Nu är jag inte spelkonstruktör, utan har fått denna uppfattning från intervjuer med spelkonstruktörer, så om jag har fel får ni gärna rätta mig. Men jag tycker följande är ett problem:
Om man tillverkar ett rollspel är det grundregler som säljer bäst, äventyr och dylikt är sällan väldigt vinstdrivande. Så för att fortsätta tjäna pengar på sin produkt måste man ge ut nya grundregler. Men det räcker inte med att nytrycka gamla grundregler, för du kommer inga av de redan invigda att köpa. Så man måste göra reviderade regler för att locka både gamla och nya köpare, och vips är allt man tidigare köpt, alla äventyr, monsterböcker etc. helt värdelösa!
Jag var väldigt inne på Riotminds produkter när jag var yngre, och skrev väldigt mycket fanmaterial till Drakar och Demoner Trudvang, men efter att de släppt sin femtioelfte regelversion och gjort allt jag köpt och skrivit oanvändbart åter en gång blev jag så less att jag lade ner rollspelandet i ca. åtta år. Och detta är ingen diss mot just Riotminds, det ju såhär det funkar med många rollspel. Och det är inte tillverkarnas fel heller, de måste såklart tjäna pengar, utan det är liksom ett grundläggande fel med hobbyn.