Nekromanti Vad är en "intressant" sannolikhet att lyckas?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jag skissar på ett eget spelsystem och börjar efter ett antal misslyckade experiment närma mig något som känns enkelt, stabilt och helt enkelt bra. Det här med sannolikheter ger mig dock myror i huvudet. Jag vet att det diskuterats förut så den som tycker att det blir en repris får ursäkta men vad är egentligen en "intressant" sannolikhet att lyckas? För enkelt så blir det tråkigt, för svårt så blir det frustrerande, så inom vilka ramar ligger lagom?

OBS! P.g.a. forumets motsträviga mjukvara finns det två trådar med samma rubrik. Den här tråden är ute och den andra är inne.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag vill minnas att det tidigare sagts att man måste lyckas runt 70% av gångerna för att man ska _uppleva_ det som att man lyckas hälften av gångerna (ett misslyckande är alltid surar än vad en framgång är söt).

Jag själv tycker nog att det stämmer rätt bra. Sweetspott för mig ligger nog någonstans på 65%-80% framgångsgrad.
 
Top