Nekromanti Vad är den yngsta/äldsta rollperson du spelat?

stenhöna

tellstory
Ålder känns som något som, liksom klass, ofta tas för givet och alltid hamnar mellan 25-35 (alver och dvärgar är inget undantag, eftersom en 200 år gammal alv fortfarande spelas som en 35-årig människa). Men ålder påverkar ju allt annat och borde egentligen bestämmas först. Har du någonsin spelat en 12-årig pojke eller en gammalfarmor? Det kunde ju vara en intressant duo!

Nässe

Myrmidon
Spelade i en Cthulhu kampanj där alla tre rollpersoner var pensionärer. Jag var en tant som varit psykolog. De båda gubbarna flörtade vilt :) skitkul.

Jag har försökt spela små barn flera gånger men inte haft kul. De varken förstår eller kan så mycket. Blir mest störiga :) Tonåringar funkar bättre.

RasmusL

Champion
Yngsta: lajvat sexmånaders bebis . Mycket märklig upplevelse

Äldsta: Färgerna i Prosopopee kanske? Typ uråldriga världsarkitekter. Fett najs.

Bifur

Veteran
Äldst : 60+ i varje fall
Yngst: Kanske 16-17 (med reservationen att jag nog själv var den åldern och alltså då tyckte det inte var "ungt" och nog inte reflekterade vad åldern innebar).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Yngsta karaktär var 14 år, i ett Dark Heresy-hack där alla var unga underhive scum.

Näst yngsta var två rollpersoner som båda var 18-19, en gängmedlem i Dark Heresy och en stjärnögd hjälte-wannabe i Warhammer Fantasy.

Alla tre försökte jag spela utifrån sin ålder, även om jag bedömde att en 14-åring som vuxit upp i en underhive nog skulle vara lite mognare än nutida motparter.

Äldsta var runt de sjuttio, i en Call of Chtulhu-kampanj. Han var professor i mykologi och en av de som migrerade till USA under 1800-talet.

Därefter en 57-årig köpman och rymdskeppskapten i metatraveller.

Jag har även spelat en 63-årig dvärg, men som du säger spelas han ändå som en 35-årig människa, typ.

God45

#PrayersForBahakan
3000+ årig vampyr om vi räknar sådant.

Mina spelarkaraktärer brukar annars ligga norr om 40 om de är normala människor. 70 års åldern är nog högst. Spelade 16 i D&D där konceptet var att alla var 16. Spelad en realistisk 16 åring och irriterade alla :p

stenhöna

tellstory
Det verkar vara vanligt med "alla var 16" eller "alla var 70". Den intressant sociala dynamiken uppstår däremot när personerna är _olika_, dvs. olika åldrar, kön och från olika samhällsklasser, fast det blir kanske svårare att hålla ihop ett sådant gäng om man ska ut på äventyr. :) Rollspelsgruppen blir sitt egna äventyr...

God45

#PrayersForBahakan
stenhöna;n279648 said:
Det verkar vara vanligt med "alla var 16" eller "alla var 70". Den intressant sociala dynamiken uppstår däremot när personerna är _olika_, dvs. olika åldrar, kön och från olika samhällsklasser, fast det blir kanske svårare att hålla ihop ett sådant gäng om man ska ut på äventyr. :) Rollspelsgruppen blir sitt egna äventyr...
Fast den normala D&D gruppen är den blandningen av åldrar och klasser. Du har akademikerna i trollkarlen och prästen, tjuven brukar vara yngre än alla och arbetarklass, trollkarlen brukar vara äldre än alla och fightern är ofta tillhörande medelklassen eller adeln och brukar vara runt 30. Men är i alla fall inte en akademiker. Sedan har man olika etniciteter och arter. Och ofta sexuella läggningar om det kommer upp.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Yngst är nog "kid" i Star Wars d6, vet ej om det någonsin framgick hur gammal rollfiguren var. Han hade i alla fall en slangbella, en rymdgerbil och borde haft svår PTS efter att ha kuskat runt i galaxen och sett resten av spelgruppen massakrera folk samtidigt som SL torterade spelaren som hade oturen att spela Jedi med en Palpatine-rippoff.

