Nekromanti Vad är en scen i rollspel?

MrG

Swashbuckler
Appropå det här:
Den Upplyste Despoten said:
Magnus Seter skrev visdomar för länge sedan. Räkna med att ett konventsäventyr för fem personer tar ca 45 minuter per "scen" (händelse/skeende/vändningar/whatever). Så bygg äventyret på så många scener som du vill att det skall ta tidsmässigt att klara. För fem timmar gäller mao sex scener. Och detta är oftast en lagom bra tid/upplevelse för att bibehålla engagemang och fokus.
Jag håller inte med, men det beror nog på att för mig är en scen i rollspel slut om man byter miljö eller gör ett brott i tiden. Vad är en scen för dig?

-Gunnar (som då är mest nyfiken på vad Magnus och Marcos definitioner)

nominesine

Veteran
Jag tror inte man ska överdramatisera det där med scener. Det handlar bara om att vara tydlig och konkret när man berättar. Jag skriver emellertid alltid mina egna anteckningar i korta scener. En idealisk scen ska kunna beskrivas utseendemässigt med några meningar.

Exempel: Kyrkklockorna börjar ringa redan före soluppgången. När spelarnas rollpersoner kommer till kyrkbacken (det förutsätter jag att de gör) har hela byn samlats framför kyrkporten. Det är kallt och blåsigt. Klockarens vaxljus är den enda ljuskällan i skumrasket under dörrvalvet. Någon tycks ha spikat upp ett stort antal plakat på kyrkporten under natten. Byborna trängs runt porten. De lägger pannorna i djupa veck, och undrar vad som står skrivet. Nästan ingen av dem kan läsa.

Beskrivningen ska vara tillräckligt lockande/spännande/välformulerad för att utlösa spelarnas lust att agera. Den ska gå att återge fritt ur minnet, och bör funka även om jag snubblar på orden.

I det citerade exemplet vill jag bara provocera spelarna att läsa en handout, som jag förberett. Nu är det ju oftast inte särskilt svårt att få en lagom nyfiken spelare att läsa en snygg handout. Men det hela blir betydligt roligare än om jag inleder spelkvällen med att säga:

Någon har spikat upp ett plakat på kyrkporten. Det ser ut så här (och delar ut handouten).

Jag har aldrig funderat över hur lång en scen behöver vara. För mig kan en scen vara i någon enstaka minut, eller pågå i en timme. Tricket är att fånga upp några konkreta detaljer, som gör att spelarna börjar fylla i alla utlämnade detaljer själva. Istället för att fråga mig. De tecknar en bild av scenen i huvudet.

Om jag hade valt den enklare varianten (och bara delat ut min handout) hade jag snart fått svara på en massa följdfrågor. Hur dök den här upp? Är det någon mer som har sett den? Hur många bybor har samlats på kyrkbacken?

Om allt fungerar som det ska har spelarna redan besvarat alla dessa frågor för sig själva i det tysta. Deras olika bilder kanske inte ser identiska ut, men det spelar oftast inte särskilt stor roll enligt min erfarenhet.

Vinsten är att de istället för att be mig beskriva scenen utförligare, börjar agera. De beskriver hur de tränger sig fram, rycker ner plakatet och går ganska ofta in i sina roller mycket snabbt. De hjälper mig helt enkelt att måla färdigt bilden. Därav följer naturligtvis också att en scen slutar när jag byter miljö eller gör ett brott i tiden.

För mig är det också hela poängen med att tänka i scener. Det är inte konstigare än att en text blir mer lättläst om den är snyggt redigerad, med en tydlig disposition. På ett konvent (med begränsad tid) torde det vara ett mycket användbart (och enkelt) redskap för en spelledare.

Jag brukar använda mig av en "kvällstidningsmall" när jag skriver scener.
- En rubrik (för att jag som spelledaren ska "hitta" scenen med blicken på sidan).
- En ingress (som sammanfattar problemet och antyder hur spelarna kan lösa det).
- En brödtext (där jag går igenom upplägget lite utförligare).

Och på sant kvällstidningsmanér tänker jag sätta punkt nu. Innan jag blir för långrandig.

Mogger

Hipsteranka
  • Driver handlingen framåt
  • Visar konflikt
  • Introducerar en karaktär/SLP
  • Fördjupar en karaktär/SLP
  • Skapar spänning
  • Ger information
  • Skapar atmosfär
  • Utvecklar tema

solvebring

Superhero
Vad är en scen för dig?
En scen för mig är just det du själv säger. Detta är förövrigt inte så olikt spelfilm då man räknar scener i platserna. Det vill säga det att om vi kommer till värdshusets ölsal så är vistelsen i värdshusets ölsal en och samma scen tills det att vi beger oss därifrån eller konsekvent byter lokal i värdshuset. Det gör att vissa scener kan vara väldigt långa och andra väldigt korta beroende på vad man gör.

Om man tänker efter kan man nästan också dela in det i rubriker, av samma anledning som ovan. Det är sällan (läs: "inte så ofta") någon skriver ett scenario med flera rubriker för en och samma plats. Visst man kan återkomma ofta till en och samma plats, men eftersom det oftast ligger andra platser emellan återkomsterna så är det ändå olika scener.

