Nekromanti Vad är det med Jönköpingsbor på bio? [grr]

Lindenius

Swashbuckler
Var och såg King Kong på Royal i Jönköping idag. När jag så betalat hundratio balubas och sitter där och försöker avnjuta en lugn tretimmarsstund utan små kids som skriker, så upptäcker jag snart att det sitter ett gäng... ungdomar... bakom mig och kommenterar filmen hela tiden, med geniala tillrop som:

- Oj vad stor han är.
- Nu är han arg.
– Hon skriker.
– Han slår hårt.

Och tro inte att det här är någon form av engångsföreteelse. Vid Sagan om de två tornen (samma stad) för tre år sedan sitter en fjunig truckerkepskille med en snus större än en valnöt, bomberjacka och snaggat hår och utbrister under en romantisk scen mellan Aragorn och Arwen:

– Hö, hö! Vilken tönt!

Vad är problemet??? Är det jag som blivit gubbig eller kids som blivit dummare i huvudet? Tror de att de är på en HV-match eller är det kutym att snacka så hela salongen hör det? Eller om man nu nödvändigtvis måste snacka, varför inte satsa på lite mer insatta kommentarer som: Jag tycker filmmusiken av Newton Howard accentuerar känslostämningarna i denna scen på ett adekvat sätt. Jag undrar hur det måhända hade låtit om Howard Shore hade fått komponera den, som det var tänk från början. Jag hörde att han och Peter Jackson inte kom överens...

:gremmad:

//erik. ArgaGubben

Dilandau

Myrmidon
Det har blivit stökigare på bio i allmänhet de senaste 10 åren. Utan tvekan. Urval av saker jag råkat ut för:

* Kille som skriker "Visa pattarna jävla hora" (Garden State)
* Någon som sitter och fiser högt och upprepade gånger (SW ep 2)
* Flickgäng som fnittar konstant (Harry Potter IV)
* Man som läser texten högt för sin lilla son (Spirited Away)
* Killgäng som tjoar, varpå min kompis skriker "Håll käften annars dödar jag er!" (Rush Hour)
* Mobiler som ringer (oräknerliga filmer)
* Killar som sitter och spelar spel på sina mobiler (Doom)
* Man som säger "Fan vad overkligt" hela tiden. (Flying Daggers)

Men: ofta funkar det om man ryter till. Folk är så jävla ovana med att någon säger till att de tystnar av bara chocken.

Foggmock

Myrmidon
Haha, när jag och resten av Sverok Osts styrelse hade kick-offhelg var vi och såg Starsky and Hutch i Jönköping, vet inte vilken bio det var men stolarna var hyfsat obekväma.

Vi satt iallafall och skrattade oavbrutet och typ fyllde i dumma kommentarer i filmen som vi skrattade ännu mera åt, om än ännu högljuddare. Salongen var nästan full men alla andra var helt tysta, även när det var riktigt roliga saker som hände.

Annars brukar jag har tur på bioföreställningar. Under Klonerna anfaller var det nån som utbrast "jävla groda" smått chockat när Yoda började ljussabelfajtas med Dooku. Är det nån som kommenterar saker så är det oftast jag, men då brukar jag hålla låg volym och rikta mig till min närmaste granne, som ofta är en polare. Ser man mycket film i soffan med polarna där det inte gör någonting om man traggar lite om vissa scener eller karaktärer tar man lätt med sig den ovanan på bio också... :gremcrazy:

Pom

Swashbuckler
Som Shepherd Book säger i Firefly (jag orkar inte surfa reda på något transcript, så jag skriver ur minnet):

"...A special level in Hell, reserved for child molestors and people who talk at theatres."

Engelsk liten pojke som viskade "Cool!" var och varannan sekund under Star Trek - Insurrection gjorde mig inget. Det bidrog liksom till stämningen.

Alltmer brydda och skrämda och kissnödiga barn som frågade sina föräldrar saker var och varannan sekund under premiären på FotR fick mig att vilja riskera en evighet i den där våningen i Helvetet jag nämnde ovan.

Medelålders ickelodisar som konverserade under Serenity i en pyttesalong var också blodtryckshöjande.

Jag börjar tycka bättre och bättre om de öronbedövande filmljudsnivåerna på bättre salonger.

magoo

Hero
Mina värsta biominnen:

Tjejgäng på LOTR som kom med kommentarer som: Vad mycket krig det är samt: Men - är det fler filmer eller slutar den så här konstigt?

