Vad är ert förhållande på prepptid/speltid för köpescenarion?

Feuflux

omjonasson.se
Så, lite sugen på att spelleda Trail of Cthulhu spanar jag in lite existerande äventyr på internet och inser att jag:
1) tycker det är asjobbigt att läsa äventyr i kompakt textform
2) har dåligt tålamod (en hel drös med text för att etablera "skurken bor på adress A"? Outrageous!)
3) inte har lust att lägga timtal med prepp till ett spelpass på ett par timmar
4) är en trött småbarnspappa (nej fan det visste jag ju redan... gnällig är jag också och det visste jag också redan om!)

Så, jag känner att jag vill veta hur bättre rollspelare än jag hanterar sådant här. Om du läser det här inlägget är du troligtvis en bättre rollspelare. :)

Hur gör ni när ni läser in er på köpeäventyr? Plöjer ni allt från start till mål tills ni kommer ihåg allt utantill? Organiserar ni om allting för att kunna hitta rätt information lätt?
Vad är förhållandet mellan prepp och speltid? 1 timme prepp ger 3 timmar spel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag läser äventyret en gång. För anteckningar under tiden.

Sedan läser jag det igen, denna gång för att komplettera anteckningarna.

Anteckningarna gör jag i punktform, och innehåller vad jag tycker verkar vara "det viktigaste".

Sedan gör jag ett flödesschema över platser och personer och ledtrådar och sådant. Och lägger till nya ledtrådar/platser/etc om det blir alltför mycket linjärt A?B?C?D.

Sedan läser jag igenom mina anteckningar.

Gör lite SLP-sammanfattningar (kort utseende, info/ledtrådar)

Kollar igenom äventyret igen.

Jag spelleder inte innan jag känner att jag är bekväm nog i materialet för att kunna spelleda det med hjälp av flödesschema + punktliste-anteckningar.

Förhållandet prepp och speltid? Jag skulle säga att 2-3 månader till 1 timme speltid… =)

Eller OK, effektiv förberedelsetid så kanske det blir en 5-10 timmars förberedelser till 1-2 timmars spelande.

Är jag effektiv? Nej.

Rangertheman

Myrmidon
Läser först igenom hela äventyret en gång för att få en bild över SLP, platser och händelser. Sedan läser jag noggrannare och försöker antingen komma ihåg mer detaljerade händelser och beskrivningar eller så biter jag i det sura äpplet och antecknar stödord. Anteckningar är något jag gillar lika mycket som att läsa instruktionsböcker (Den här meningen kan innehålla spår av ironi). Tidigare preppade jag noggrannare men nu tänker jag att det oftast går att improvisera utifrån minnesbilderna och, eventuellt, om jag måste, anteckningarna. Prepptid vs. speltid - minst 10:1.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tycker det är enklare att spelleda saker jag hittat på själv än att lära mig någon annans måste jag erkänna. Men jag har en prepptid av 1 timme för 5 timmars spelledande ungefär (det har stämt för en massa olika äventyr och färdiga kampanjer). Jag läser grejen en gång rakt igenom och så markerar jag de viktiga delarna med en överstrykningspenna funktion i appen jag läser i/kopierae de viktigaste bitarna som screen shots. Sedan gör jag en fuskliat på namm och årtal för det är svårt att komma ihåg. Sedan kör jag scenariot. De viktiga bitarna är nästan 100% saker som måste läsas utantil för spelarna eller detaljer som om de missar gör scenariot omöjligt att ta sig igenom.

ChrilleT

Swordsman
Läser först igenom hela äventyret (om det är en del av kampanjen försöker jag även läsa iaf delar av fortsättningen). De sista 2-3 dagarna innan speltillfället läser jag igenom hela äventyret igen och är det rörigt med mycket slp, platser, fraktioner eller liknande så gör jag anteckningar. Vet jag att äventyret har spelats på youtube/twitch så försöker jag även kolla igenom där dels för att lära mig äventyret, för att se om de gjort några ändringar och hur spelgruppen reagerar på äventyret. Tidigare samma dag som speltillfället försöker jag läsa lite bitar av det igen. Känner att jag behöver läsa äventyr flera gånger för att det ska fastna så lägger tyvärr mycket mer tid på att förbereda än att spela (speciellt om äventyret är en del av en kampanj). Undantaget är spel som Gudasaga där det blir mer speltid än prepptid vilket är rätt skönt ibland.

Bifur

Veteran
Jag läser äventyret väldigt noga från början, men sällan mer än en gång. Svårt att skatta tiden men ett tjockare äventyr kan ta flera veckor att smälta, fast jag läser oftast inte mer än en timme per dag.

