Nekromanti Vad är en Ipod?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag har aldrig sett en Ipod i verkligheten, förutom i skyltfönstret till Apple-butiken på Norra Rådmansgatan. Varje dag möter jag många människor med lurar i öronen och en musikspelare hängande runt halsen och jag känner igen spelarna som t.ex. Sony Ericsson-telefoner (vanligast), Jens of Sweden-spelare och iRiver-spelare. Aldrig någonsin en Ipod, dock. (På tåget kan man till och med se folk med cd-spelare.)

Ändå snackas det om Ipod hit och Ipod dit i tidningar, radio och tv: "i min Ipod", "till min Ipod". Min flickvän, vars morfar en gång doktorerade på ämnet degenererade varumärken, föreslog att Ipod har degenererat och blivit en generell benämning på bärbara elektroniska mediaspelare. Det skulle förklara inte bara att ingen av oss någonsin har sett en Ipod utan också varför tjatet om Ipod fortsätter trots att alla moderna mobiltelefoner har en inbyggd musikspelare med minst 512 MB minne. Varför bära omkring på två prylar när det räcker med en?

Själv funderade jag en gång på en Ipod men det var innan jag skaffade en W-åttahundra-nånting från Sony Ericsson. Ska det köpas något nytt för min del så blir det ett större minneskort.

Dewil

Foggmock

Myrmidon
Jag tycker inte "iPod" har blivit en generell term...

Varför bära omkring på två prylar när det räcker med en?

Därför att du inte får plats med 60 gig musik på din mobil. Jag har 4 gig i "min iPod" och det tycker jag är lagom. Man får in en del variation utan att behöva byta ut låtbiblioteket varannan vecka. Dessutom är det (imho) bökigt att använda telefonen till så mycket annat än telefon, och ofta saknar de möjlighet till 3.5mm stereoplugg (och alltså vettiga hörlurar). Ljudkvalitet kan jag inte uttala mig om, den borde inte bli märkbart sämre för att den spelas från en telefon eftersom det ändå är trasiga mp3:or vi pratar om.

Dessutom så är batterilivslängd en viktig faktor - jag vill inte kompromissa med min mobils batterimängd för att kunna lyssna på musik. När jag är iväg tenderar jag att ringa en del och då behövs batterierna till det, då har jag inte råd att lyssna upp tre timmar musik på tåget, och jag vet inte alltid när jag kan få tillgång att ladda saker.

Två saker är alltså bättre än en i mitt fall.

Arfert

Facit
Själv tycker jag man ser folk med iPod hela tiden på tbanan... och aldrig nån jens of sweden eller iriver längre... men såklart mobiler också.

nej en iPod är inte ett degenererat namn ännu... men det är ju det största märket, och man säger hellre "iPod" än "MP3-spelare" (dess för att en iPod spelar annat än MP3 också). iPod säljer sjukt bra jämfört med konkurrenterna.

iPoden är ju också intimt knuten till Itunes och Itunes-store, fast det senare är nog viktigare om man bor i USA och har tillgång till TV-serier och sånt...

Jag har 3 ipods:

En Nano med flashminne på 4 GB, som jag nästan jämt har med mig, med min mest aktuella musik och dessutom lite bilder från iPhoto jag kan visa för folk (den har en liten men bra färgskärm).

En Shuffle, den gamla man hänger runt halsen, som är USB-minne också... men tillfälliga favoriter. Bara ynka 512 MB, men den är OK om man vill ha musik och en spelare man inte behöver vara rädd om, den tål det mesta utom att bada med.

En "vanlig" ipod med 80 GB. på den har jag lagt in ALLA mina gamla CD, plus filmer, bilder och annat... min jukebox som jag mest kopplar in i stereon på jobbet eller hemma.

En sak till: jag har haft flera andra spelare, men de har ju nästan alla sämre gränssnitt. Jag hatar dåliga gränssnitt. Och de är lika dyra, så varför betala för sämre design och kvalitet.