Lustigt med tanke att jag gick på premiären mitt i natten där bara verkligt intresserade borde befinna sig.

2. Förälder som översatte Star Wars ep1 för ett alldeles för litet barn. Att sen filmen var kass gjorde ju inte saken bättre.

Mitt bästa biominne när det gäller snackande är en person som när en karaktär i Hero blev genomborrad av hundratals pilar, störtade till marken och lämnande en kroppsstor lucka i en vägg översållad med pilar efter sig - kläckte ur sig: Klarade han sig eller? med uppriktigt dum röst.

/Magoo, önskar alla God Jul!

haltageten

Dum inuti huvudet
"* Killgäng som tjoar, varpå min kompis skriker "Håll käften annars dödar jag er!" (Rush Hour)"

Det är inte bra att sitta som lärar praktikant och asgarva i lärarrummet då man egentligen skall jobba. Fy på er för att underhålla mig!

- Jocke, orkar inte jobba just nu.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Vad är det med vänner på bio? [grr]

Det mest mysko jag har varit med om under ett biobesök är under Return of The King. Jag och min polare satt längst bak i salongen. Sen under den sista mest snyftiga scenen i slutet, ni vet när grabbarna skall lämna för att åka iväg med alverna. Det är apsorligt och hela salongen sitter och snyftar. Min kompis har tidigare druckit en halv liter cola, samt under föreställningen en halv liter till. All denna dryck låg och väntade på att få komma ut. Så där, mitt under den snyftiga scenen så börjar han vrida sig och joxxa, typ gnida sig mot mitt ben och grejjer, typ som en hund nästan. Jag blir lite störd av detta och undrar vafan han håller på med. Sen så lutar han sig frammåt och då far en tanke genom skallen på mig "shit, han stöter på mig" (vilket jag är förundrad över då han med största sannolikhet var landets största homofob. Men så viskar han i mitt öra "Jag måste kissa!" och sen kastar han sig bakåt över stolen och försvinner. Det är mysko.

Annars har jag drabbats av flickvänner som grävt in naglarna i mina armar och händer under skräckfilmer, det är måttligt behagligt.

- Jocke, med kissnödiga vänner och flickvänner med knivar på fingrarna.

Eksem

Champion
Den bästa kommentaren jag hört var under första Ringen-filmen. Det är när de fyra hobbitarna sitter vid vägkanten och gömmer sig för Nazgülen, och nån stjärna bakom mig högt konstaterar: Nu dör dom!

Storuggla

Champion
"Under Klonerna anfaller var det nån som utbrast "jävla groda" smått chockat när Yoda började ljussabelfajtas med Dooku."

Haha! Vilken tokägig kommentar! :gremsmile: Men då bara om den levereras med just rätt grad chock i rösten, ingen spydighet eller så.

Storuggla, slicka inte på grodan

Storuggla

Champion
Folk beter sig som nötter på bio. Jag gillar inte att gå på bio heller, så det blir inte bättre heller. Värsta jag minns på rak arm är väl mifforna som satt bakom mig och min polare på FotR och snackade i mobiltelefon och flabbade högt åt sådarna högkvalitativa skämt som "kuken".
Polarn ville ställa sig upp och veva, men jag övertalade honom att se på filmen istället.

Då räknar jag inte snubben som, skrek "Greenwich Mean Time, jubelåsna!" åt Arnold under End of Days. För det var ju kul.

Storuggla, migrerande åsna

Foggmock

Myrmidon
För oss som inte sett End of days, care to elaborate? Jag antar att det har med djävulens ankomst och tid att göra, men jag fattar inte det roliga än. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"För oss som inte sett End of days, care to elaborate? Jag antar att det har med djävulens ankomst och tid att göra, men jag fattar inte det roliga än."

Exakt. Om jag inte missminner mig så skall djävulen komma tillbaka vid midnatt en viss dag. Och nu är det den dagen, och den ende som kan spöa honom är Arnold, typ. Urgammal profetia som säger att han ska komma vid midnatt. Naturligtvis i den tidszon som Arnold befinner sig i (New York). Faktum är att Arnold själv slänger ur sig något i stil med "Oh really? Eastern or Pacific Time?" när han får veta plotten. Men det hindrade inte publiken i europa att reagera med utrop såsom "GMT!" eller "GMT +1!". :gremsmile:
Jävligt sunkig rulle, för övrigt.

