Nekromanti Vadå balans?

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag satt och ströbläddrade i "Sword and fist" och mina ögon fastnade på prestigeklassen "Ninja of the Crescent Moon". Jag satte snabbt kaffet i halsen. Jag hade hört rykten om den här klassens brist på balans, men inget jag hade hört kunde förbereda mig på verkligheten.

Bästa BAB-progressionen? Tre bra saves? Munkens AC-bonus? Rougens Sneak attack-skada? PLUS en massa balla specialförmågor? Vem som än skrev den här klassen kan ju inte ens ha hört talas om begreppet "spelbalans".

Finns det fler roliga exempel på galet obalanserade klasser, prestigeklasser eller andra grejer i den rika floran av d20-sourcebooks?

/Kalle

Nightowl

Champion
Bah!

Ibland måste spelbalans få stå tillbaka för realism. Och det är ju en ninja vi pratar om. Då kan väl alla vettiga människor hålla med om att den måste vara jävelbra?!

(Enligt uppgift är cleric och druid elaka, men det kräver visst knåpande med specialförmågor och dylikt.)

Erik

G

Guest

Guest
Bästa BAB-progressionen? Tre bra saves? Munkens AC-bonus? Rougens Sneak attack-skada? PLUS en massa balla specialförmågor? Vem som än skrev den här klassen kan ju inte ens ha hört talas om begreppet "spelbalans".

Fetast! Men en fråga dock. I och med dom superbra nuffrorna så bör prestigeklassen ha rätt feta krav? eller är det helt i obalans där också... en prestigeklassen som är sååå bra skulle jag sätta riktigt höga krav på...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tror det finns en anledning till att NotCM inte fick följa med till 3.5 …

Dewil

Skrivbordsgeneral
Ja, vadå balans?

Står det verkligen någonstans att det inte är tillåtet, eller åtminstone inte tillrådligt, att skapa överbra klasser? Så länge som alla njuter av det och ingen skadar sig...?

Dewil

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ja, vadå balans?

Problemet, som jag ser det, är att det inte nödvändigtvis är omedelbart uppenbart för en spelledare vilka klasser som är balanserade och inte. En spelledare som vill ha balans vill ju gärna kunna lita på att alla klasser är balanserade, annars kommer han ju att vara jättenervös över att ta med några nya coola grejer i spelet. Om klasser ska vara medvetet obalanserade så får dom gärna vara markerade som sådana. I det här fallet framstår det snarast som att en puckad sourcebook-författare inte riktigt har tänkt efter.

Men låt oss för all del inte dra igång en sån diskussion här. Jag ville ju egentligen mest höra vad det finns för andra exempel på tokiga balanseringsmissar där ute.

/Kalle

Man Mountainman

Storsvagåret
BAB +6, 10 ranks vardera i Hide och Move Silently, Improved Unarmed Strike, Deflect Arrows, Quick Draw, Evasion och så måste man ha kontaktat ninjornas ledare. Ingenting extraordinärt.

/Kalle

Kinapuffen

Veteran
Re: Bah! (oviktigt inlägg)

Jag håller helt och hållet med Nightowl här. Alla vet att ninjor är de ultimata krigisarna. De spöar allt och alla med sina ninjutsuskillz.

Pom

Swashbuckler
Re: Ja, vadå balans?

Står det verkligen någonstans att det inte är tillåtet, eller åtminstone inte tillrådligt, att skapa överbra klasser?
Ja, det står i DMG2, s208. Kapitlet "Designing Prestige Classes" har ett stycke som heter Costs and Balancing. Första meningen sammanfattar det hela: "Levels in a prestige class should never be so good that a character would be foolish not to take them."

J_L_Seagull

Veteran
Finns det fler roliga exempel på galet obalanserade klasser, prestigeklasser eller andra grejer i den rika floran av d20-sourcebooks?
Personligen anser jag att Mystic Theurge lätt kan räknas till dessa. Klassen förlorar lite spell progression men får samtidigt chansen att både kasta cleric och wizard spells. På Wiz 3/Cl 3/Mystic Theurge 4 (dvs character lvl 10) så kan denna nisse kasta spell lvl 4 wizard och cleric spells. Gubben kommer att ösa ut med spells på ett aldrig tidigare skådat sätt. Visserligen så krävs det att han har bra stats i Wis och Int, men tänk på hur den här blir på character lvl 20. Gubben blir samma spellcaster som en Wiz 17 OCH en Cleric 17 (två för priset av en...låter nästan som Kinder reklamen). Som sagt, han förlorar lite spell progression mot en vanlig wizard samt att han förlorar metamagic bonus feats, dock tror jag att detta är klart värt att byta ut mot att ha en herrans arsenal av spells.

Nightowl

Champion
I den här tråden diskuterar folk om Mystic Theurge verkligen är så obalanserad. De flesta tycker att den är obalanserad - den är för dålig.

Här finns en intressant artikel av den som kom på klassen varför den inte är obalanserad.

Om man kommer fram till samma åsikt som majoriteten av de glada minimaxarna i tråden ovan, dvs att MT suger bappe, kan man här få tips om hur den suger mindre bappe.

Erik

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tycker också han känns underbalanserad. Två level 17-gubbar ska ju liksom motsvara en level 19-gubbe, egentligen.

Det sagt så skulle jag kunna tänka mig att spela en mystic theurge enbart på grund av det större spellurvalet, eftersom jag tycker det är kul med rollpersoner som är mångsidiga och har ett knep för varje tillfälle.

För att göra honom lite bättre kunde man ge honom högre HD, fler skills eller lite coola specialförmågor — typ förmågan att omvandla arkan energi till gudomlig och vice versa.

/Kalle

J_L_Seagull

Veteran
Skälet till att min grupp ser honom som kraftig är nog det enkla skälet att jag ofta tappar mina spelare till det yttersta. Det händer ofta att de står och balanserar på några få hp, inga spells kvar och endast ett fåtal charges i sin prylar. Spelarna (och även jag) ser MT som en chans att ha ett helt batteri av spells som kan klara upp sådana situationer. Dock när jag ser diskussionerna på nätet (som Nightowl mycket vänligt la upp) så ser jag att de flesta DMs ofta låter sina spelare få chansen att vila (vilket är det stora problemet för mina spelare :gremelak:). Handlar nog mycket om DM stil om Theurgen ska vara bra eller inte. Eller som de säger i artikeln "Sacrifice power for Stamina".

Nightowl

Champion
de flesta DMs ofta låter sina spelare få chansen att vila
Ofta ser jag resonemanget att spellcasters är ohemult mycket mäktigare än andra - om de får vila. Och eftersom andra spelare vill ha deras support, brukar de lyssna på den som spelar spellcaster när han säger att han har slut på magi och behövber vänta ett dygn.

Erik