Nekromanti Vad är ett rollspelsföretag värt?

anth

Vetefan
Vissa av mina vänner vägrar handla på Tradition/SF-bokhandeln för att de tycker att företagen är "snikna".
Jämför man deras "vanliga" produkter, som också säljs i andra butiker, så verkar de dock inte ha högre påslag/mariginal än någon annan inom svensk handel.

Om nu Trad/SF inte är sniknare än någon annan i branchen så måste ju rollspelsföretagen vara "snikna". Lägger man dessutom till att de släpper nya versioner i tid och otid (nu senast DnD v3.5) så måste de ju vara "jättesnikna".

Nu vet jag att rollspelsföretag, precis som alla andra komersiella företag, är vinstdrivande. Det är upp till var och en om man vill sätta likhetstecken mellan vinstdrivande och snikenhet, men nu över till mina frågor:

Vad kostar det att ta fram en rollspelsprodukt (ge gärna exempel på olika rollspelsprodukter)?
Vad kostar det att trycka (skillnad mellan färg-svartvit, hård-mjuk pärm, storlek på upplaga osv)?
Hur många ex måste en produkt sälja för att ge vinst, för svenska/amerikanska företag?
Vad är ett svenskt (typ RiotMinds/Järnringen) rollspelsföretag värt?
Vad är ett amerikanskt (typ Wizads/WW/SJG) rollspelsföretag värt.
Vad har de för omsättning och vinstmariginal?
Vad tjänar "rollspels-gurus" -i USA (som Monte Cook/Mark Rein-Hagen) - i sverige?

(jag är inte intresserad av att hoppa in i rollspelsbranchen, utan vill bara försöka förstå den höga prissättningen på rollspelsprodukter)

Helmgast
Gör så att du kilar ner till ditt lokala skattekontor och frågar vad rollspelskändisarna tjänar (sen kan de ju tjäna pluringarna på annat håll också). Sen tar du å jämför det med herr Wall-Enberg, vilken är den störste enkilde makthavaren i Sverige utan att vara folkvald.

Varken Eon II eller DnD 3.5 är versioner som 'är tvungna'. Istället för omtryck så tar man å förbättrar/justerar lite.

Riotminds å Järnringen är antagligen inte 'värda' nånting, jag tror nämligen inte att de är aktiebolag. Neogames är väl 'värda' det som är minsta aktiekapital, nämligen 100.000 (detta borde gälla de två tidigare om de är aktiebolag). Jämför det med valfritt hus i Sverige.

chrull

Stockholm Kartell
Ett enkelt svar på din fråga är en annan fråga: Hur många, i hela världen, jobbar heltid med rollspel?

Inte många. I sverige är det väl bara en?

Hur många det är i USA och resten av världen vet jag inte, SJG har väl bara en enda fast anställd? WW lär ha fler, men de gör också massor av rollspel, och kringprodukter....

chrull

Bjorn

Hero
Vad kostar det att ta fram en rollspelsprodukt (ge gärna exempel på olika rollspelsprodukter)?
Tja en bra tumregel (inte bara för rollspel) är att utvecklingskostnaden för en produkt ligger på 500-1000kr per mantimme, förmodligen ligger rollspelsbranschen i det lägre intervallet då man som SMÅ företag oftast har mindre overhead en ett större företag.

Hur många ex måste en produkt sälja för att ge vinst, för svenska/amerikanska företag?
För svenska produkter så känns det som en rimlig gissning att "break-even" ligger på runt 1000-1500 ex för moduler och 2000-3000 ex för grundregler.

Inte mycket, om något av de mot förmodan skulle vara till salu ett par hundra tusen i bästa fall, en spänn i sämsta fall.

Vad tjänar "rollspels-gurus" -i USA (som Monte Cook/Mark Rein-Hagen) - i sverige?
Enda svenska rollspelspesronlighet jag känner till som refererar till sig själv som "Guru" är väl Krille och han går ju vad jag förstått på A-kassa så max 13.000 typ.

Misstänker att knappast någon i den Svenska rollspelsbranchen tjänar mer än de ca 25-30 tusen i månaden som man kan få för ett något så när kvalificerat annat "nördjobb" som datasnubbe eller konsult eller liknande.

Men vad vet jag, taxeringsupplysningar är ju dock offentliga så är man riktigt nyfiken går det ju att kolla.

/Bjorn

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Värda nått? Vad får dig att tro det?

Det där med "snikna" bolag är nått som allt som oftast dyker upp. Jag kan garantera att Trad och SF inte är "snikna". Jag kan också garantera att det finns få spelbolag som är "snikna". De tar de priser de måste ta för att överleva. Huruvda 3.5 är ett bevis på "snikenhet" har ingen någon aning om, och om det är det så är det troligen Hasbro och inte WotC som är "snikna".

