Nekromanti Vad är en hird?

ForrestFox

Veteran
Vad är en hird?

Jag läste följande "Ett brudrov är helt enkelt en kidnappning av en jungfru, varpå den unga mön skändas av rovriddaren (och ibland även dennes hird).

Först trodde jag det var riddarens häst, men det låter lite vääääl grovt, även för att ha varit den mörka medeltiden.

Boboliwsy

Warrior
Haha, nej, det är inte riddarens häst det handlar om.
Riddarens hird är de soldater som jobbar åt riddaren, om jag inte är helt ute och cyklar.

//Boboliwsy

Sedjem ash

Veteran
En hird är som tidigare nämnts en grupp soldater som (oftast) är legosoldater i riddarens eller ädlingens sold men i vissa fall är de helt enkelt bondesöner som familjerna vill ska blisoldater så de får ta anställoning i en hird. (hird är ett gammalt fornnordiskt ord för "mindre arme" som vilken storbonde som helst kunde hålla sig med).

Foggmock

Myrmidon
För att ytterligare klargöra:

En hird är en grupp människor som är hyrda (get it, hyrda - hird)av någon, i detta fallet en rovriddare. Oftast är de betalda för att skydda personen som hyrde dem, men de kan även ha offensiva uppgifter.

Nåns gäng med hyrda gorillor, med andra ord.

Foggmock

Myrmidon
Nej, jag tror faktiskt inte det. Har du lust att forska i saken så meddela mig resultatet. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Kan ordet ha släkt med ordet "här" också, tro?"

Enligt den där boken med en massa ord i så kommer "här" ifrån grekiskan. Bisarrt nog. Ifall jag tyder den här harangen rätt.
<blockquote><font class="small">Citat SAOB:</font><hr />
ETYMOLOGI: [fsv. här, m., motsv. d. hær, r., isl. herr, m., got. harjis, m., fsax., fht. heri, n. (t. heer, n.), av germ. hariaieur. korio-, som föreligger äv. i fpreuss. karja-, här, krig, fir. cuire, skara, trol. i grek. ????????, härförare, herre (jfr isl. Herjann, namn på Oden). Jfr HÄRJA. [/quote]

Hirden kommer enligt samma gubbar ifrån... ja, det ni!
<blockquote><font class="small">Citat Mer SAOB!:</font><hr />
ETYMOLOGI: [fsv. hirp (i ssgrna hirdhdränger, hirðgarðer, -man), motsv. isl. hirð, f., av feng. hr(e)d, familj, broderskap, motsv. fht. hrat, t. heirat, äktenskap, giftermål (se HEIRATS-), av feng. hw-, familj (jfr feng. hwisc, familj, got. heiwafrauja, husbonde, m. m., se HJON), o. feng. rd, eg.: råd, här användt i förbleknad bet. ss. avledn.ändelse liksom rat i t. heirat] [/quote]

Öhm... "broderskap" passar väl fint? Brothers in arms och allt?

Storuggla, vattenelementaren

Edit: ???????? var egentligen skitnajsiga grekiska bokstäver men det åt forumet upp

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Hird, kunglig livvakt, hovfolk, om fornord. förh. Upptaget från fornspr. = fsv hir?...
- Hellquist, Svensk etymologisk ordbok

Etc, etc, med ungefär samma etymologiska referenser i fortsättningen som dina gubbar. *S* Jag har dock alltid tolkat det som en kung eller en jarls handplockade livvakt / krigare.