ÅkeZorkh;n306461 said:
Jag menar alltså regeltekniska genrer, och inte när det gäller setting osv... Kanske genre är fel ordval då, men hoppas du/ni förstår vad jag menar. OSR, BRP etc etc
Det finns hur många olika spelmotorer som helst, här är ett par stycken:
DnD/d20
BRP
GURPS
Savage Worlds
Storyteller (för World of Darkness och Vampire)
EON
Mutant år Noll
Powered by the Apocalypse
FATE
CORE
AMBER
d6
TriStat
RoleMaster
WHFRP
...
och jag kan antagligen komma på minst lika många till om jag tänker efter i 5 minuter.
Med stor sannolikhet liknar ert rollspel något redan befintligt.
Här är ett par frågor som du kan besvara så kan vi tala om vilken grupp det tillhör:
Vilka tärningar används?
Ska man slå högt eller lågt?
Används tärningspölar?
Finns grundegenskaper?
Om så, hur många?
Hur är kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter?
Hur många färdigheter finns?
(den ena extremen är GURPS med flera hundra färdigheter, den andra extremen är spel som bara har en färdighet)
Hur detaljerat är stridssystemet?
Hur dödligt är stridssystemet?
Finns det flera olika sub-system, eller används samma regler för allt i spelet?
Hur ofta ska man slå tärning? Ska man slå för allt, eller blir det bara något enstaka tärningsslag per spelsession?
Finns det regler för rollpersonernas personlighet och för hur rollpersonerna reagerar?
O.s.v.