Nekromanti Vad är en Motståndsrörelse?

Major Boothroyd

Veteran
Håller på och jobbar lite på en generell motståndsrörelse för spel.

Ville bara fråga lite vad folk anser definerar motstånd generellt. Jag vill hitta en ungefärlig gräns för det.

Exempelvis: En person som vägrar göra nazihälsning i Tredje Riket. En person delar ut propaganda. Vilka är en motståndsperson?

Krille

Super Moderator
Major Boothroyd said:

Ville bara fråga lite vad folk anser definerar motstånd generellt. Jag vill hitta en ungefärlig gräns för det.

Exempelvis: En person som vägrar göra nazihälsning i Tredje Riket. En person delar ut propaganda. Vilka är en motståndsperson?
Medlemmarna i die Weiße Rose plockades in av Gestapo och dömdes till döden för politiska brott mot den nazityska staten, efter att ha delat ut sex stycken pamfletter.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Major Boothroyd said:

Det finns regler för vad en motståndsrörelse är, rent folkrättsligt. Där framgår bland annat att en motståndsrörelse skall vara organiserad och i möjligaste mån bära någon form av igenkänningstecken (kan vara allt från uniform till armbindel). Jag kommer inte ihåg allt, men det här var kanske inte heller det du var ute efter.