En korkad term.
Space Opera är en jättefånig term. Jag hatar den. Problemet är att den trots allt är det gällande nördordet för den speciella gren av SF som representeras av framförallt Star Wars. Det är alltså inget påhitt av Krille.
Jag är osäker på ursprunget, men jag gissar att man tar "opera" just för dess känslosamma och dramatiska innebörd. Space Opera är som Science Fiction utan "science". Det skall vara mer Flash Gordon än Star Trek.
Jag tycker egentligen att "rymdsaga" är en bättre term, eftersom Space Opera alltid påminner mycket om vilken saga som helst; man har svarta riddare, onda häxmästare, drakar och småfolk, osv, fast de plötsligt har fått nya namn och utseenden: Trollen blir mutanter, den magiska skogen blir en okänd planet, och magin blir The Force.
Space Opera saknar SF's nära släktskap med forskningen och tankelekarna i stil med "tänk om..." som kan sluta med allt från "...det fanns en parallell värld där allt liv var kiselbaserat istället för kolbaserat?" till "...svarta hålen ledde ut till ett spegeluniversa där allt såg ut som här, fast bestod av antimateria?" Space Opera fungerar inte så. Eller tja, det där med svarta hålet hade kunnat gå, för det är tillräckligt corny, men mer vetenskapligt än så kan det inte bli. Det viktiga är något helt annat. I Star Wars; kampen mellan ont och gott.