Nekromanti Vad är blott ett namn?

Storuggla

Champion
"Vad är blott ett namn, skulle inte den blomma som vi känner som ros dofta ack så ljuvligt med ett annat namn."
-Den odödlige Barden (neeej, inte Elvis!)

Namn. Rollpersoner. SLP.
Ett namn är egentligen inte så mycket värt, om vi inte gillar vårat eget namn så byter vi det eller tar oss ett smeknamn. Men på SLP och rollpersoner då? Lucidor Clemens frambringar en helt annan sinnesbild än Lång Trång Gång eller Roland Keep (obskyrt AEG-skämt).
På en rollperson är det inte så stor biffkaka, anser jag, men på SLP blir det klurigare. Efter ett tag så börjar alla att vara släkt med varandra eller ha de mest absurda namn, och vem här har inte tokimproviserat fram ett namn på en SLP och sedan kommit på hur dumt det är för att en viktig SLP hette så redan... argh.

Så, vad jag vill veta är, hur mycket tid lägger ni ner på namn, både på karaktärerna och SLPna? Och hur elaborerade blir de? Räcker "Joe" eller krävs det ett "Ruthbert Constance Wilburforce III"?

Storuggla, klockan är fem på morgonen...

Cybot

Mest spelbar
Har haft många karaktärer som bara hetat "Vakt nummer 5"
Om personen absolut måste ha ett namn så hittade man på det i efterhand. Allt ifrån Uglub till Forrester Smythe XXI

Rising

Vila i frid
Ett namn är ett namn är ett namn

"Efter ett tag så börjar alla att vara släkt med varandra eller ha de mest absurda namn, och vem här har inte tokimproviserat fram ett namn på en SLP och sedan kommit på hur dumt det är för att en viktig SLP hette så redan... argh."

Jupp, det fanns en tid i gymnasiet då jag döpte typ alla spelledarpersoner i Chronopia till något med "silver-". Silverlind, Silvernäve, Silverfinger, Silverring, Silverlock, Silverspänne osv. Mycket förbryllande. Ännu mer otroligt är det att jag döpte tre-fyra stycken jätteviktiga spelledarpersoner för "Raggsocka" (bara. Inget efternamn) i gamla Mutant. En gammal kompis påpekade det för mig i Julas, och jag hade svårt att tro det var möjligt, men han var mycket bestämd på sin sak, och en annan gammal kompis kunde senare intyga detta. Själv har jag glömt det helt.

Jag vet iaf att jag improviserar helt sunkiga namn när jag är trött. Praktexemplar som "Bibbi Bodega", "Finkel och Spånken", "Johnny Rocker (på en polischef!)" och "Prinsessan Salmonella" är inte direkt något man är stolt över.

"Så, vad jag vill veta är, hur mycket tid lägger ni ner på namn, både på karaktärerna och SLPna?"

Det är svårt att hitta på namn om man inte har något att utgå ifrån. Då blir det mest variationer på namn man redan hittat på tidigare. Bra namn ploppar upp i huvudet när man väntar på bussen eller står i duschen. Det är svårt att veta hur lång tid man egentligen lägger ned på kluret. Namnen sparas i huvudet tills de är redo att användas.

"Och hur elaborerade blir de? Räcker "Joe" eller krävs det ett "Ruthbert Constance Wilburforce III"?"

"Joe" räcker inte i sig, men om det är "Joe, värdshusvärden" eller "Joe, cirkuschefen" så räcker det gott. Då skiter jag i efternamnet, äventyrarna associerar ju ändå honom med en viss plats och uppgift. Om familjen i sig är viktig, då kan man börja klura på vilket efternamn de skall ha. Annars skiter jag i det. Det är "fixaren Raymond" bara. Karaktärer som är svåra för spelarna att binda vid ett visst yrke eller familj (som de flesta äventyrarkolleger och -konkurrenter) brukar jag ge hela för- och efternamn. Förr eller senare blir ändå någon i min spelargrupp förälskad i dem och då måste man ha klurat ut vilken familj de kommer ifrån, om de är gifta eller så. Äventyrare kan dessutom alltid plockas med i ett äventyr, oavsett vad det handlar om, så de är helt klart de viktigaste spelledarpersonerna jag någonsin skapar, förutom kanske ärkefiender och uppdragsgivare.

