anth
Vetefan
Missförstå mig inte, jag vet mycket väl vad CoC är, jag är keeper i en kampanj och investigator i en annan - båda med flera år på nacken + att jag har varit med i flera andra nu nedlagda CoC-kampanjer.
Vad jag har svårt med är att sätta ord på själva CoC-essensen.
Vad är CoC enligt er, och vad är det inte?
Jag har frågat flera av mina vänner och svaren har varit högst otillfredsställande:
"Det är äventyr med Cthulhu-monster"
Är det? Så om jag tar ett gammalt DnD-äventyr och byter ut drakar och demoner mot Shoggoter och Mi-Go så blir det ett Cthulhu-äventyr?
"Det är med Chaosiums BRP-regler"
Är det? Jag har spelat med BRP-, d20- och GURPS-regler och det är inget problem med något av systemen. Dessutom finns det flera andra system som t.ex. Realm of Cthulhu, CthulhuTech och Trail of Cthulhu osv. Det är väl bara Traveller som blivit portat till fler spelsystem än CoC?
"Det är skräck"
Är det? Så Kult, Noctum, World of Darkness, Raveloft, Chill, etc etc skulle vara Call of Cthulhu-spel?
"Det utspelas på 1920-talet"
Gör det? Och Invictus, Dark Ages, Gaslight, Trail of Cthulhus 30-tal, Modern, CyberCthulhu då?
Det enda som folk verkar vara någorlunda överens om är:
"I CoC utreder rollpersonerna mysterier med okända varelser som helst varken rollpersonerna eller spelarna hört talas om tidigare. Ju fler mysterier man utreder - ju galnare blir man".
Är det så torftigt - eller har ni en bättre förklaring på vad CoC är?
Vad jag har svårt med är att sätta ord på själva CoC-essensen.
Vad är CoC enligt er, och vad är det inte?
Jag har frågat flera av mina vänner och svaren har varit högst otillfredsställande:
"Det är äventyr med Cthulhu-monster"
Är det? Så om jag tar ett gammalt DnD-äventyr och byter ut drakar och demoner mot Shoggoter och Mi-Go så blir det ett Cthulhu-äventyr?
"Det är med Chaosiums BRP-regler"
Är det? Jag har spelat med BRP-, d20- och GURPS-regler och det är inget problem med något av systemen. Dessutom finns det flera andra system som t.ex. Realm of Cthulhu, CthulhuTech och Trail of Cthulhu osv. Det är väl bara Traveller som blivit portat till fler spelsystem än CoC?
"Det är skräck"
Är det? Så Kult, Noctum, World of Darkness, Raveloft, Chill, etc etc skulle vara Call of Cthulhu-spel?
"Det utspelas på 1920-talet"
Gör det? Och Invictus, Dark Ages, Gaslight, Trail of Cthulhus 30-tal, Modern, CyberCthulhu då?
Det enda som folk verkar vara någorlunda överens om är:
"I CoC utreder rollpersonerna mysterier med okända varelser som helst varken rollpersonerna eller spelarna hört talas om tidigare. Ju fler mysterier man utreder - ju galnare blir man".
Är det så torftigt - eller har ni en bättre förklaring på vad CoC är?