Nekromanti "Vad är ett rollspel?" eller... skit sak samma juh

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ni som skriver rollspel och inte ger ut dem för de breda massorna (och det är väl inte så många som gör här eller har jag fel?) - då ni skriver regle: Skriver ni dem som om de skulle köpas i affären med Vad är ett rollspel, Vad är T4, Håll chips och cola borta från spelbordet :gremwink: Kampanjexempel, "Färdigheter är en människas utvecklade egenskaper i tex cykling. Om du ska koka vatten behöver du itne slå ett slag men ska du rida och är under beskjutning..."...

Asså skriver du in de självklara reglerna för rollspelare som i stort sett ingen behöver här? Det är inget fel tycker jag alls. Jag tycker sånna är lite mysiga och lite nostaligska men jag bara undrar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: "Vad är ett rollspel?" eller... skit sak samma

Då Bortom var In the Dark så skrev jag ut förklaring till vad rollspel var. I övrigt behövde jag ju inte förklara olika tärningsssorter ellerså eftersom spelet använder en eller två T6:or och matregeln samt SL är gud fann jag inte intressant att ta upp.

Nu när Bortom är på väg ut i tryck har givetvis kapitlet förädlats och kompleterats. I grund och botten handlar det om vilken målgrupp du skriver. Är det för nbybörjare? JA, då bör nog sådant finnas. För veteraner? JA, då ska det nog strykas och ägnas intresse åt något mer relevant.

Organ

Out of time, out of mind
De måste man nog ha med. Det kan ju faktiskt hända att en total gröngöling får spelet under näsan och då måste man kunna läsa sig till hur det funkar, även de mest grundläggande delarna.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Generaliteter

Jag tar för givet att den som får tag i mina rollspel vet vad rollspel är och är vuxen nog att själv fatta beslut om var han eller hon ska lägga sina födoämnen. I Supergänget förklarar jag inte alls vad rollspel är generellt -- det måste man känna till för att förstå hur man ska spela. Däremot förklarar jag hur just det här spelet ska spelas, vilket jag tycker är viktigt att få med.

/tobias

Big Marco

Läskig
Någon form av ramverk behöver du. Om n00bsen läser spelet så bör de har en vettig chans att förstå. Men fokus bör ligga på hur man spelar ditt spel. Inte rollspel i allmänhet. Så här gjorde jag till Noir: Noir - Kapitel 1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Om n00bsen läser spelet så bör de har en vettig chans att förstå.
Gäller det alla spel?

Eller kanske bara alla spel som riktar sig, helt eller delvis, till noobs?

Eller kanske bara alla spel som är tänkt att säljas eller spelas av "så många som möjligt"?

//Krank, som inte skriver spel för nybörjare och verkligen inte har några planer på att nybörjaranpassa något han skriver

Big Marco

Läskig

/Krank, som inte skriver spel för nybörjare och verkligen inte har några planer på att nybörjaranpassa något han skriver

Jag tycker du gör rätt i att inte nybörjaranpassa dem. Men jag tycker att du gör fel om helt ignorerar dem. En halv sida intro kan du kosta på dig, även om det i introt står typ "Kan du inte rollspela, du fattar du noll av denna bok. Vill du veta mer så köp X, läs Y eller upplev Z". Då har du tagit det ansvaret som iaf jag förväntar mig skall finnas.

Hellre en stängd port i muren än ingen port alls.

krank

Men jag tycker att du gör fel om helt ignorerar dem. En halv sida intro kan du kosta på dig, även om det i introt står typ "Kan du inte rollspela, du fattar du noll av denna bok. Vill du veta mer så köp X, läs Y eller upplev Z".
Scripturas förord säger, typ, "det här är inte ett rollspel för nybörjare. Är du nybörjare, så finns det gott om produkter för dig. Gå och testa något av dem istället". Är det något sådant du menar?

Niklas73

Skapare av Starchallenge

intressant. Det mest intressanta var att jag utan att nånsin tittat i Noir snuddar vid samma principer för färdigheter som du har i Noir: Det var faktiskt riktigt kul!

Big Marco

Läskig

Är det något sådant du menar?

Ja, i princip. Men gärna att du som författare ger bra exempel på vad de kan spela eller var de kan läsa. Då skapar du en positiv känsla hos läsaren, att du bryr dig, även produkten inte är för dem.

Arfert

Facit

Sen kan man ju vända på det, göre det till ett "försäljningsargument", typ:

"OK, du som håller i den här boken är knappast nybörjare, så vi tänker inte tråka ut dig med en lång förklaring i stil med de "Vad är rollspel"-avsnitt som finns i andra spel, som Mutant eller Drakar och demoner. Du har spelat rollspel förr, vet hur det fungerar och vet vad du gillar."

krank

Men gärna att du som författare ger bra exempel på vad de kan spela eller var de kan läsa.
Gratisreklam för spel eller sajter etc som jag troligen inte gillar eller som kan försvinna närsomhelst?

Då skapar du en positiv känsla hos läsaren, att du bryr dig, även produkten inte är för dem.
Måste man då, frågar man sig, bry sig? Jag bryr mig inte nämnvärt om nybörjare, till exempel. Eller ja, de är välkomna kring mitt spelbord så länge de fattar att det inte är WoW, men jag vettefan om jag bryr mig om de som "råkat snubbla" över mitt spel utan att ens veta vad rollspel är eller hur man spelar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Och det är ett av skälen till att Starchallenge LE föddes.

Rising

Vila i frid

Det här är en kvasidiskussion.

Givetvis går det alldeles utmärkt att skriva rollspel för de som spelat rollspel tidigare. Antalet "nybörjare" som skulle börja med ditt rollspel är exempelvis förmodligen så försvinnande litet att det skulle vara som att skriva en beskrivning för dem som inte vet hur man bläddrar i en bok.

Men i lite större spel så kan det finnas en sådan potentiell publik, och då kan man meddela vart spelarna skall vända sig på mer eller mindre stilistiska sätt. Hôl gör en grej av det, exempelvis, med shitloads av attityd så klankar de ned på nördar i allmänhet och spelledare i synnerhet, och säger sedan att om läsaren nu är ett sånt ägg att det här är det första rollspel de köpt så får de skylla sig själva, och kan gå och köpa det där stora som låter som "truncheons and flagons" om de nu ändå inte vet bättre.

Det framstår i sammanhanget inte alls som reklam för något annat spel... Det är bara gott författande i den punkattityd som spelet är skrivet i.

Men om man inte upplever sig vara en tillräckligt stilistisk författare för att kunna skriva en sådan text så föreslår jag att man lämnar en sådan text vara. Precis som med mycket annat så gäller principen "kan du inte göra det bra - gör det inte alls."

Så gör det inte alls om du inte kommer på något bra sätt att göra det på.

Rickard

Urverk speldesign

Asså skriver du in de självklara reglerna för rollspelare som i stort sett ingen behöver här? Det är inget fel tycker jag alls. Jag tycker sånna är lite mysiga och lite nostaligska men jag bara undrar.
Eftersom mitt spel är ett gratisspel på nätet så kommer spelet dikt rikta sig mot erfarna rollspelare. Därmed kommer första kapitlet gå igenom vad det är för något som de läser och tips på hur man ska läsa och navigera i boken.

/Han som istället erbjuder en light-version för nybörjarna

Wilmer

Hero
Re: "Vad är ett rollspel?" eller... skit sak[ANT]

Jag skriver bara spel för skojs skull eller för min egen spelgrupp så det är oftast bara en massa blyertstrassel på ett papper, lösryckta siffror och kanske en sketch på ett slott (oavsett setting).