Big Marco

Läskig
Måns said:
Jag har aldrig hört att att en scen skulle vara 45 min eller ens vara möjlig att tidsbestämma.
MrG gör en höna av en fjäder och hänger upp sig på ett ord som dessutom skrevs inom "-tecken. Och därigenom helt missade poängen med originalinlägget. Jag lade till synonymer dessutom vilka också tydligen ignorerades eller inte uppfattades (vändningar, skeenden, mfl). Jag minns inte ordet Seter använde heller, därav de olika orden som angavs.

För att svara på frågan så delar jag din uppfatttning - en scen är lagom lång. Jag har samma definition i Noir så jag har ingen anledning att backa. =)

Rickard

Urverk speldesign
MrG said:
... för mig är en scen i rollspel slut om man byter miljö eller gör ett brott i tiden. Vad är en scen för dig?
En ny scen börjar när det sker en förändring i miljö eller tid. Min definition är med andra ord likadan som din.

Vad är en "akt" för dig? Jag märker att jag brukar ha tre akter med ett gäng scener vardera i mina scenarion.

/Han som brukar slarvigt säga att den första akten är inledning och den sista upplösningen men det bara för att han inte har synat det hela närmare

MrG

Swashbuckler
Ber om ursäkt för hönan. Mest nyfiken när det dök upp en enhet som hade en tidsram i rollspel och sökte en definition på vad den innebar. Speciellt som det följdes av en analys av mina scenarion efter dessa "scener" och jag följer en annan modell.

-Gunnar (alltid nyfiken)

MrG

Swashbuckler
Han said:
MrG said:
Vad är en "akt" för dig? Jag märker att jag brukar ha tre akter med ett gäng scener vardera i mina scenarion.

/Han som brukar slarvigt säga att den första akten är inledning och den sista upplösningen men det bara för att han inte har synat det hela närmare
Jag brukar ha akt ett (inledning, presentation av karaktärer och plott), akt två (fördjupningar och förvecklingar) och akt tre (klimax och upplösning), men jag är hårt påverkad av att läst film och skrivit manus, så det är oftast en tydlig dramatisk struktur i mina scenarion.

nominesine

Veteran
Men höna eller inte... 45 minuter är oftast "lagom" långt. Tycker jag, som har ett attention span som en guldfisk.

MrG

Swashbuckler
nominesine said:
Men höna eller inte... 45 minuter är oftast "lagom" långt. Tycker jag, som har ett attention span som en guldfisk.
45 av vad är lagom långt för dig? 45 minuter med samma miljö, karaktärer i realtid? Av andra kommentarer verkar du i så fall annars vara väldigt tålmodig ;-) Och annars är jag nyfiken på vad som är en scen för just dig?

-Gunnar (som huvudsakligen startade tråden för jag är intresserad av tempon i rollspel)

nominesine

Veteran
Jag tänkte mig nog att 45 minuter i realtid av strid eller spelad dialog är ungefär lagom (för strider är det nog nästan en maxgräns vid närmare eftertanke). Då tänker jag mig också att de utspelas i samma miljö och ungefär samma personer hela tiden. Jag tyckr 45 minuter runt spelbordet är ganska länge.

Vid närmare eftertanke brukar jag nog tänka på scener ungefär som när man planerar ett nyhetsinslag i radio eller tv. Behöver jag "flytta kameran" för att filma nästa del av inslaget? I så fall är det en ny scen. Sedan skulle jag naturligtvis aldrig komma på tanken att göra ett nyhetsinslag på 45 minuter, men nu gällde det ju rollspel :)

En scen behöver inte ha en egen dramaturgi med början, point of no return och slut för mig. Jag brukar betrakta dem som den minsta beståndsdelen i berättelsen. Helst vill jag också kunna stapla dem på varandra utan inbördes ordning.

Nu gissar jag vilt, men om vi för diskussionens skull säger att spelkvällen består av fem scener, så vill jag att spelarna ska börja förstå ATT scenerna hänger ihop i scen tre, få det beräftat i scen fyra och hitta de allra sista ledtrådarna i nummer fyra. Naturligtvis fungerar det sällan så vackert och mekaniskt i praktiken. Jag tyckte jag utvecklade det tydligt i förra inlägget, men det kanske jag inte gjorde. Nåja. Hoppas det bev klarare nu.

MrG

Swashbuckler
nominesine said:
Jag tänkte mig nog att 45 minuter i realtid av strid eller spelad dialog är ungefär lagom (för strider är det nog nästan en maxgräns vid närmare eftertanke). Då tänker jag mig också att de utspelas i samma miljö och ungefär samma personer hela tiden. Jag tyckr 45 minuter runt spelbordet är ganska länge.
När jag läste det här gick det upp ett ljus för mig. Om man har strider med system så klockar de lätt upp i typ trekvart och skriver du scenarion med en bunt sånna lösningar så låter det inte helt fel att räkna med en stor tärningsgrej per 45 minuter.

Medan med min mer systemfria stil blir det mycket mindre relevant med striderna ;-)

Och då hänger jag med på Marco/Magnus resonemang om att man kan bygga konventscenarion med sex "scener" a förtifem minuter, kan vara en bra tumregel vid system. Dock så skulle jag inte använda den i lightsystemmässiga scenarion eller friform (trots att någon räknade ut att mina scenarion skulle varit skrivet så...)

-Gunnar

nominesine

Veteran
Det var nog en ganska exakt sammanfattning av vad jag försökte säga. Noteras bör också att jag är extremt traddig. Råtraddig, faktiskt :)