Är det ett enkelt äventyr SLar jag därifrån, när jag ledde Chatiots of the Gods senast gjorde jag exempelvis så.

Är äventyret mer komplicerat gör jag ett flödesschema, vilket ibland kan ta tid och då läser jag delar av texten igen. Det här är min standad-nivå. Kanske kan ration vara 1 timme prepp, 2-3 timmars spel? Men jag tycker ju det för det mesta det är en del av det roliga med att vara SL så jag brukar inte fundera på det. Jag gör också vanligen all prepp i förväg och med ganska lång framförhållning, tex nu när vi spelar Tatters of the King har jag inte preppat sedan i somras (men då har jag också tagit mycket hjälp av kranks grejer ;-)

Å andra sidan är få äventyr standard och saker tenderar att tillkomma som är tråkigare - konvertera speldata om vi använder att annat system, hantera handouts, kanske översätta något. Det kan äta tid på ett oväntat vis.

Zire

Swashbuckler
Läser först pärm till pärm (om det är bra nog). Sedan bestämmer jag mig för om jag vill spela det (och det kan vara långt efteråt).

Om jag tänker att det är nått vi vill spela så läser jag igenom det igen och gör egna anteckningar. Ofta justerar jag vissa saker som jag inte gillar eller tycker är ologiska. När vi sedan spelar så använder jag sällan själva äventyret, utan anteckningarna istället.

entomophobiac

Low Prep High Play
Brukar läsa igenom en gång, ta vad jag ser som russinen ur kakan, och sen passa in det med hjälp av spelgruppens rollpersoner och improvisation.

Ofta kan det sluta med att delhandlingar eller tänkta tidslinjer går om intet för att jag tycker mig få en bättre idé eller för att det inte passar annat gruppen gjort. Föredrar också att göra anteckningar i punktform och kortfattat.

Skulle tippa att ration är ganska 50/50. Så fem timmar prep ger fem timmar spel. Men beror mycket på vad för scenario det är.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det här varierar rätt starkt beroende på hur modulen är upplagd.

Det första jag behöver göra är att bilda mig en uppfattning om den övergripande storyn/händelseförloppet (vilket inkluderar både viktiga saker som har hänt, och som kommer hända). Det här kan gå väldigt fort om äventyret inkluderar en genomtänkt och kortfattad sammanfattning i början (oftast om det finns en sammanfattning är de alldels för långa och utbroderade med onödigt skräp, eller för övergripande så de helt saknar detaljer som "vem är skurken").

Så om det finns en bra sammanfatting (tänk typ en enkel tidslinje, med lite extra detaljer) så går den här biten snabbt! Kanske en halvtimmes prepp med att läsa igenom ett par gånger och kanske slå upp ett par av händelserna för att få ett bra grepp om vem som är vem och vad som pågår.

Om det inte finns en bra sammanfattning så måste jag göra en själv. Vilket i princip går ut på att läsa igenom hela äventyret (eller delar utav, beroende på upplägg) och göra min egen tidlinje. I dessa fall brukar jag först göra en snabb genomläsning av persongalleriet för att ha ett grepp om vilka SLP:er som förekommer. Sen gör jag en snabb genomläsning av äventyret för att få en förståelse för vem som är vem, och vad som händer. Det här kan ta flera timmar för mig, beroende på längd på äventyret (men jag ska nog börja experimentera med mind maps. Jag brukar inte använda dem, men det måste finnas nån anledning till att de är så populära =).

När jag väl har min sammanfattning så kan jag börja studera äventyret på allvar! En ordentlig genomläsning med tidslinjen nära till hands så jag kan fylla på med anteckningar om varje punkt. I princip bygger jag här upp ett "körschema" för äventyret, med alla ledtrådar och händelser som är viktiga för äventyret. Gärna uppdelat i "scener", platser eller händelser. Så att jag när jag spelleder lätt kan checka av att jag kommit ihåg allt. Det här brukar ta ett par timmar, såvida det inte visar sig att sammanfattningen/tidslinjen är helt fel i vilket fall det tillkommer nån timme få till det.

Det fina är dock, att tack vare min tidslinje och mitt körschema så får jag rätt bra koll på allt som är viktigt. Det gör det väldigt lätt för mig att kunna stoppa in egna bitar här och var, för oftast när jag läser ett äventyr får jag massa inspiration till små egna scener och avstickare som vore coolt, eller så broderar jag ut existerande scener lite gran.

