Nekromanti Vad är det för skillnad på D&D 3 och 3.5?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag har alla regelböcker till D&D 3E, men undrar vad det är för skillnad på denna och D&D 3.5

Staffan

Myrmidon
Lite smågrejer här och var är ändrade. Rangers har blivit rejält ombyggda, druider, sorcerers, barder och paladins i mindre utsträckning, några feats är moddade, en del stridsregler, en del spells, en del monster... ja, lite småputs överallt helt enkelt. Du kan ladda ner SRDn från www.wizards.com/d20 och jämföra.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hoppsan, det ingen liten fråga.

Svaret är något i stil med "ganska lite och väldigt mycket". D.v.s. det är inte några speciellt jättestora regeländringar, men det är otroligt många småändringar.

Inget stort och nytt har egentligen tillkommit; samma raser, samma klasser, osv. Raserna har fått lite ändrade förmågor (dvärgar har vapenkännedom om dvärgayxa och dvärgisk urgosh, halvalver har +2 på Diplomati och Samla information, gnomer har bard som gynnad klass, etc.), klassernas förmågor kommer vid lite andra grader än förut och några har fått nya förmågor, en del färdigheter har slagits ihop med andra (t.ex. Läppläsning utförs numera med Upptäcka), ett knippe nya knep har tillkommit (främst sådana som ger +2 på två färdigheter) och reglerna för vapenstorlekar har förändrats (ett Litet vapen är nu inte Litet i sig utan tillverkat för en Liten varelse). Dessutom har en storm gått fram genom formlerna; några försvann, nya dök upp och de flesta antingen bytte formelgrad eller effekt (eller både och).

Den officiella anledningen till förändringarna är ju finslipning av spelbalansen... fast nyförsäljningen av grundregelböcker är en minst lika trolig anledning.

Sedan har ju i och för sig en hel del text (stridskapitlet i PH, all text i DMG och lite grand i MM) skrivits om och förbättrats.

Och så finns det information om existensplanen i DMG. Och episka rollfigurer... :gremwink:

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Jag är inte riktigt säker, men jag tror att det har något med kvinnliga bröstvårtor att göra. :gremblush:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Följdfrågan för smålänningar...

...och andra snåla:

Är skillnaden värd pengarna då? För oss som inte har nåt D&D främst men även de stackare som (precis som Eagle) redan sitter på 3E böckerna.

Staffan

Myrmidon
Re: Följdfrågan för smålänningar...

Jag skulle nog säga att om du inte har de gamla böckerna så kan du lika gärna köpa de nya, även om de kostar ~100 kr mer per styck (alltså totalt 300 kr mer). Om du har de gamla så är det mer tveksamt om det är värt 900 kr att uppgradera...

Oldtimer

Slava Ukraini!

Om man verkligen vill spara pengar kan man ju använda Dunder&Drakar som nu är kompatibelt med version 3.5... :gremgrin:

Om man ändå föredrar engelska kan man ju ladda ner SRD3.5 från Internet. Tillsammans med de version 3-böcker man redan har, bör man kunna klara sig.

/Mikael

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Om man verkligen vill spara pengar kan man ju använda Dunder&Drakar som nu är kompatibelt med version 3.5...
Den idén är faktiskt inte så dum ska jag säga dig. Jag är nämligen mest intresserad av systemet och tänkte nog köra eget hopkok som värld... Kanske en Dunder&Drakar-modul till jul nästa år? :gremwink:

anth

Vetefan
Tyvärr står där inte ens vad som är ändrat.

Givetvis så är de saker de tar upp där ändrade,
men det finns massor med andra saker som är ändrade också.

Jag påstår inte att den är dålig, jag påstår att den är väldigt ofullständig.

anth

Vetefan
Om du redan har DnD3E-böckerna så rekomenderar jag:

- ladda ner Classes och Feats från SRDn som Staffan länkade till.
Vissa classes är rejält omgjorda, för det mesta till det bättre.
Det finns många nya feats (många av de nya kommer dock från andra böcker).

- ladda ner Accessory Update Booklet som Tyr länkade till.
Den är inte dålig, bara ofullständig.

Efter de nedladdningarna kan du spela något som ligger väldigt nära DnD3E5.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag påstår inte att den är dålig, jag påstår att den är väldigt ofullständig.
Och jag håller med. Det finns betydligt bättre sammanställningar på nätet över vad som ändrats.

/Miakel

Tyr

Hero
Okej, där ser man. Jag har bara 3:e upplagan, så jag känner inte till så många av ändringarna. Det var ju värdelöst att dom inte kunde nämna samtliga ändringar. Man förstår ju att dom inte vill nämna vad dom har ändrat _till_, men det borde ju vara i deras intresse att nämna det som har ändrats.

Staffan

Myrmidon
ladda ner Accessory Update Booklet som Tyr länkade till.
Den är inte dålig, bara ofullständig.
Framför allt är den bra på att uppdatera supportböcker till 3.5es konventioner (skräddarsydda DR, mer skills och feats, alla facings är kvadratiska, o s v).