Storuggla, tränar vänstern

Foggmock

Myrmidon
Mitt bästa biominne när det gäller snackande är en person som när en karaktär i Hero blev genomborrad av hundratals pilar, störtade till marken och lämnande en kroppsstor lucka i en vägg översållad med pilar efter sig - kläckte ur sig: Klarade han sig eller? med uppriktigt dum röst.

Haha, å andra sidan så händer det EN DEL annat wuxia i den filmen så det vore väl inte helt omöjligt... :gremgrin:

Ja ush, munkavle med popcornen tack!

Mitt bästa minne i detta syfte måste vara under premiären av FoTR. Första gången man får se Elrond i Vattnadal så säger en snubbe två rader bakom en sådär lagom högt så alla hör det; "Höhö, Matrix!".
Nej det var faktiskt den enda idiotiska kommentaren den filmen, om man bortser från kön ut när en ung dam påpekar för en annan att: "Du, jag har hört att den kommit som bok också."

Rickard

Urverk speldesign
Andra gången jag såg RotK på bio (ja, jag såg den faktiskt två gånger) så hörde jag bakom mig:

*PRASSEL, PRASSEL*

Idioten hade inte bara en stor godispåse av papper. Han tog också och knycklade ihop den innan han stoppade ner den på golvet... för att efter 2 minuter ta en ny godis och återupprepa den irriterande proceduren.

Till sist blev jag knäpp på honom och vände mig om och sade "Kan du vara lite tystare!" med halvirriterad röst. "Ja, ok" var svaret med förvånad röst...

...och efter 10 minuter:

*<font size="1">prassel, prassel</font size>*

*suckar*
Nåväl. Jag får väl vara halvnöjd med det. Kompisen efteråt var "förfärad" över att jag sade till killen. Han tyckte väl att det var sådär genant oartigt. Jag brydde mig inte. Prasselkillen förstörde ju filmen för mig. En film jag betalat för att se. Dilandau har rätt. Svenskar förväntar sig inte att folk ska säga till dem för svenskar är tamefan mjäkiga när det gäller att stå på sig.

/Han som fortfarande är nöjd över att han gick till grannen som bor ovanför honom och bad honom sänka volymen på teven... klockan 03 på natten

Saxifrage

Hero
Prata på bio

Folk som beter sig som åsnor på bio ska ha stryk. Utan undantag. Gärna med tillhyggen. Det finns helt enkelt ingen ursäkt för att bete sig som folk gör på bio. Vad hände med hederlig uppfostran? Om det värre i Jönköping kan jag inte sia om dock. Jag tror inte att det är värre där än i Stockholm.

Något som en del missar är att biosalonger lyder under särskilda naturlagar som gör att allt agerande som kan vara coolt på annan plats misslyckas i biomörkret. Liksom, att försöka komma med coola kommentarer ("nu dog han, höhö") funkar inte på bio. Inte heller att skratta vid fel tillfälle (huvudpersonens kompis dör) för att visa sig hård. Dylikt kan ge pondus hemma i videosoffan, men på bio blir det med automatik fel. Det enda beteende som funkar på bio är att bete sig som ett mainstream-får: skratta när andra skrattar, applådera när andra applåderar, skrik av skräck om minst tio andra gör det. Det går inte att vara individuell eller cool i biosalongen. Om fler kunde klyka det skulle mina biobesök vara så mycket trevligare.

/Sax, cine-fascist

G

Guest

Guest
Liknande har bara hänt mig en gång i göteborg, och då var det inte en eller några få, 70% av biotittarna gjorde annat, som att spela gameboy eller mobilspel, medans 20% gjorde sig lustiga över filmen, men svenskar iallmänhet verkar ha svårt för svart komedi och den hade endast framställts som komedi i media, visst det var synd att jag missade en bra film, men alla i hela bion blev lurade på konfekten inte bara jag.

Annars så är det väldigt lungt här i göteborg, biodisiplinen verkar vara hög jämfört med intillliggande orter som lerum eller kungsbacka.

G

Guest

Guest
Re: Vilken film var det? [ANT]

Det var 4-5år sedan så jag minns inte tyvärr, minns bara småstycken av storyn, inget identifierbart.