Nekromanti Vad är detta?

walium

Ganska töntig, faktiskt
På Hobbyspel har de en längre tid haft inne en rad märkliga moduler med titlar som "Lost Worlds: Dwarf in Chainmail with Two-handed Ax"[sic], "Lost Worlds: Lizard Man with Scimitar and Buckler", "Lost Worlds: Wraith with Sickle", osv. Vad är detta för något rollspel? Finns det någon anledning till de skruvade namnen?

Eksem

Champion
Det är ett såkallat combat book game, jag köpte ett spel med samurajer till min polare när han fyllde år häromåret. Det är inte rollspel, inte alls faktiskt, utan man har en figur beskriven med ett antal siffror. På ett sätt som påminner lite om fajtinglir till tv-spelskonsoller ska man sedan spöa upp motståndare ur boken (eller andra böcker ur serien). Eller om man skulle spöa sin polares figur kanske? Jag minns inte riktigt.

Man slåss i alla fall med siffror och tärningar, ungefär som i rollspel, men något karaktärsagerande finns inte med (eller ja, man kan ju skrika lite medan man spelar om man vill).

Namnen beskriver precis vilken figur som finns i boken.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Eksem har ju redan svarat, men jag kan ju fylla på lite.

Det är ju som sagt en serie med böcker som används för i duellspelet Lost Worlds. Varje bok innehåller en spelfigur komplett med bilder av olika saker som händer honom och en lista över de stridsmanövrer han kan göra.

Man tar sedan och väljer var sin figur (till exempel dvärgen och ödlemannen) och ger bilderboken för sin figur till den andre spelaren. Så du har alltså stridsbladet för din figur och bilderna som föreställer hans figur. Sedan slår ni båda upp samma sidnummer (kommer inte ihåg vilket man började med nu) och ser då er motståndare stå avvaktande på bilden. Sedan väljer ni var sin stridsmanöver och genom att följa tabellerna på stridsbladet och i boken hamnar ni båda på var sin ny sida... med en ny situation.

Säg att jag väljer "hög stöt" och min motståndare väljer "vild sving" - då kanske jag hamnar på en bild där jag ser mitt vapen träffa motståndaren i axeln, medan han ser en bild där jag sträcker svärdet rakt mot honom.

Och så håller man på tills någon blivit besegrad.

/Mikael - som faktiskt planerade att ge ut Lost Worlds på svenska en gång i tiden.

Eksem

Champion
Lost Worlds finns/fanns ju faktiskt på svenska. En av spelböckerna min kompis fick (jag kollade lite i den idag) hette Samurai med Katana.

Men då antar jag att du har spelat spelet några gånger, är det roligt?