Överlag skulle jag säga att jag räknar med att få ut minst dubbelt så mycket speltid som jag lagt på prepp ur ett äventyr. Och ganska ofta får jag inspiration och idéer som sedan ligger till grund för fler äventyr.

Men nyckeln till att kunna preppa för mig är:

* Vem är skurken, vad vill de ha, och varför har de svårt att få tag på det.
* Tidslinje
* "Körschema"

I den ordningen, då varje punkt hjälper mig med nästa.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har väl läst de DnD5-äventyr jag kört här sista åren översiktligt en gång för att kunna planera kampanjen följt av en omläsning närmare kampanjstart. Sedan har jag läst om varje del inför själva speltillfället och skrivit om de delar jag inte har gillat. Gissar att jag ligger på mellan två och fyra timmars prepp för fem till sex timmars spel.

Vilket givet barn, insomnia, karriär, träning egentligen är för mycket och på gränsen av vad jag orkar med.

När jag körde OSR låg jag nog på en timmes prepp för fyra timmars spel, så jag tycker jag fick mer pang för pengarna där. Plus att läsa igenom Basic tar en kväll, att läsa igenom DnD5s tre klossar till regler tar fler kvällar än vad jag har. Det var bättre förr eller: DnD 5 is no game for old men.

IcarusDream

Anti-populist
Jag brukar ögna igenom äventyret och få en bra feeling för storyn/möjligheterna. Sedan brukar jag spendera tid med att fundera igenom det, vad som kommer fungera med min grupps karaktärer. Jag funderar även här på hur äventyret ska passa in i resten av kampanjen, typ stoppar in NPCs från den större kampanjen, jag kör nästan aldrig one-shots utan kör oftast kampanjer på 1-2 år med spel varje vecka.

Under denna fas så lyssnar jag in musik jag tror passar till alla scener, så om det behövs börjar jag göra nya spellistor med musik. Jag går även igenom mina soundscapemöjligheter för att se vad som ska passa de olika scenerna (jag använder Syrinscape och Tabeltop Audio främst) och gör mentala anteckningar på vilka bakgrundsljud som behövs och vart de finns.

Sedan börjar jag fixa handouts. Är de i äventyret inte så snygga brukar jag designa om dem. Fixar med material, utifall jag behöver färgat papper eller lack i nån färg jag inte har hemma.

Dageninnan jag ska spelleda brukar jag läsa igenom äventyret ordentligt så jag har det färskt i huvudet tillsammans med långtidsplaneringen med stämning och liknande. Har jag missat nån detalj i äventyret brukar jag få väga om jag ska behålla det eller köra på som jag “drömt” det under planeringen. För mig är stämning viktigare än att alla detaljer är rätt. Jag fokuserar inte något på modeord som Challenge Rating, Play Unsafe eller Blorp utan lägger mitt fokus på att ha en adekvat vision jag kan spelleda för mina spelare. Robert Jonsson uttryckte det väldigt bra med uttrycket "välregisserat".

Så prep-tiden är för mig ofta ganska lång. Jag kan preppa ett äventyr i flera år innan jag väl spelleder det, men då har jag en bra förmåga att kunna hålla flera idéer i huvudet samtidigt och spelleda annat under tiden.

Khan

Kondottiär
1 - Läs igenom på samma sätt som jag läser en bok. Memorera namn, platser, etc.
2 - Skumma hela alltet ett varv till så jag är säker på att jag vet vart allt är på väg och vad som är grejen med scenariot.
3 - Läs igenom första biten, det vi rimligen hinner med en kväll, ordentligt och noga.

Jag antecknar så gott som aldrig när jag läser och skriver väldigt lite själv inför allt. Däremot antecknar jag under spelmötet och försöker få in det som hänt förra gången lite även i det här.

Funkar inte äventyret på det här sättet kör jag på det som inspiration istället för blodigt allvar och lämnar det hemma. Det jag minns i huvudet får bli en grundsten för improvisation, inte något som måste till.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
1. Bläddra igenom, kolla på bilder. Läsa nån mening här och där.
2. Börja läsa igenom hela, tröttna efter halva. Rita en dungeon.
3. Ändra stats på hälften av alla monster eftersom jag såg en kul mekanik i ett blogginlägg för tre dagar sen
4. Hitta bra sätt att få med den där slumptabellen för magiska föremål som nån postade innan
5. Försöka läsa igenom igen. Börjar där jag slutade förra gången.

Dags att spela.
Glömmer 50% av preppen och freestylar eller använder slumptabeller när vi väl sitter vid bordet istället.