Sedan är det ju lustigt att man alltid använder namn som passar till karaktärens utseende och personlighet. Det är exempelvis bara lökiga typer som får heta "Otto", och alla söta tjejer har fina namn som Moa, Annika, Alexandra och Fiona. Ingen söt tjej heter Ulla.

/Rising
medveten om att forumets alla Ottosar och Ullor hatar honom nu

Storuggla

Champion
Re: Ett namn är ett namn är ett namn

"Jag vet iaf att jag improviserar helt sunkiga namn när jag är trött. Praktexemplar som "Bibbi Bodega", "Finkel och Spånken", "Johnny Rocker (på en polischef!)" och "Prinsessan Salmonella" är inte direkt något man är stolt över."

Personligt lågvattenmärke: Kakita Rensi, Ranshi och en till på R hade passerat förbi i rask takt och sedan letades ytterligare en Kakita upp. "Han heter Kakita Rännskit. Nej, AH, nej!" -_-;;

"Förr eller senare blir ändå någon i min spelargrupp förälskad i dem och då måste man ha klurat ut vilken familj de kommer ifrån, om de är gifta eller så"

Eh? Jasså? Är det normen, att de tjärar ner sig i varenda SLp som dyker upp? Vad jobbigt i längden.
-Ska du träffa värdshusvärden i kväll?
-Nä, det var i går, jag har dumpat honom för den där killen vi mötte utanför finkan.
-Men nä, honom har ju jag ett förhållande med.
-...Förlåt.

Tvålopera.

Storuggla, mongolisk nässång

Otto är ju jättetufft!!!
Inte för att jag heter det, men ändå
Sverker, Jerker, Svenne är däremot namn som "brr"... :gremtongue:
(för att inte tala om "Johan" :gremwink:)

Rising

Vila i frid

"Är det normen, att de tjärar ner sig i varenda SLp som dyker upp?"

Nejnej, bara äventyrarkolleger och -konkurrenter. Du vet, rivaliserande äventyrargäng och så. Sådana som rollpersonerna kan få stöta ihop med i tid och otid. Roligast är det om de ibland får hjälpa varandra och ibland motarbeta varandra. Sådana utvecklas det alltid hatkärlek mellan, och det är det bästa som finns. De flesta relationer jag sett i rollspel har utvecklats mellan olika äventyrare. Därför lägger jag ned extra mycket tid på mina äventyrar-slp's.

/Rising

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag brukar ge mina SLP både för- och efternamn när jag skriver ner dem. Däremot är det inte alltid som rollpersonerna behöver veta efternamnet och då låter jag bli att nämna det. Det viktigaste med namn tycker jag är att de är lätta att komma ihåg och dessutom inte låter för lika andra SLP´s namn. Det är inte fel att avsiktligt upprepa en SLP´s namn i flera meningar för rollpersonerna så att det fastnar.

Krille

Super Moderator
""Vad är blott ett namn, skulle inte den blomma som vi känner som ros dofta ack så ljuvligt med ett annat namn."
-Den odödlige Barden (neeej, inte Elvis!)

Namn. Rollpersoner. SLP.
Ett namn är egentligen inte så mycket värt, om vi inte gillar vårat eget namn så byter vi det eller tar oss ett smeknamn. Men på SLP och rollpersoner då?"

Ska du citera så ska jag:

"Did IQ just... drop sharply while I was away?"
- Warrant Officer Ellen Ripley

Vad hände med den gamla hederliga tabelltalibantratitionen "namnlistor"? Inte nog med att en lång förberedd namnlista ger en kasse med namn av alla kategorier som kan användas, den speglar (förhoppningsvis) namnkulturen i spelvärlden också.

