Nekromanti Vad är det för ett rymdskepp?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Ok, tänk er ett lite pulpigt rollspel med enkla regler där mycket kretsar kring rymdskeppet som gruppen äger. Äventyrarna åker runt i rymden och löser uppdrag, utforskar gamla civilisationer, trejdar och liknande.

Det första man gör är att definiera och slå fram stats för sitt rymdskepp.

Här ska det finns en bakgrundstabell för vad skeppet varit med om innan det hamnade i RP's ägo, typ så här:

- Har tidigare ägts av en smugglarbaron, chans att smuggelgods finns gömt
- Användes i striderna kring den Argosiska Ringen, skrovet har några småhål och är svett och bränt
- Skeppet hittades driftandes på kanten av den kända rymden, något har infekterat datorerna, ibland kommer skumma meddelanden på skärmarna
- Skeppet tillhörde en riktig hemsking tidigare och på vissa planeter eller spaceports är skeppet bannlyst
- Skeppet har haft svinmånga ägare som allamoddat på sitt sätt

Och så vidare...

Vad kan det mer ha råkat ut för?
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
- skeppets tidigare ägare har låtit installera en melodislinga från en gammal zero gravschlager som inte går att stänga av. Ljudnivån är varierande, i vissa utrymmen närmast öronbedövande och i andra ett knappt hörbart sus, men melodin hörs överallt i skeppet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
- skeppets artificiella gravitation är defekt och ingen har haft råd/kunskaper för att kunna reparera den helt. Följden är att varje gång spelarna går in i vissa utrymmen måste de slå på en slumptabell för vad som händer - allt från plötslig viktlöshet till tredubbel gravitation.

- ett nanovirus har angripit skeppet i samband med någon strid det varit med om innan spelarna kom över det. Delar av det är fullständigt livsfarligt att vistas i. Just nu är "infektionen" vilande, men varje gång skeppet går igenom en strid och tar skada, kan latenta nanovirus aktiveras och modifiera den delen av skeppet som skadades - och därmed påverka alla funktioner som finns där - bortom sans och vett.

- skeppet har tidigare använts av smugglare som försett det med en programmerbar transponder som kan sända ut en falsk identitet. Spelarna vet inte om detta. Närhelst deras skepp anropas av andra skepp tillhörande lokala ordningsmakter (eller motsv. ber på hur settingen fungerar) så slumpar transpondern fram en ny identitet - problemet är att var tionde identitet redan är efterlyst för olika brott...

- skeppets funktioner styrs av en AI med personlighetsklyvning och vanföreställningar. Den delen av AI:n som är skadad kan hota att ta över varje gång skeppets datorer blir extra ansträngda (tex under strid, i samband med "hyperrymdhopp" eller motsv.) pga att den dominerande delen av AI:n inte kan lägga ned så mycket resurser på att hålla den defekta AI:n i schack. Om den defekta AI:n tar över, måste spelarna lyckas återställa den "snälla" AI:ns kontroll.
(En slumptabell kan användas för vad den defekta AI:n försöker göra - tror att den är mitt uppe i en rymdstrid, vill docka med närmaste föremål, dumpar all last osv.)

- skeppet är egentligen utformat för varelser som lever under vatten. Kontrollerna är inte utformade för människor och de människoanpassade interface som finns, har installerats slarvigt och fungerar inte fullt ut. Skeppets utrymmen är inte anpassade för varelser med ben och har passager som överhuvudtaget inte fungerar om en inte simmar i vätska - spelarna måste ta sig runt i en miljö som bygger på fastsvetsade stegar, handtag och andra improviserade "work arounds".
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
- Skeppet är hemsökt av en immateriell varelse (ett spöke eller en varelse som på annat vis är osynlig för mänskliga ögon). Skeppsdatorn insisterar att ytterligare en besättningsmedlem finns ombord, och har kanske även ett namn för hen. AI:t kan uppge att hen kan ha funnits ombord under en väldigt lång tid (genom flera besättningsbyten) för att späda på "spökvibbarna". Spelarna kan endast detektera dess närvaro när hen använder skeppets utrustning.