Över till dina frågor:

Vad kostar det att trycka (skillnad mellan färg-svartvit, hård-mjuk pärm, storlek på upplaga osv)?
Vad är ett amerikanskt (typ Wizads/WW/SJG) rollspelsföretag värt.
Vad har de för omsättning och vinstmariginal?
1. Säg så här. Det tar mig tre elelr fyra veckor att skriva ett äventyr på 32 sidor. Sedan ska någon läsa det och hjälpa mig att rätta det, säg en vecka till. Sedan ska någon layouta det, vilket tar kanske en eller två veckor. Sedan ska det illustreras och göras kartor. Efter detta ska det tryckas (om det är en tryckt modul vilket inte VHS var visserligen), och sen distribueras och sen lagerhållas. Och distirbueras igen. Så det är ganska mycket jobb. Om vi säger att alla som jobbar med detta skulle ha lön på cirka 15000 spänn, skulle vi alltså behöva betala 45000-55000 spänn (arbetsgivaravgifter tillkommer nämligen) enbart för konstruktionen och layouten. Räkna sedan på cirka 500-1000 spänn per svartvit bild, flera tusen om det är färg, så har vi ungefär 6000 spänn till om produkten är kort och inte har så många illustrationer. Det kostar kanske 15 spänn per ex att trycka en 32-sidig modul, så säg att vi trycker 1000 ex, så kostar det 15000.

Så när du har din 32-sidiga modul i din hand, har du haft kostnader på en 70 000 spänn. Och inga intäkter. I runda slängar räknat. Då har jag inte räknat med kostnader för kontor, telefon och så vidare, vilket gör det hela ännu dyrare. Säg att det kanske kostar 100 000 att ta fram en 32-sidig modul. Regler är dyrare än så, eftersom man måste lägga mycket mer tid på att skriva och testa grejerna. Kanske 50% till 100% dyrare.

Okej. Då har du inte fått ut den i butik ännu. Eller gjort någon reklam. Det kostar mera...

2. Lite info fick du under punkt 1. Tyvärr har jag inte koll på skillnaderna, och även om det är en kort fråga är svaret inte så kort. :gremgrin: Kanske någon annan orkar försöka? Generellt ska man över 500 ex för att få fördelarna av en stor upplaga. Det är dyrt med färg.

3. För vinst? Beror på kostnaden. :gremwink: Men säg runt 1000 för en modul, ett par tre tusen för regelböcker. I USA som i Sverige. Om det är ett "proffsbolag" som gör det. Småskuttar behöver kanske sälja ett par hundra, om det inte tagit ut lön, och lever på makaroner.

4. Företaget är knappt värt något alls. Säg att jag gör ett rollspel som blir en stor succé, det säljer i 5000 exemplar. Jag tar 300 spänn för mina regler. Det ger en pontentiell intäkt på 1500000, utspritt på tre års försäljning. De pengarna ska betala för lön, frilansersättning, reklam, tryck och så vidare. Det blir helt enkelt inte så mycket kvar att bygga värde på. Efter tre år är produkten i stort sett död i butikerna (i alla fall för större volymer, om jag inte har något fantastiskt på gång, det vill säga). För att få igång försäljningen igen måste jag revidera spelet.

5. Wizards/WW/SJG kan ha ett värde som är helt enormt. Wizrds hade ju det i alla fall, annars hade inte Hasbro köpt dem. Wizkids köptes ju upp av Topps också. Men hur mycket värde det är har jag ingen aning om. Miljoners dollar, säkert.

6. Ingen aning.

7. Ingenting. Eller kanske några tusenlappar om året.

För att förstå den höga prissättningen på rollspelsprodukter kanske man först ska diskutera om det verkligen är dyrt? Nån sa på RPGnet att "rollspel i sig är inte dyra, det är min vana att samla på rollspel som är kostsam". Hur många timmar får du ut av ett rollspel? Behöver du verkligen köpa alla spel du köper, eller räcker det med ett, egentligen? 500 spänn för en regelbok och ett äventyr som kanske ger 30 timmars speltid (minimum, teoretiskt är det ju oändligt) för 5 personer = 4 spänn per timme per person.

Den person som bäst visar hur det fungerar är John Nephew. Han har deltagit i en massa trådar på RPGnet om kostnader och annat:

http://forum.rpg.net/search.php?s=&a...rder=descending

M.

Rosen

Myrmidon
Re: Värda nått? Vad får dig att tro det?

Räkna sedan på cirka 500-1000 spänn per svartvit bild, flera tusen om det är färg,

:gremshocked:
Jag ser att jag behöver ta en diskussion med någon om mina arvoden...

--
Åke

Balderk

Swashbuckler
Jag tror inte att rollspelsbranschen är något man endast går in i för att det finns ett vinstintresse, det är nämligen jävligt svårt att tjäna pengar på rollspel eftersom att det är en så pass liten bransch. Upplagorna säljer nog inte ofta över 2000 ex. Man går nog oftast in i den eftersom att man är intresserad av rollspel och vill producera sådana.

Så de svenska företagen hoppas nog mest på att gå runt och jag tror de flesta som arbetar inom branschen har andra jobb vid sidan om. I USA finns ju WW och WoTC och de är ju vinstdrivande men jag vet ärligt talat inte hur bra det går för dem... De säljer ju mest spel i världen men det är nog ändå inte så mycket. De går ju runt och får säkert vinst också men frågan är hur mycket, de har ju många anställda också vilket är väldigt dyrt.