För en sak har jag lärt mig efter tjugo års rollspelande och femton års Star Wars-spelande: "Annika Andersson" är inte ett bra namn på en person i Star Wars och "överste Pelle" funkar bara i en svensk buskiskomedi från femtiotalet.

Men nä, nu har friformsfascisterna tagit över, och gud nåde den som skriver ner något i tabell- eller listform. Det är ju en regel, juh, och den som befattar sig med regler är i sämsta fall en Revolutionens Fiende som inte förtjänar annat än ett års kontanta repriser av Hem till Gården, och i bästa fall en regelmissbrukare som måste avgiftas på ett isolerad vårdhem i mörkaste Skövlinge. :gremwink:

Rising

Vila i frid
Namnlistor

Jag vet inte riktigt om ditt inlägg har med ämnet att göra. Så som Storuggla formulerade det: ---| "Efter ett tag så börjar alla att vara släkt med varandra eller ha de mest absurda namn, och vem här har inte tokimproviserat fram ett namn på en SLP och sedan kommit på hur dumt det är för att en viktig SLP hette så redan... argh." |--- så kan det ju lika gärna gälla rollspel som utspelas i vår verklighet också. Om alla SLP man möter i Sverige heter något med "-son" i efternamn så blir det snabbt lite trist. Eller om man bara stöter på en massa tokar med jättekonstiga namn såsom Doeser, Aktersnurra, Lanekoff osv.Efter ett tag blir det drygt.

Det här har inget med namnen i rollspelet att göra.

---

Min åsikt är att en spelledare som aldrig behövt improvisera namn till spelledarpersoner under äventyrens gång, han behöver prova på att skriva äventyr som inte utspelar sig på en öde ö någon gång.

Självklart improviseras det namn under spelets gång, ibland råkar man gröta ihop det. Oavsett om man spelar i en fantasivärld med namnlistor, i en fantasivärld utan namnlistor eller i vår egen verklighet. I den här tråden försöker vi skratta åt det.

---

/Rising

chrull

Stockholm Kartell
Samma namn på fler personer...

Jag hade ett liknande problem. Men inte som Spelledare, utan som spelare.

Under ett spelmöte ad&d för flera år sedan satt jag och spelade Magikern Nastori. Mitt i spelmötet utbrister spelledaren: "Men chrull... Hette inte din odåga till magikerlärling i Drakar och demoner också Nastori? Han som sprängde ett grönsaksland och fixade sjötomt till sin mästare?" Jag protesterade högljutt och hävdade bestämt att han nog måste ha överdoserat grillchipsen. Spelmötet avbröts för rotandes i högen-med-bortglömda-rollpersoner (TM). Det visade sig snart att han hade rätt. Dessutom hittade vi ytterligare en magiker som hette Nastori. Dessutom hade jag döpt två personer till Malko (bara den ena hade efternamn dock).

Nastori har jag dessutom gjort i en version till. När d&d3e kom konverterade jag honom och såg samtidigt till att fixa ordning honom till en person som mer passade mina planer på hur en Nastori ska vara.
Malko har jag bara spelat vid ett tillfälle.
Men det är ett aldeles för bra namn (Malko Stom) och karaktär för att få glömmas bort, så nästa gång han verkligen skulle funka i en kampanj får han nog fixas till. till vilket rollspel det nu än är.

Andra namn som ofta återkommer i våra kampanjer och nästan alltid på samma typ av person är:
Bailey Lejonhjärta (riddare/paladin som försöker vara så ridderlig som möjligt, men alltid gör bort sig)

Elori (kvinnlig lättklädd alv som ninjasparkar dig åt helvete...)

Elriqe (spanskbrytande fixare med halva världen på kontaktlistan. Ingen tycker om honom, men eftersom han kan få fram vad som helst så länge du kan betala vad han vill ha)

DCB (så fort det åker förbi en svart skåpbil som egentligen inte har med scenariot att göra så står det DCB på den. Devils Company Buisness var en gammal spelledares förtvivlade översättning av förkortningen. ett så sällsynt dumt namn på ett sällsynt ont företag att det bara var tvunget att bli en klassiker.)

