Nekromanti Vad är ett högt FV?

Martin Eriksson

Veteran
Jag måste nu fråga Er mina fränder i forumet, för det här är någonting som endast ni kan svara på.

Vad är i Er spelgrupp ett högt färdighetsvärde?

Det här, kan jag tänka mig, är någonting som varierar rätt mycket.

I vår spelgrupp kom det där ur balans förra omgången med rollpersoner...min thism-alv Cailean hade FV 22 i en unik stridskonst och de andra två rollpersonerna var kafer-thon och hade ett lika högt FV dom. Det som hände var att spelledaren gav oss mellan 10 och 20 erf för varje avslutat spelmöte, då kan det inte bli annat än obalans.

Det blev inte obalans i striderna dock, vi fick kämpa lika hårt varje gång, våra motståndare hade nämligen även de en färdighetschans på minst 18+. Det var det som spårade ur.

När man läser i modulerna så står det på ett ställe att Kharzim gick till en skicklig vapensmed med FV 14 i smide. Neogames tycker således att ett FV på 14-15 är högt.

Men ändå så när jag skapar rollpersonerna så ger jag dem FV 15 i deras huvudfärdighet, dvs besvärjelse för magiker, vapen/stridskonstfärdighet för krigare osv.

Vad tycker ni är ett högt färdighetsvärde och vad tycker ni är ett realistiskt vapenfärdighetsvärde när man skapar t ex en 20 år gammal soldat.

volador

Veteran
Alternativ regel när man skapar rollpersoner:

Man får aldrig ha högre FV i en färdighet än sin (ålder/2) från början.

Improviserade fram den nu, men den låter ganska rimlig....vi kanske skulle börja köra så....eller vad säger du martin?

King Kromm

Hero
Ja... bra fråga, vad är högt?
tror inte jag spelat med en rp med mer än 16-17, men jag tycker ändå att dom har gjort saker och ting onödigt svårt, jag menar, slår man ob3t6, har en gubbe som enligt neogames är hyfsad, 12-13 kan jag tänka mig.
Eftersom man har engrund på ob3t6 så slår man i snitt 11.25, lyckas oftast, men i strid, efter bara en liten stund så har man blivit lite trött, +ob2t6, fått en smäll i magen och har ont, +ob1t6 och om man dessutom vill göra mer än en handling, ja då lägger vi till en 6:a till,och e redan uppe i ob7t6, fast de e klart,när man ligger så till så nöjer man sig nog med en attack, alltså ob6t6. Och då söår man i snitt 22.5 med tärningarna, och med sitt fv på 12-13 är det en jävla lögn i helvete att träffas, framförallt med om man har lika mycke tur med tärningarna som jag... :)

Nää, lite onödigt svårt e vad det är, sexorna kilar snabbt iväg!

King Kromm

Hero
helt 100% OT

jag tittade på din sida, och såg en quiz å såna e la alltid balla, men en liten miss där

Vad heter Gandalfs bror?
A. Radagast
B. Saruman
C. Sauron
D. Aragorn
E. Elrond

Har gandalf verkligen en bror?
Visst Radagast (brune) och Saruman(vite) är samma sort varelse som gandalf, Istari. Och vad jag vet är dom ej bröder, men det spelar kasnke ingen större roll, och även om dom nu är bröder, så blir det två svar som e rätt, inte ett...

Martin Eriksson

Veteran
Svar

Blir inte balancerat...om man skapar en vpaenmästare på 25 år så borde han få ha högre FV än 12...

Men man kan utgå ifrån den regeln och tumma lite på den när det är rimligt.....

Annars så borde man kunna tänka efter på egen hand när man skapar sin RP.....alla är kobolder innerst inne men man måste försöka trycka ner begäret /images/icons/cool.gif

Helmgast
Två frivilliga regler

För att balansera upp misslyckad, lyckad och framgångsrik:
Alla får lika många enheter (180). Dock får den misslyckade (exempelvis soldaten) inte mer än max 12 i någon färdighet. Istället har han ägnat sig åt vin, kvinnor och sång, istället för något användbart vapen. Lyckade får ha max 14 och framgångsrika max 16.