- Skeppet bär på en "förbannelse". Den person som är kapten under någon längre tidsperiod börjar lida av hallucinationer och paranoia. I loggen finns en lång lista av kaptener som på olika sätt brutit samman och så småningom mött sin död på spektakulära sätt. Måhända finns någon stackars överlevande kapten som svär att skeppet är ondskefullt, och att det borde styras in i närmsta stjärna för att förstöras. I själva verket(?) beror galenskapen på att luften i kaptenens hytt är förorenad, och att utrustningen som borde detektera detta är trasig. Det kan vara en subtil gasläcka, eller att någonting otäckt från en avlägsen värld krupit in i ett filter och dött.

- Skeppets AI är modifierat för att ständigt rapportera dess rörelser till en tredje part; ett brottssyndikat som tidigare använt det för smuggling. Endast en person med stora kunskaper inom datorsystem och kommunikation skulle kunna upptäcka detta utan tillgång till annan information. Förutom att rollpersonernas rörelser följs av dessa brottslingar så är det också möjligt att vissa interplanetära säkerhetstjänster börjar intressera sig för det där "spionskeppet".
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Någon tidigare ägare tyckte det var värt pengarna att måla skeppet utvändigt. Vederbörande hade fruktansvärt dålig smak, och skeppet är nu lackat i ett fruktansvärt rosagult mönster, eventuellt med runda ord på ett alfabet som ingen av rollfigurerna behärskar.
Att lacka om skeppet eller blästra bort färgen är svindyrt.
När rollfigurerna köpte skeppet fick de bara se monokroma siluetter av skeppet utifrån, och invändigt märktes inte de intressanta dekorationerna.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Skeppet tillhörde en framstående politiker när han var ung. Han åkte till en del planeter och rymdstationer som anständiga människor inte ska åka till. Han gjorde sitt bästa för att radera reseloggarna när han senare sålde skeppet, men informationen raderades inte helt. Hårddisken blev aldrig wipad, eller så blev filerna bara gömda, men kan hittas när någon datorkunnig letar runt i skeppsdatorn. Med lite detektivjobb går det att lägga ihop destinationer och datum till komprometterande information.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Och i skåp och lådor kan man hitta:
  • Gamla kärleksbrev
  • Porrtidningar
  • Ett minneskort till en uråldrig kamera
  • En doftpalm utan doft
  • Instruktionsbok till någon underlig apparat
  • En nästan komplett kortlek
  • Nästan tom sprayburk med text på okänt språk
  • En stor påse engångsbestick, oöppnad
  • En karta tabletter, några utpetade
  • Rabattkuponger till cafét på Dorian's shipyard
  • En keps, typ oanvänd
Diverse egenheter
  • När skeppet accelererar blir trappräcket så varmt att man inte kan hålla i det.
  • För att öppna skåpsluckan måste man trycka in den och böja ut nederkanten först.
  • Om vänster styrmotor får för lite gas surnar den och stängs av, och går inte att starta utan att starta om hela skeppet.
  • Avloppssystemet gurglar så att det ibland låter som riktiga ord (kombinera gärna med spökerierna i inläggen ovan).
  • Alla fönster immar lätt igen när skeppet befinner sig i atmosfär. Åker man direkt från atmosfär till skuggan bakom en planet (eller fönstret är i skugga bakom skeppet) fryser imman, och rutorna måste skrapas från utsidan.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Massa bra grejer!

Jag tänker mig att skeppet på något sätt ska fungera nästan som en SLP i själva spelandet och från skeppets bakgrund ska det gå att finna massa äventyrskrokar.

Det gick nån kass serie på trean för en herrans massa år som hade en pistol som huvudperson, och så fick man följa den genom en massa olika ägare.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
- Skeppet är inrätt som en viktoriansk våning.
- Skeppet har en hemlig överväxel (typ omöjligt snabb). om denna teknologi kommer i rymdkejsar Xutus händer är allt hopp ute!
- Skeppet är ett tvillingskepp med prisjägaren Z'albot Tianorbs ökända skepp, Rosen. Misstagen identitet kan leda till problem, eller kontrakt på galaxens avskum
- Skeppet kan TRANSFORMERA till en mech.
- Skeppets tidigare ägare har gömt koordinaterna till en skatt i skeppet, de är inbrända i motorn och kommer kanske att hittas vid service.
- Skeppet är ett lyxskepp i uselt skick, det har kostat miljoner men är nu knappt värt skrotningsavgiften....
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,429
Location
Göteborg
Ape of Wrath;n91973 said:
Massa bra grejer!