En i gruppen har flera personer som heter Sammiel/Samael eller variationer däremellan. Nastorisyndromet, fast han har vett att stava det lite olika :gremlaugh:

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Namnlistor

Har man namnlistor behöver man aldrig improvisera namn...
Såfort det kommer en person som du inte redan har döpt och namnet är intressant på så tar du ett från listan.

Mycket bra lösning. Se bara till att förnya listan med jämna mellanrum...

chrull

Krille

Super Moderator

"Det här har inget med namnen i rollspelet att göra."

...du kunde ha lurat mig där. IMHO, det har i högsta graden med namnen i rollspelet att göra.

"Min åsikt är att en spelledare som aldrig behövt improvisera namn till spelledarpersoner under äventyrens gång, han behöver prova på att skriva äventyr som inte utspelar sig på en öde ö någon gång."

Min åsikt är att en spelledare som aldrig behövt improvisera namn till spelledarpersoner under äventyrets gång har varit väl förberedd. Dessutom brukar det bli mer sammanhängande och mer koherent, i och med att det blir svårare att urskilja förberedda spelledarpersoner som har något att tillföra och improviserade spelledarpersoner som bara är fluff.

Att namn förvanskas är fullt naturligt. Jag vet inte hur många knasiga namn vi har råkat ut för: alven Surling Dulgur i WHFRP blev snabbt omdöpt till Gurgel-Gurgel. Alven är en förberedd spelledarperson i ett äventyr, men so what? Namn förvanskas i alla fall.

"Självklart improviseras det namn under spelets gång, ibland råkar man gröta ihop det. Oavsett om man spelar i en fantasivärld med namnlistor, i en fantasivärld utan namnlistor eller i vår egen verklighet. I den här tråden försöker vi skratta åt det."

Och? Kan man inte få göra något konstruktivt av det? Eller har du kapat tråden för att fjanta fåniga namn i den?

Jag fick liksom uppfattningen att skrattandet tillfördes i subtrådar längre ner som jag inte har svarat på, men att huvudinlägget faktiskt handlade om ett problem. Jag kanske hade totalt jävelfel om det, men det är inte så lätt när man anar högst förvirrande stora ugglor i mossen.

Krille

Super Moderator

"Såfort det kommer en person som du inte redan har döpt och namnet är intressant på så tar du ett från listan."

...och eventuellt för man bok över de namn som har använts.

magoo

Hero
Karaktären: mycket tid. Ibland är det stört omöjligt att hitta på ett bra namn till sin karaktär. Ibland har jag tvingats ta kartboken till hjälp.

Mina bästa karaktärsnamn är Castor Kvaque, den ädla ankan från DoD samt Magoo, den muterade vargen från Mutant.

När det gäller SLP lägger jag inte ner speciellt mycket energi. I Kult använder jag telefonkatalogen eller kallar kanonmaten Baddie 1, 2, 3 osv. I AD&D brukar jag använda de exellenta namngeneratorer som finns eller ta ett namn ur luften. Jag har oftast bara ett namn på karaktärerna, om de inte är oerhört viktiga.

För att hitta på namn på saker brukar jag öppna en oumbärlig sida online dictionary och översätta från engelska till latin eller ungerska. På så sätt kom jag på namnet på slottet Peldakep (som betyder spegel på Ungerska). I min AD&D-värld talar drakar ungerska :)

Krille

Super Moderator
"När det gäller SLP lägger jag inte ner speciellt mycket energi. I Kult använder jag telefonkatalogen eller kallar kanonmaten Baddie 1, 2, 3 osv."

Klassiskt. När det gäller nutidsspel så brukar jag titta i eftertexterna till någon trevlig film, och sno namnen från stuntmän/kvinnor och de som jobbar med post production och special effects. Credit-listan i Adobes program brukar också bli norpad från.

