micke_p
Veteran
- Joined
- 29 Jun 2014
- Messages
- 181
Även om rollspel i stort bygger på fiktion och fantasi gillar jag starkt att fenomen och förekomster i spelvärlden kan förklaras med logiska samband. Detta betyder inte att det inte får förekomma saker så som magi eller saker som bryter mot de fysiska lagar som råder IRL. Däremot ser jag att det bör förekomma orsakssamband och förklaringar som presenteras för SL och detta på en nivå som är relevant för spelet eller äventyret. Att skriva en hel bok om alternativ fysik för att förklara hur ett vattenfall rinner uppåt är starkt överdrivet (även om det kan vara ett nöje i sig) och är inte relevant för spelet.
Anledningen till denna chock (?) av diskbänksrealism är att jag ser att det finns mycket material att hämta för SL att bygga äventyr och kampanjer med. Det är inte sällan verkligheten överträffar fantasin. Några exempel är geologi, historia, klimat, högtider och traditioner.
Ser man på geologi kan ämnet ge information om var man kan placera guldfyndigheter, ge information om att en vulkan kan lämna efter sig underjordiska lavatunnlar, förklara hur en by isolerad mitt ute i öknen klarar sin vattenförsörjning som i sin tur ger uppslag till tänkbara konflikter och äventyrsscenarion.
Vad gäller historia är jag inte ute efter sida upp och sida ner av årtal och händelser som man ibland kan se rapas upp i en del material. Snarare föredrar jag en mer kort och konsis beskrivning av tidig historia och mer detaljer rörande händelser i närtid som underlag att förstå poliktiskt klimat och intentioner hos olika fraktioner. Jämför senator Palpatines manövrer för att spela ut olika fraktioner mot varandra och till slut gripa makten och förvandla sig till kejsare. En metaplot som man kan se paraleller i verkliga historiska händelser.
Hela poängen är att ge SL verktyg att levandegöra den spelvärld man spelar i samt att ha något att själv bygga vidare på.
Därmed är det inte sagt att det är fel att slå tärningar och kolla av resultatet mot tabeller för att sätta upp nästa spelomgång. Det är bara ett annat sätt att spela. Jag är mer nyfiken om de flesta faktiskt bläddrar förbi dom där sidorna med bakgrundsmaterial trots att man kanske är intresserad. Alternativt att man bläddrar förbi sidorna eftersom syftet med materialet är oklart eller till och med dåligt skrivet och inkastat för att det ska vara där på något sätt.
Anledningen till denna chock (?) av diskbänksrealism är att jag ser att det finns mycket material att hämta för SL att bygga äventyr och kampanjer med. Det är inte sällan verkligheten överträffar fantasin. Några exempel är geologi, historia, klimat, högtider och traditioner.
Ser man på geologi kan ämnet ge information om var man kan placera guldfyndigheter, ge information om att en vulkan kan lämna efter sig underjordiska lavatunnlar, förklara hur en by isolerad mitt ute i öknen klarar sin vattenförsörjning som i sin tur ger uppslag till tänkbara konflikter och äventyrsscenarion.
Vad gäller historia är jag inte ute efter sida upp och sida ner av årtal och händelser som man ibland kan se rapas upp i en del material. Snarare föredrar jag en mer kort och konsis beskrivning av tidig historia och mer detaljer rörande händelser i närtid som underlag att förstå poliktiskt klimat och intentioner hos olika fraktioner. Jämför senator Palpatines manövrer för att spela ut olika fraktioner mot varandra och till slut gripa makten och förvandla sig till kejsare. En metaplot som man kan se paraleller i verkliga historiska händelser.
Hela poängen är att ge SL verktyg att levandegöra den spelvärld man spelar i samt att ha något att själv bygga vidare på.
Därmed är det inte sagt att det är fel att slå tärningar och kolla av resultatet mot tabeller för att sätta upp nästa spelomgång. Det är bara ett annat sätt att spela. Jag är mer nyfiken om de flesta faktiskt bläddrar förbi dom där sidorna med bakgrundsmaterial trots att man kanske är intresserad. Alternativt att man bläddrar förbi sidorna eftersom syftet med materialet är oklart eller till och med dåligt skrivet och inkastat för att det ska vara där på något sätt.