Nekromanti vad är det för skilldnad på DoD 6 och DoD -91?

Legioth

Swordsman
Vad är det för skillnad på en Volvo och en Saab?

Hjälp, det var en omfattande fråga!

Jag tror att det skulle vara enklare att belysa likheterna.

Eftersom det är helt olika personer som ligger bakom spelen så är spelen också helt olika. På ett sätt kan man säga att det bara är namnet som är samma.

Jag kan inte jämföra med DoD6E, eftersom jag inte bekantat mig med det.

Regeltekniskt:
DoD6: Man slår fram de flesta rollpersonens egenskaper, spelet är level-baserat man använder ofta grundegenskaperna istället för fädigheter, man är lika bra på att slåss med alla vapen som man behärskar. Mycket i DoD6 Expert har förändrats i riktning mot DoD 4.
DoD 4: Man köper de flesta av rollpersonens egenskaper, man förbättras kontinuerligt, man använder färdigheter oftare än grundegenskaper, varje vapen är en skilld egenskap.

Miljö:
DoD6: Utspelar sig en mystisk fornnordisk värld full med skogar och underliga vidunder. Världen, Trudvang, verkar vara mycket genomtänkt.
DoD 4: Här är det mera stadsinspirerat, speciellt om man anväder många moduler. Det är främst standard fantasy-varelser. Den officiella världen, Ereb Altor, är ett komplext lapptäcke av olika världsmoduler.

Tillgång:
DoD6 och alla moduler finns i all rollspelsbutiker.
Har man tur kan man hitta ett begagnat ex av DoD 4 som inte är helt förstört, och modulerna är lika svåra att få tag på.

Men som sagt, DoD6 och DoD 4 är i princip helt olika spel, det är bara namnet som är samma.

Archer

Swashbuckler
Re: D6E och DoD91

Om du jämför D6E och DoD91 får jag nog säga att de har stora likheter. D6E känns som ett modernare DoD91.
DoD6 (grundreglerna) är det dock ganska stor skillnad på i reglerna.
För mig som har spelat DoD/EDD och sedan DoD91 (skippade chronopia) under många år känns DoD6 som en värdig efterföljare, DoD6 Expert känns som en nästan perfekt efterföljare. I de flesta fall tycker jag att D6E är bättre än DoD91, som nu har för många år på nacken.

Vindhand

Myrmidon
enkelt...

DoD6 går lätt att köpa i en affär och kostar inte så mycket pengar. För att få tag på DoD-91 måste du sätta in en annons i gula sidorna med texten "DoD-91 rariteter ges bort till den med störst samling av sådana (tag med som bevis)" och gillra ett fångstnät på mötesplatsen.

:gremsmirk:

Legioth

Swordsman

Nu är jag ingen expert på D6E, jag kan bara återge vad jag läst här på forumet.

Men om jag inte tolkat saker och ting fel så har levelsystemet nästan slopats i Expert versionen av DoD6. Samtidigt har också stridsfärdigheterna gått tillbaka till systemet som var i bruk i version 1-5, att man har skillda färdighetsvärden i olika vapen, så att SK (stridskapacitet) inte är så viktig.

Samtidig vill jag också minnas att magireglerna har fått ett ordentligt lyft, även om de var helt fantastiska redan i DoD6.

Men som sagt är jag ingen expert på Expert :gremsmile:, så om jag lovar inte att det jag säger överensstämmer med verkligheten.

Berserk

Warrior

Samtidigt har också stridsfärdigheterna gått tillbaka till systemet som var i bruk i version 1-5, att man har skillda färdighetsvärden i olika vapen, så att SK (stridskapacitet) inte är så viktig.
Är inte heller expert, men jag vill minnas att man inte har FV utan att man får dela upp SK hur man vill under stridsrundans början. På så sätt får man mer flexibilitet och kan variera sina strider.

Berserk

Warrior
Enkelt svar.

DoD4.

DoD6 har aldrig fallit mig i smaken, främst eftersom jag inte kan tåla levelsystemet. Jag gillar inte heller att vara tvungen att slå fram gundegenskaperna, det är förskastligt enligt mig, speciellt när alla värden i spelet såväl i början som senare baseras på just dessa.

DoD4 är flexibelt och kul. Det faktum att man kan planera sin rollpersoner så gott som helt innan man gör dem är enligt mig ett stort plus. Även om jag har hört mycket klagomål på DoD4:s stridssystem så tycker jag det är bra och (någorlunda) realistiskt. Något som inte kan sägas om DoD6:s stridssystem.

En sak som måste tilläggas är att jag är mycket imponerad av DoD6:s spelvärld, Trudvang. Så till den grad faktiskt, att jag har skapat en ny värld till mitt DoD4 som jag försöker efterlikna den i DoD6.

Jag har heller inte läst DoD6E så om det låter jag allt vara osagt.

Feuflux

omjonasson.se
Was ist bäst: D6E oder DoD91

men då vill jag veta vilket av de två versionerna som ni anser är bäst...

Inte för att jag har så mycket koll på DoD6 (ingen kunskap alls om DoD6expert), men jag rabblar på lite iaf.

