DoD har genomgått ett flertal förändringar och är nu inne på vers. 6.
Tärningssystemet har varierat från T100 (v1-2?) där färdigheterna är i %-form till (v3-6) T20 där man ska slå under färdigheten. Jag vet är Expert (DoD3.1?) är bara en expansion men jag håller inte med om det. I Expert står alla regler man behöver för att kunna spela ett rollspel.
F.o.m. Expert så har spelet haft ett erf-system som är bland det bästa jag stött på. I 6:an ändrades det till level-system. Ja, som i datorspel, fast man får inte XP för att döda folk.
<B>Lite om världarna</B>
DoD3-4: Världsdelen som man spelar i heter Ereb Altor och är ett hopkok mellan olika tidsperioder från <EM>vår</EM> tidslinje. Gjordes till Expert men många använde det till 91:an också. Har %-enheter i sig (till de äldre vers.). Antar för att man ska kunna använda det till valfritt rollspel.
DoD5: Chronopia (uttalas av vissa Catastrophia). Världen bestod utav en stad (iaf i grundboken) och ändrade världen helt. Införde nya raser som Gobliner (kallade svartalfer i ä. vers.), wongoser, giriga strutsridande alver, grisridande dvärgar, snälldumma troll och hade med luftskepp, flygödlor, magisk kroppsförbättring ("cybernetik") o. dyl.
DoD6: Trudvang. Nordisk-inspererad fantasy. Vet inte så mkt om världen förutom ett äventyr. Du kan alltid kolla in <A TARGET=dod HREF=http://www.riotminds.com/dod.html>speltillverkarnas</A> hemsida.
Personligen så använder jag en hybrid mellan EDD/DoD'91/husregler för spelande i Ereb Altor.
<B>Bela</B>s påstående om att det är DoDs regler orealistiskt får denne stå för själv. För mig beror det på SL:n.
/[color:green]Han</font color=green> som inte sade nå't om att DoD från början är en direkt översättning av ett engelsk rollspel