Jag tänker mig att skeppet på något sätt ska fungera nästan som en SLP i själva spelandet och från skeppets bakgrund ska det gå att finna massa äventyrskrokar.

Det gick nån kass serie på trean för en herrans massa år som hade en pistol som huvudperson, och så fick man följa den genom en massa olika ägare.
Jag tycker det hade varit mycket häftigare att göra tvärtom. Låt skeppet vara huvudpersonen och låt spelarna spela skeppet och ha rollerna på skeppet som NPCer :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
- Skeppet är ganska stort och bitvis oregelbundet konstruerat. Det känns nästan som om det byggts på med diverse olika moduler och att det i vissa delar gjorts svårnavigerat med flit och det känns på flera ställen som att det "fattas" utrymme. Åtminstone ett par av modulerna har lite oklart syfte, men ett av de tydligare är en liten charmig rymdveranda med ett par länstolar och ett litet bord. Det utrymmet passar för övrigt inte alls in i resten av skeppets mer rustika design.
- Av någon anledning har skeppet dubbla navigationsdatorer och vid vissa tillfällen så är de båda inte överens vilket kan leda till att man hamnar lite galet. Om man försöker stänga ned en av dem så dör den andra också. En av dem verkar oftast inte bry sig så mycket men blir mer upprörd i vissa delar av universum.
- Skeppet har en robothund som troligen började som någon sorts vaktrobot men som fått för många skott i kontrollsystemet så nu lommar den mest omkring. Lite då och då så börjar den skälla, oftast av oklar anledning.
- Skeppets huvuddatabank har raderats många gånger, men i bland när man använder den så får man segmenteringsfel och kan få se tidigare raderade sekvenser, men oftast bara en enda gång.
- Någon sorts litet fjunigt och ganska gulligt kritter lever ombord på skeppet. Det ser ut lite som en blandning mellan hamster och ekorre och gör ingen synbar skada. Det är dock oklart vad det lever av...
- Skeppet har en kockrobbot med en stor skylt, "Starta ej!!!".
- En del av skeppets kontrollsystem eller styrsystem är baserat på vätskor som flödar i bågar och gångar. Man tror att de är anledningen till att skeppet i princip kan vända på en femöring fast det är ganska stort och inte upplevs ha några strålande flygegenskaper i övrigt. Det går dock bara att göra en eller ett par gånger, sedan är det så mycket fart och bubbel i systemet att det verkar slås ut.
- När man kontrollerar skeppets energiåtgång så ser man att ett utrymme långt ned på vänstra sidan drar ovanligt mycket energi. Det sitter ett antal system där nere, men inga av dem borde dra såpass mycket.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Alltså, hela den här tråden... <3

Om jag nånsin får arslet ur vagnen och spelleder Coriolis eller Ashen Stars eller så...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
-Skeppet är ett gammalt sopskepp. Lastutrymmet har, förutom en vag rutten lukt som inte går att få bort, en gigantisk hydraulisk krossare som sammanpressar hela lasten med extrem kraft.

-Skeppet är egentligen två olika skepp som byggts ihop. Det gör det lite osymmetriskt och svårstyrt, speciellt i atmosfär, men i gengäld har det en redundans i det att om en sensor, motor eller liknande går paj så finns det oftast en till någon annanstans. Naturligtvis bör man välja/slå två gånger på listan för att få till de två delarnas individuella bakgrunder.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Så jäkla bra grejer allihopa!

Vad detta handlar om från början är ett litet scifi-hack jag pular med till Adventurers!

Sen tänkte jag ha lite olika blueprints på rymdskepp och så får man modda dom och välja moduler och sånt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kan inte skeppet bete sig som en sån där space hulk i warhammer 40k? alltså att den kommer fram lite då och då, på olika stället, sägs ha hållit på så i ca 3000 år, med längsta hoppet borta i 700 år. Vart det varit då vet ingen, men det dyker fram då och då och man kan på något sätt klura fram sig till just det här med att det försvinner då och då, och kommit fram i olika system. Nån gång bara för skojs skull kan den ju ta med sig alla spelarna i ett sådant hopp också, så kan man flumma ut precis så mkt man vill. Random tidsresor, fast i the Warp, in i okänt territorium där den cirkulerar runt en ogästvänlig planet medan spelarna helt tappat kontrollen. Osv.
 