Alltså, ta inga råd från mig.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
pappa;n339842 said:
1. Bläddra igenom, kolla på bilder. Läsa nån mening här och där.
2. Börja läsa igenom hela, tröttna efter halva. Rita en dungeon.
3. Ändra stats på hälften av alla monster eftersom jag såg en kul mekanik i ett blogginlägg för tre dagar sen
4. Hitta bra sätt att få med den där slumptabellen för magiska föremål som nån postade innan
5. Försöka läsa igenom igen. Börjar där jag slutade förra gången.

Dags att spela.
Glömmer 50% av preppen och freestylar eller använder slumptabeller när vi väl sitter vid bordet istället.

Alltså, ta inga råd från mig.
Exakt såhär ja! På pricken beskrivet.
Jag läser äventyr som andra läser romaner, har alltid ett på gång. Men läser väldigt slarvigt, vill få en känsla för den övergripande storyn snarare än detaljer och 100 sidor lore.

Feuflux

omjonasson.se
Tack för era svar. Eller ja, tack och tack, ni bekräftar ju att det krävs alldeles för mycket prepp för att spelleda köpeäventyr... :sad:

Khan

Kondottiär
Feuflux;n339891 said:
Tack för era svar. Eller ja, tack och tack, ni bekräftar ju att det krävs alldeles för mycket prepp för att spelleda köpeäventyr... :sad:
Alltså, njae. Jag tycker nog inte det. Men det är för att jag ser en skillnad på äventyr och äventyr.

Det jag pratade om i mitt förra inlägg var långa äventyr, modell Järnringen. Mängder med info om händelser, skeenden och personer. Men det finns ju andra skolor.

Ligans korta äventyrsplatser till MÅ0 är ofantligt mycket lättare att ta till sig. Där har jag spellett med bara en genomläsning i bagaget och påläsning under spelets gång för att fixa detaljerna. Flyter jättefint, men det är ju äventyr skrivna för att kunna göra så med. Jag tror du får mycket svårare att ta dig igenom, säg, Horror on the Orient express (eller som den heter i Elosos översättning snart, Inlandsbanan) på det sättet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Feuflux;n339891 said:
Tja, för min del gör de åtminstone livet lite lättare, när de är hyfsat välkonstruerade. Jag menar, när jag ska komma på något själv så kan man ju direkt tiodubbla den där tidsåtgången…

Det finns nog anledningar till att jag inte spelleder så ofta och när jag gör det så är det väl mest så att jag utsätter någon ny grupp för Tatters of the King som jag redan förberett =)

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tycker ju preppet är minst lika kul som spelandet. Men då måste materialet vara bra. Jag vill ha bokpapper, ett varmt lampsken, en bra anteckningsbok, min favoritpenna och riktiga tärningar :). Allra mysigast blir det om det är svartvita bilder. Exempel på favvomaterial är M:UA och The Enemy Within. Det är liksom trevligt att umgås med det -- spännande att läsa, saker att skratta åt, lite pill här och lite pill där. När det är så skiter jag i hur lång tid det tar: Ju längre desto bättre nästan! Emellertid har jag akut tidsbrist som defaultläge, så det blir nästan aldrig så länge som jag vill.

När jag väl ska spelleda materialet är det inte alls säkert att jag minns precis allt jag läst och kan göra som det står i alla lägen. Det är liksom mer att den trevliga processen gjort mig beredd att spelleda även när saker och ting barkar i väg åt håll som inte täcks av materialet.

Kanske 1:1 prep:spelmöte, men det senare är vid ett tillfälle medan det tidigare är utspritt över flera veckor.

Hälsar

Christian

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Fiktionslek;n339897 said:
Jag tycker ju preppet är minst lika kul som spelandet.
Jag kan bara säga att jag avundas dig. Med årens gång har det blivit tyngre och tyngre för mig att göra prepp, och har nu nått en nivå när jag nu känner att rollspelandet nästan inte är värt det. En av många saker med OSR som lockar mig är att det kräver avsevärt mindre prepp (och annorlunda prepp) än att köra traddkamanjer a la förskriven berättelse, tunga regler och mycket fluff. Tyvärr har jag hittills hittat noll personer i hålan jag bor i med genuint OSR-intresse, så: DnD5. Vi har kul, men jag kämpar verkligen med att orka plugga regler, fluff och preppa.

Feuflux

omjonasson.se
Fiktionslek;n339897 said:
Jag tycker ju preppet är minst lika kul som spelandet.
Om rollspelandet är ett tågset från 1930:
Preppen är att skyffla kol till loket.
Spelandet är att åka första klass och titta ut genom fönstret medans man äter bakelser.
:wink:

Men det kanske är en vanesak.