(sen gillar jag inte mobiltelefoner överlastade med funktioner, jag vill hellre ha en liten lätt smidig mobil optimerad för att RINGA och skicka sms med, resten kan jag ha separat i andra enheter... )

G

Guest

Guest
Jag har aldrig sett en Ipod i verkligheten, förutom i skyltfönstret till Apple-butiken på Norra Rådmansgatan. Varje dag möter jag många människor med lurar i öronen och en musikspelare hängande runt halsen och jag känner igen spelarna som t.ex. Sony Ericsson-telefoner (vanligast), Jens of Sweden-spelare och iRiver-spelare. Aldrig någonsin en Ipod, dock. (På tåget kan man till och med se folk med cd-spelare.)
Själv ser jag dem ganska ofta, fast det beror också vilken stadsdel man är i, här i bergsjön är det väl 1 på 50 (av de som har mp3spelare alltså) som har en ipod, medans i rikare stadsdelar kanske det är 1 på 10.

Ändå snackas det om Ipod hit och Ipod dit i tidningar, radio och tv: "i min Ipod", "till min Ipod". Min flickvän, vars morfar en gång doktorerade på ämnet degenererade varumärken, föreslog att Ipod har degenererat och blivit en generell benämning på bärbara elektroniska mediaspelare.
Hmm, till min ipod brukar vara speciellt ipod specifika tillbehör så det tror jag inte har med det och göra men i min ipod kan det ha och göra med det... men sedan har jag också märkt att folk som har ipod verkligen brukar älska den, till skillnad från andra mp3spelare (undantaget en specifik modell från iriver(som nästan ser ut som en ipod undantaget materialet)), och älskade saker pratas det mycket om kan jag säga.

Det skulle förklara inte bara att ingen av oss någonsin har sett en Ipod utan också varför tjatet om Ipod fortsätter trots att alla moderna mobiltelefoner har en inbyggd musikspelare med minst 512 MB minne. Varför bära omkring på två prylar när det räcker med en?
För att mobiltelefoner har inte och kommer inte få en hårddisk på 60GB, de har de ipods man vill ha, dessutom brukar det vara högre kvalite på ipods än mobiltelefoner...

/Zorbeltuss som har en muvo200 på 128MB :gremfrown:

Arfert

Facit
...glömde säga det där med batteritid i mitt inlägg ovan.. men det är en jätteviktig grej! Håller med!

Sen gillar jag prylar som är optimerade för sitt huvudsakliga användningsområde... har hellre med mig en digitalkamera än plåtar med mobilen (även om den har en "bra" mobilkamera)... eftersom inte ens den bästa mobilkameran på marknaden kommer i närheten av en riktig digitaklameras kvalitet, om vi pratar priser 2500:- och uppåt. Har med linsens storlek, ljussstyrka, brännvidd, sensorstorlek osv att göra. Det GÅR helt enkelt inte att göra, om man inte gör tvärtom; bygger in ringfunktionen i en kamera, och det är kameradelen som får bestämma designen.

krank

Går ondskans ärenden
Själv har jag hellre en simpel mobil som det inte gör så myckle om jag t.ex skulle tappa eller få snodd. Därför brukar jag nån gång var tredje-fjärde år eller så konfundera mobiltelefonförsäljare med frågor som "men har ni ingen utan färgskärm?" eller "men om jag inte vill ha vare sig extrautrymme eller nya signaler, då?".

Det ska sägas det att jag, trots mitt nördskap, är en smula teknikkonservativ. Jag gillar absolut en del av de nyare spelen, och nyaste Photoshop sparkar arsle - men bara för att man väljer bland det nya behöver inte det gamla gå i graven. Det finns gott om datorer med 350mhz eller mindre som har flera års god användning framför sig. Hur folk kan slänga sådant begriper jag inte. Man kan ju surfa, ordbehandla, spela de roligaste spelen (vilket altså inte alltid - faktiskt ganska sällan - är de nyaste), kanske t.om köra någon äldre version av Photoshop...

Detta om detta.

Jag har inga planer på att skaffa Ipod. Tidigare var Itunes, satans förbannelse över musiken på dator, en stor faktor. Jag hatar skiten, och vill inte använda den. Numera finns det ju dock annan programvara för att föra över sin musik... Nåja, några huvudanledningar för mig att inte skaffa Ipod (utan istället nöja mig med en vanlig 512 mb:s mp3-spelare. Man byter ju ändå musiksmak nångång om dagen eller så...)