Limpovicz

Veteran
Joined
23 Apr 2015
Messages
6
litet mer humoristiska inslag kanske?

-Skeppet är designat med internt rörliga moduler. ett AI fel gör att skeppet slumpvis arrangerar om rum och korridorer.

- Ojämna tisdagar tänds en lampa på skeppets instrumentpanel. lampan finns med i manualen men ingen funktion nämns

-Att manövrera igenom skeppsdatorernas menyer kan bara beskrivas som kafkaeskt:
"skriv in dags datum, gällande lösenord tre gånger och mata sedan in namn och personlig kod i terminal b-18 nästkommande midsommar"

-små objekt försvinner konstant från olika platser ombord, dessa dyker alltid upp i samma låda i skeppets kabyss, enligt loggboken har det alltid varit så

-Skeppets Ai är Percy Nilegård
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
73
- Skeppet drömmer ibland. När det ligger i en inaktiv svacka (power saving) kan system och dyl. oberoende av varann slåss av och på. Navigation och motor sprattlar lite, gamla meddelanden upprepas, skeppets sensorer reagerar på objekt som inte finns på riktigt. Så fort mainframen är helt igång och kaptenen inloggad fungerar det som vanligt.

- Skeppet har varit med om orbitala virusbombningar och vissa delar är fortfarande kontaminerade men är förslutna. Ingen vet längre vad som dessa rymmer utöver att det är tok dyrt att sanera dem, bara att ta reda på vilken typ av idag okänt virus som användes är avskräckande. Rykten om massförstörelsevapen, fruktansvärda instängda fasor sen skeppet brukades för att i vetenskapens namn transportera hela delar av utomjordiska katakomber/reliker innan besättningen gjorde myteri under kriget, kollektion av utomjordiska artefakter, avancerad teknologi, värdefulla krigsbyten m.m. har cirkulerat. Vart tog den 21:a Kaptenens förmögenhet vägen? Kanske det är en bluff, kanske är det inte meningen att någon ska veta.

- Skeppet har flera ”kommunikations mottagare” som genomgått år av uppgraderingar och modifikationer. En uråldrig av dem, som inte anses fungera längre kan man i havet av oregelbundna toner av pulser, rymdens drivande radiomeddelanden och brus ibland plocka upp utomjordiska signaler och ”hemliga” meddelanden om man lyssnar tillräckligt länge.

- Absolut spökar det i vissa delar men det finns inte mycket att göra åt det. Saker försvinner andra dyker upp. Oförklarliga ljud eller röster. Det finns dock föråldrade filer om seriemördare, kannibalism och vansinne. Några sovmoduler användes tidigare för boskaps transport men efter en olycka som kostade 12.000 ”uppkopplade” grisar långsam molekylär härdsmälta var det omöjligt att sova där pga de återkommande ångestfyllda skriken i väggarna.

- Under en tid när skeppet var övergivet pga en strålningsolycka användes det som viloplats för ett yttre (högre) väsen. Det finns en risk att det kan komma tillbaks. Digitala spår kan ses i databanker och skeppets strukturella systemrapporter.

- En del av skeppets inre har ett bihang som inte alls gjort av mänsklig hand. Ingen vet vad det gör/är utöver att det ser ut till ha växt in i skeppets innanmäte.

- En oregelbunden vertikal ”slice” genom flera däck av skeppets mitt parti på barbord sida har gripits av en interdimensionell störning efter någon FTL/Hyperdrive resa. När man passerar detta (från ena sidan) atom tunna skikt fungerar inte tid och rum längre. Syner av det förflutna/framtid inkl. interaktion med karaktärer från dessa samt Dali aktiga förvrängningar i omgivningar är ett faktum. Konsekvens är naturliga tidsförskjutningar m.m. För åskådaren ser det mest ut som om personen fladdrar till i lagom kubistisk stil för någon sekund.

/oink
 
Top