Börjar med att säga att jag är DoD4-fan, jag gillar enkelheten, att det är lätt att modifiera regler och så älskar jag lapptäcket/världen Ereb Altor som möjliggör spel i de mest skilda miljöer. Så jag gillar nog DoD4 bäst men till viss del beror det på nostalgi, vad jag hört om DoD6expert så kan mycket väl DoD6 passera.

[color:\\"#CC00CC\\"]Strid:[/color]
En grej jag inte gillar med DoD4 är att då färdighetsvärdena i strid används relativt ofta så lägger spelarna givetvis mer poäng på dessa och det är lite tråkigt. Jag gillar hur DoD6 har undvikit detta problem med stridskapacitet. Att man skaffar sig kunskap i vapengrupper istället för enskilda vapen är helt okej också. Dock vet jag inte om jag är så förtjust i uppdelningen av attacker och pareringar. Min jägare har 1 parering och får således rätt bra med stryk mot en krigare med upp till 4 attacker.

[color:\\"#CC00CC\\"]Magi:[/color]
Har egentligen ingen bra koll på DoD6 då jag inte har läst regelboken... men, bra grejer (enligt mig) med DoD6 är att olika "bra" besvärjelser kostar olika mycket att kasta samt att chansen att lyckas med magin inte blir något löjligt lågt värde som man får i DoD4 enligt standardreglerna (fast detta är iofs mer kompisars åsikter än min egen...). Jag har tänkt ändra om en del med detta i DoD4 men har inte haft ork/tid än så länge.

[color:\\"#CC00CC\\"]Världen:[/color]
Den värld som SL låter oss spela i i DoD6 är hans påhitt och kunde lika gärna vara en påhittad värld till DoD4... folk i allmänhet verkar gilla Trudvang men det verkar vara lite för mycket skog för min smak. Jag har redan sagt min åsikt om Ereb Altor som förvissa är en modul till DoD4 och inte ingår i grundreglerna.

[color:\\"#CC00CC\\"]Levels:[/color]
Dålig sak med DoD6, dock är jag inte lika känslig för levelinförande som många andra gamla nostalgi-DoD:are. Men skillnaderna mellan de olika levelsen är på tok för stor. Plötsligt så går man upp i level och blir FRUKTANSVÄRT mycket bättre (om inte spelarna levlade ungefär samtidigt när vi lirade så skulle det bli stort ståhej om orättvisor skulle jag tro). Jag skulle hellre se att de la in 50 olika levels istället för 5 (eller hur många som nu finns) och att varje levelökning inte gjorde så mycket. (Fast nu kommer ju DoD6expert så det här spelar kanske ingen roll.)

[color:\\"#CC00CC\\"]Totalt:[/color]
Oj, ärligt talat så hamnar totalbedömningen nånstans på samma nivå, bättre (eller mer anpassade till mig :gremsmile: ) magiregler till DoD4 så skulle det gamla vinna. Alla moduler som jag har är givetvis ett trevligt tillskott, till DoD6 har vi bara grundboken. Få se om SL köper DoD6expert nångång, isåfall återkommer jag.

Archer

Swashbuckler
Re: Varför envisas....

...folk med att uttala sig i ärendet att jämföra DoD 6 Expert och DoD91, genom att ta upp en jämförelse mellan DoD 6 och DoD91.

Det är stora skillnader om man jämför DoD6 och D6E regelmässigt. Innan ni uttalar er, läs Expert.

Feuflux

omjonasson.se
oops

Hmm, nu börjar jag undra på vad jag svarade på egentligen... oops säger jag bara. Det var visst med expert han ville ha jämförelsen. Ber om ursäkt till hela världen. :gremcrazy:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Enkelt svar.

Att man slår fram grundegenskaper ser jag inte som något problem. Om man vill ha en rollperson på ett speciellt vis konfererar man väl ändå bara med SL? Slumpgeneratorer är IMNAAHO bra när man ändå inte har något karaktärskoncept.

Eksem

Champion
Re: Was ist bäst: D6E oder DoD91

"Min jägare har 1 parering och får således rätt bra med stryk mot en krigare med upp till 4 attacker."

En älgjägare hade nog fått rätt bra däng av en yrkesmilitär också, så det är ju egentligen helt i sin ordning.

Feuflux

omjonasson.se

En älgjägare hade nog fått rätt bra däng av en yrkesmilitär också, så det är ju egentligen helt i sin ordning.

Mycket möjligt att det är helt i sin ordning. Givetvis ska en krigare vara bättre på att slåss än en jägare, men i gamla DoD4 hade jägaren åtminstone en chans. Om min alvjägare hamnar i närstrid blir han köttfärs och det är lite tråkigt att inte ha en chans om du förstår vad jag menar. Äh, jag vet inte hur jag skulle vilja ha det eller något, jag bara stör mig lite på det.

Så därför står jag på håll och skjuter headshots med min pilbåge istället! :gremlaugh:

warmoose

Warrior
Re: Enkelt svar.

själv så kan jag inte så mycket om DoD4 men vad jag har hört så är sexan sämre regeler men finare miljöer.... men det är ju ganska synd att de inte kan få ihop det dem och gjöra ett toppen spel! :gremfrown:

Eksem

Champion

"Så därför står jag på håll och skjuter headshots med min pilbåge istället! "

Återigen, allt är med andra ord helt i sin ordning?