* Priset. Det är inte rimligt.

* Det är Apple. Apple för Itunes. Itunes är djävulens bländverk.

* Storleken. Säga vad man vill, men innan Nano så var det för stora. Och vad gäller Nano... gäller fortfarande övriga punkter.

* Designen. Den är apful. Apples design just nu är på det hela taget riktigt gräslig, i mina ögon - och Ipoden är kronan på verket.

* Onödigt mycket utrymme. Jag behöver inte mer än max någon gig på min mp3-spelare. På morgonen laddar man sin mp3-spelare med det man känner för att lyssna på just den dagen. Lätt att bläddra mellan och hålla reda på.

* DRM. Behöver jag säga mer? Skulle aldrig falla mig in att köpa någonting via Itunes, till exempel. Magnatune är mer min melodi.

* Egentligen trodde jag att den här tråden skulle handla om den här artikeln.

Så - jag köper istället en vanlig mp3-spelare för ett par hundralappar, en begagnad mobil, och har (inbillar jag mig) precis lika roligt. Kanske roligare, eftersom jag får mer pengar över till annat.

Arfert

Facit
köper aldrig nåt själv heller via itunes... men om man inte vill det så funkar ju itunes helt OK. Jag har ju bara kopierat över all min musik jag hade på CD innan in i itunes (vilket är hundratals skivor, blev totalt 50 GB musik med bra ljudkvalitet).. vaddå DRM? Förstår inte problemet. Dessutom vill ju Apple själva få bort kopierningskyddet på musiken, för det genererar en större maknad. Det är skivbolagen som jiddrar, inte Apple. (Jag har haft insyn i det här, eftersom jag designat sajter som sålt musik.)

Sen när det gäller designen så är ju smaken som baken. Tycker poddarna är klart snyggast på marknaden, nästan utan konkurrens (med en handfull undantag), jag HATAR töntiga kromade spelare som ska se "tuffa" ut. Fast jag vet ju inte vilka spelare du tycker är snygga.

Magnum_UBBT

Warrior
Det viktigaste man har.

Jag måste bara dela med mig av en underbar konversation jag överhörde härmomdagen.
Två grabbar (moppeålder) med invadrarbakgrund står untanför ett biljardställe och snackar när jag går förbi varpå följande dialog utspelar sig:

Kille 1: ...nä fan är det sant mannen!
Kille 2: Ja för fan, ja svär fan.
Kille 1 Nä för fan, de är inte sant fan.
Kille 2: Jo för fan. Jag svär på min iPod.

...varpå jag håller på att explodera av garv.
Glöm din mammas grav, glöm din morsa, glöm din gud.
idag år 2007 svär man på sin iPod, när vi verkligen menar något.

Storuggla

Champion
En iPod är en grej som mest ligger i bokhyllan, eftersom jag glömmer ladda den. iPods ser man ganska ofta, speciellt de där små jäklarna som kom nyss (den där Shuffle som är lika stor som min fjärris till min iPod...).
Jag tycker man ser dem stup i kvarten, dock.

Storuggla, shifty yak crime scene

krank

Går ondskans ärenden
men om man inte vill det så funkar ju itunes helt OK.
...förutsatt att man tycker att det är OK med laddningstid, en hel del upptagna systemresurser, och ingen egentlig ordning bland de faktiska filerna. Jag har t.ex all min musik nogrant sorterad efter bokstav, artist och album, i prydliga mappar. Sånt gillar inte Itunes (senast jag kollade).

Foobar2000 kan göra (typ) allt Itunes kan göra - fast gör det med betydligt mindre systemresurser, och snyggare (=mer minimalistiskt). Man kan t.om ha en sån där vidrig "databas" som Itunes har om man nu verkligen vill ha det.

Mycket handlar det nog om allt onödigt grafiskt bjäffs Itunes håller på med, och om laddningstider/systemresurser.