Äldst är en femte generationens Lasombra, biskop. Jag minns dock inte hur gammal rollfiguren var, kanske född 1400-tal? Det var i alla fall väldigt kul att spela en autokrat med Auspex och Dominate 7.

Jag har också lajvat en tusen år gammal vampyr, som SLP. Först blev jag inlindad i bandage från fotabjällen till knullrufset, sedan inburen av sex pers (de hade hittat mig) och därefter "öppnad" varefter jag höll ett tal som fällde Kardinalen. Det var fett.

Min nuvarande Pendragonfigur var 18 år när jag började spela honom och 32 nu.

Anchorman

Swashbuckler
Yngsta typ 18. Äldsta var nog i Feuflux skype spel. Tror jag var 60+

Jocke

Man med skägg
När jag spelat min svartalf i Symbaroum så har jag försökt spela honom lite som ett barn och en förälder samtidigt. Jag har också spelat ett äventyr där pitchen var ”du är dig själv som tolvåring.” Har nog inte spelat äldre än gammal-men-inte-pensionär.

Conan

انتفاضة
Evokee;n279703 said:
Yngsta runt 20. Äldsta 35.
Vid närmare eftertanke har jag nog spelat betydligt äldre alver, men med en skenbar ålder däremellan.

10-årigt gatubarn i Mirthanburg. Fast hela gruppen var gatubarn i den åldern. De läskigaste motståndarna var de 14-åriga gatubarnen.
En av mina första rollfigurer var en alv på 10000 år, men det var nog mest för att det gick. Jag spelade inte något särskilt på att han levt under hela den dokumenterade historien...

Cybot

Mest spelbar
God45;n279645 said:
3000+ årig vampyr om vi räknar sådant.

Mina spelarkaraktärer brukar annars ligga norr om 40 om de är normala människor. 70 års åldern är nog högst. Spelade 16 i D&D där konceptet var att alla var 16. Spelad en realistisk 16 åring och irriterade alla :p
Look. Vill man sälja folk till slavhandlare så får man acceptera att dina good/neutral buddies blir irriterade på dig. :)

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n280356 said:
Look. Vill man sälja folk till slavhandlare så får man acceptera att dina good/neutral buddies blir irriterade på dig. :)
Jag blev inte betald av de snälla killarna och slaveri var lagligt! Vad hade du gjort som en 16-årig tjej med trasiga hemförhållanden, en vagabondiserande livsstil och en historia av både våld och missbruk? :p

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Äldst, bortsett från alv i Tolkiens Midgård, var en 63-årig polis med märklig synförmåga i en Stockholmsbaserad GURPS Wildcards-kampanj.

Yngst var en 25-årig dekadent och landsflyktig brittisk adelsman i en spaghetti-western-kampanj.

Dimfrost

Special Circumstances
Yngst är en tolvåring i Ur varselklotet. I DoD1 står det för övrigt i reglerna (nåja, erratan) att alla börjar som 16-åringar. Äldst mest påtagligt är nog en alv jag spelade i Millennium; jag minns att hon och en bekant drake hade rätt grava problem med att acceptera att det inte fortfarande var 1800-tal (eller åtminstone 1800-tal; det var mycket snack om preussare hit och dit). Däremot vet jag inte om jag spelat så många fysiskt åldrade rollpersoner. Intressant.

Genesis

Ni dés ni maître
Herregud, man har ju spelat hundratals rollpersoner under åren. Hur gamla är ungarna i Montsegur? 8? Något sådant. Och uråldriga väsen och mångtusenåriga vampyrer har man väl spelat ett antal gånger. Pensionärer också, för den delen. Minns en bra omgång Best Friends om östermalmstanter på ålderdomshem, men jag var nog SL då.