En personlig favorit är "the" John Smith, som hade komplex för hans ärke-arketypiska namn, men istället för att ändra namn till något mer unikt så hävdade han att han var förlagan för alla andra John Smith, och att alla andra, inklusive den statistiska modellen, var billiga kopior av honom. Därav smeknamnet "the". Namnet norpades från en av effektkillarna bakom Babylon 5.

Rising

Vila i frid

"Har man namnlistor behöver man aldrig improvisera namn..."

Behöver man visst det. Precis lika mycket som man behöver improvisera namn i ett spel som utspelas i verkligheten.

Ska han heta... Nisse Petersson? Eller Charles Duval? Kalle Corneliusson? Ojdå, nu tänkte ni plötsligt på AIK-spelaren. Vips, så blev det tokigt. Ändå hade jag alla namn i hela verkligheten att välja bland. Så kan det gå.

Precis samma sak kan uppstå med namnlistor, eller att man råkar välja namn som låter så lika att det blir svårt för spelarna att skilja på spelledarpersonerna. Det är inget OVERKLIGT fenomen, det händer hur lätt som helst i verkligheten också. Anja Johnsson och Anna Johansson till exempel. Lägg till en Ann Sjunneson och en Hanna Ohlsson så blir det ännu rörigare. Overkligt? Nej, inte ett dugg. Skulle det kunna ställa till med problem i ett rollspel? Jäpp. Pga oklarheter.

Då föredrar jag snarare att det finns en namnfilosofi som man sedan kan hitta på vilka namn som helst till. Då låter allt "rätt" samtidigt som spelgruppen har större individuell frihet till att döpa befolkningen efter eget huvud och kan särprägla varje "viktigt" namn på så vis att spelbarheten ökar.

/Rising

Eksem

Champion

Men... men... alltså.... poängen är ju att man har en lista över användbara namn. Så fort man behöver ett namn tar man bara översta namnet från listan. Då behöver man ju inte improvisera?

Rising

Vila i frid

Men det måste ju bli ett sanslöst tittande i listor? En alvlista, en människolista, en drakonitlista, människolista, dvärglista, två kön, skillnad på adliga och borgare, skillnad på gamla namn (svenska: Sture, Bertil, Agda, Anja, Kerstin, Greta) och ungdomliga diton... ? Behöver ni aldrig balla namn som står ut från mängden? Namn som passar till personen som bär det?

Hur stora listor har ni egentligen?

/Rising
som nog tvingas inse att han har fler spelledarpersoner än alla andra rollspelsgrupper i Sverige... För nu känns det som om någon skulle spela Twilight Zone-musiken i bakgrunden... Funkar verkligen en A4 med några få skruttiga namn för er?

Krille

Super Moderator

"Hur stora listor har ni egentligen?"

En A4 om 72 rader per kön och kultur, ungefär. Det brukar för det mesta räcka. Det ger mig minst 144 möjliga nya namn på en spelkväll, utöver namngivna spelledarpersoner och tidigare namnlistor. Det räcker.

Fråga dig själv, hur många nya namn kommer du i kontakt med om dagen?

Eksem

Champion

Fast lite så här är det: Jag spelar egentligen inget spel där man råkar på fler än 1 större namnkultur i taget. Majoriteten av de man råkar på är amerikaner/vikingainspirerade människor/melnibonéer eller vad det nu kan vara. Jag klarar mig bra med bara könsindelningen.
Mina namnlistor är sällan på mer än säg, 20-30 namn per kön. Det räcker utmärkt.

Och det är ju inte så att man utesluter improviserade namn bara för att man har en namnlista, man minskar bara risken att man helt plötsligt sitter med tomt huvud och säger: "Goddag mina herrar, mitt namn är... ööööö... ahhhh....Långben".

Jag måste ha namnlistor, för jag KAN inte improvisera namn. Inte ens om jag spelar Kult i Sverige 1996 kommer jag på vettiga namn. Värst är dock CoC. Har jag inte namnlistor där heter ALLA Roger Ebert och James Brown.