Sen när det gäller designen så är ju smaken som baken. Tycker poddarna är klart snyggast på marknaden, nästan utan konkurrens (med en handfull undantag), jag HATAR töntiga kromade spelare som ska se "tuffa" ut. Fast jag vet ju inte vilka spelare du tycker är snygga.
Minimalism är min melodi. Det jag ogillar är att de ser så förbaskat "överdesignade" ut med mjuka kurvor hit och dit.

Big Marco

Läskig
Frälsaren är inte iPod.

(sen gillar jag inte mobiltelefoner överlastade med funktioner, jag vill hellre ha en liten lätt smidig mobil optimerad för att RINGA och skicka sms med, resten kan jag ha separat i andra enheter... )

Jag är tvärtom. Jag älskar min nya manick. Jag avskyr att släpa runt på en massa olika maskiner, sladdar, laddare och helvetets påhitt. Nu har jag en maskin som klarar det jag önskar; Internet, Musik, Ringa/SMS, GPS, Office, Kamera - allt i ett smidigt format.

Sedan N95:an blev en del av mitt liv har min iPod legat bortglömd, och mtp smidigheten i interfacet på N95:an så tycker jag inte längre att iPoden var så otroligt användarvänlig längre.

Arfert

Facit
Re: Frälsaren är inte iPod.

vänta tills du testat en iPhone då.. ;-) ..som en pryl ur en SF-film, fast nu.

Big Marco

Läskig

vänta tills du testat en iPhone då.. ;-) ..som en pryl ur en SF-film, fast nu.

Den är cool, jag var i L.A. under lanseringen i Beverely Hills. Lagom hysteriskt, med beväpnade vakter. Den är cool som sagt, men den är för dålig på nätverk, överföringshastigheter, etc - saker som jag behöver i en telefon som också skall fungera på ett modernt IT-baserat arbete. iPhone är mer en leksak i mina ögon - mycket cool yta, innovativa idéer men med ett subjektivt felfokus.

N95 däremot passade hand-i-handske.

ripperdoc

Myrmidon

Fast SF-filmen är några år gammal, då man inte hade 3G, MMS, filmkameror och GPS, exempelvis :gremwink:

G

Guest

Guest
Jag råkade köpen en W880i i fredags och jag är rätt nöjd. Har allt jag behöver i den lilla enheten. Musik, Video, SMS, Ringa, Internet och över 1 GB lagringsutrymme...

Jag klarar mig bra med det... Dessutom är den designmässigt tilltalande, riktigt slim och fin!

Precis som du säger så slipper jag bära på en massa olika prylar, allt i ett is the shit!

Foggmock

Myrmidon
Jag är som du (en gammal stofil alltså :gremwink:).

När det kommer en sak som är kompakt, enkel att manövrera, som ringer och sms:ar lika bra som en mobil, har lagringsutrymme som en mp3-spelare, tar bilder som en bra kompakt digitalkamera och batteritid att försörja alla de här sakerna normalt använt i två veckor, då ska jag köpa en sån.

Innan dess så asar jag hellre på tre olika elektroniska prylar. :gremgrin:

Arfert

Facit

jag pratade om gränssnittet och känslan... den är sjukt futuristisk att handha...

..3G har apple redansagt kommer i europa (i USA är det ointressant eftersom 3g inte är speciellt utbyggt, och de har wifi gratis betydligt mer utbyggt än här... )

MMS? varför då? du har ju email?

GPS lär ju komma, det här är ju version 1.0... det ska ju finnas naturliga möjligheter till förbättringar... men det har du rätt i, skulle vara najs.

filmkamera? tja... inget jag saknar, men lär ju också dyka upp så småningom.

Men du missar grejen, poängen med iphonen är handhavandet..plötsligt kändes min sprillans nya hippa sony ericsson som stenlålder. Som att jämföra Windows 3.0 med OSX eller Vista. Finesser kan man trycka in efteråt.

Arfert

Facit

jag tror att du kan vänta dig firmware-uppdateringar och massor nya program redan i år... har redan hittat 68 nya program på nätet... så jag kan varken säga att du har fel eller rätt. Det som saknas för min del är en ordbehandlare till den från Apple, men det har redan lanserats av andra företag iofs.. och den synkar ju redan med Exchange...