Ge mellan ett och fem förbättringsslag per spelmöte, annars blir det snabbt knas.

Alternativt kan man köra med att det kostar fyra enheter per nivå att höja till nivåer i intervallet 14-17. Så får man inte 15 i "allt". Enhetssystemet är lite skevt, tycker jag.

Martin Eriksson

Veteran
Du har rätt....

Svårighetsökningarna gäller även din motståndare i dom flesta fall.

Sen så tänker du inte på att det är det tänkt att man ska vila sig i en strid, och om man ser till att göra det så blir skenar inte svårighetsökningarna iväg...

Vi använder oss inte av stridsutmattning dock, det blir så mycket pappersarbete att vi har sagt som så att det tar ut sig....

volador

Veteran
Re: Svar

Jag har börjat dämpa mitt begär lite grann nu....modiferade just min magiker jag kör i kampanjen med Aidrac för att jag tyckte han var alldeles för bra /images/icons/smile.gif

Det är inte speciellt obalanserat om du bara får ha FV 12 i en vanlig, en ovanlig och en unik stridskonst.....med de kunskaperna besegrar du utan problem en krigare med FV 15 i t ex färdigheten svärd.

Stidkonster är obalans personifierat

volador

Veteran
Re: Två frivilliga regler

Mellan 1-3 extra förbättringsslag är mer rimligt per spelmöte....ska du ha mer än så ska nog ha räddat världen, eller åtmindstånde riket från undergång /images/icons/wink.gif

King Kromm

Hero
men även om man bortser från tröttheten, så slår man tillslut ich svingar iluften mot varandra iallafall, för skadad blir man, och blir man inte mer skadad än att man kan stå upp så rasar ju svårigheterna på, och det kan mycket väll bli den som "blöder bäst" som förlorar...

volador

Veteran
Re: helt 100% OT

Wooohooo......någon som besöker min sida /images/icons/kiss.gif

Nej, men allvarligt talat.....det var länge sedan jag gjorde den där quizen och jag kommer inte alls ihåg källan till det här men så vitt jag vet finns det 5 Maiar som är Istari magiker....Saruman vit, Gandalf grå, Radagast brun och två till som jag inte känner till namnet på, de var blå i alla fall.
Men jag har faktiskt för mig att Gandalf och Radagast faktiskt är 'bröder'

King Kromm

Hero

de två blåa är la okända, och det är la möjligt att dom två är bröder, me jag tvivlar... har aldrig ört något åt det hållet, fast har å andra sidan inte läst alla Tolkiens böcker!

Martin Eriksson

Veteran
Re: Två frivilliga regler

Den första var en bra ide....men man borde kanske straffa misslyckade lite mer...vad sägs om 140/160/180 och sen samma regler för högsta FV som du hade...

Den andra funkar väl också....men jag är lite emot att göra det bättre för spelarna genom att ändra reglerna...med dina regler kostar det 4 enh mindre att höja från 12 till 18.

Man skulle ha nåt system med ännu mindre steg i enhetskostnader, men som fortfarande följde de gamla reglerna i slutändan....att räkna ut det överlåter jag dock till någon annan /images/icons/smile.gif

volador

Veteran

Och jag kan dessvärre inte hjälpa dig heller....som jag sa, jag har ingen som helst aning vart jag har läst det. Jag bara vet att jag har sett det någonstanns /images/icons/smile.gif

Martin Eriksson

Veteran
Re: Svar

Känns bra att du har börjat bli lite mindre koboldistisk...var lite orolig ett tag...../images/icons/laugh.gif

Men jag tycker fortfarande att det blir oblalancerat....tänk en riddare på 17 år som har gått i träning sen han var 5...skulle han inte ha mer än grundchans?

Sen heter min RP Aedrac och inget annat...men det kommer ni aldrig att lära er ändå.../images/icons/cool.gif

Martin Eriksson

Veteran
Jo....jag vet vad du menar....

Det händer många gånger att båda två blir för skadade för att ha en chans att träffa motståndaren igen....då blir det lite cepe men det löser sig oftast /images/icons/smile.gif