet om alla som inte har del i konflikten kan vara med och föreslå bestens vilja.