Jag tror faktiskt att de flesta aktörerna på marknaden finns för att vara till gagn för rollspelarna i första hand och gå runt i andra hand, vinsten kommer i tredjehand.

Jag tror inte att det finns många i världen som kan försörja sig på att producera rollspel. Förmodligen kan man räkna dem på ena handen fingrar, men jag kanske överdriver.

Men jag spekulerar bara.

MVH
Balderk

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag är inte 100%, men något sånt här är det i USA/Canada:

Steve Jackson Games: 2-3 (Steve själv, och den däringa tecknaren som går under Smif eller vad det brukar stå. Antar att de har en copy-editor också, men jag vet inte.)

Chaosium: 4 (Editeringsfolk mest, samt layout och dylikt. Majoriteten av deras texter är numera frilansmaterial eller omtryck av gammalt kladd.)

Alderac Entertainment Group: 2-4 (Kapera är linjechef för Spycraft, med honom har vi Wilson, plus mannen som leder det och en copy-editor.)

Dream Pod 9: Ungefär som AEG; upp till ett femtal.

White Wolf: 10? Ingen aning, men eftersom varje subgrupp (Sword&Sorcery, Arthaus etc.) i det närmaste måste ha en copy-editor, en redaktör och kanske någon produktlinjeansvarig etc. så blir det en hel del människor i jämförelse med de övriga och Wizards hamnar nog i samma kategori, plus några till eftersom de har lite mer spridning. Typ.

Men så är det här bara gissningar, och ingen av dessa människor tjänar överdrivet mycket pengar. De bara lever på vad de gör, helt enkelt.

anth

Vetefan

Det där med "snikna" bolag är nått som allt som oftast dyker upp. Jag kan garantera att Trad och SF inte är "snikna". Jag kan också garantera att det finns få spelbolag som är "snikna". De tar de priser de måste ta för att överleva. Huruvda 3.5 är ett bevis på "snikenhet" har ingen någon aning om, och om det är det så är det troligen Hasbro och inte WotC som är "snikna".
Jag hoppas att det framgick att jag inte anser att de är snikna.
Jag är också fullt medveten om att rollspelsbolagen måste släppa nya versioner av spelen emellanåt för att komma åt nya spelare.
Man vill försöka förstå vad det är man betalar för när priset för enskilda produkter närmar sig 500-lappen (och i vissa fall överstiger 500kr).
Kostnaderna för att driva en butik som SF/Trad har jag ganska klart för mig, men kostnaderna för ett rollspelsföretag är helt okända för mig - jag tyckte att det kunde vara intressant att känna till.
Dina och de andras svar är precis vad jag ville veta.

De personer som anser att Trad/SF/Rollspelsbolag är snikna har normalt ingen aning om företagsekonomi (jag har iallafall ett litet hum).
Standardtaktiken mot såna människor brukar vara att fråga dem vad de tycker att en hantverkare är värd i timmen, sedan dra av moms, arbetsgivaravgifter, skatt och fråga om de själva skulle vara villiga att jobba för den lönen, speciellt med tanke på att en hantverkare oftast är en egenföretagare som inte kan vara säker på att ha arbete 40tim/vecka. Sedan förklarar man att man inte räknat med avgifter för utrustning, hyra, transport etc.

chrull

Stockholm Kartell
Jag tänkte mig inte för.

Såklart finns det gott om fast anställda. Men vad jag egentligen menade var nog heltidare. Och sådana som faktiskt enbart lever på rollspelsmakandet...

Det kanske du också menade, men jag vill bara poängtera det...

chrull

Feuflux

omjonasson.se

Erik, tycker alla som kan identifiera citatet borde skämmas!

Filmen "Street Fighter" (insert shame here). Men det finns säkert någon annanstans också.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det framgick

Jag tyckte det var ganska tydligt att du inte anser dem vara snikna. Och det är precis om du säger. När man tittar på prislappen, är det lätt att glömma alla olika kostnader som finns för att boken ska existera, förutom vad det kostar att skriva och trycka den.

Lite som man tänker när man tar en kopp te på ett fik. "En tepåse och lite vatten, ska det kosta 20 spänn. Hutlöst!". Och då glömmer man tex lön, hyra, städning, möbler och allt sånt där. Ett lätt tankefel att göra och ett som jag gjort många gånger.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Det framgick

Lite som man tänker när man tar en kopp te på ett fik. "En tepåse och lite vatten, ska det kosta 20 spänn. Hutlöst!". Och då glömmer man tex lön, hyra, städning, möbler och allt sånt där. Ett lätt tankefel att göra och ett som jag gjort många gånger.
Jo, dessutom kanske de har ocker i teet. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Det finns två tillfällen då jag upplever spelskapare som "snikna". Det ena är då de levererar spel fulla med "fluff", det vill säga saker som inte är användbara utan bara där för att fria till publiken eller se snygga ut. Det andra är då ett nytt spel är så otestat att en ny reviderad utgåva är att vänta om senast ett år (speciellt om det faktiskt kommer en då också).

Det finns ett tillfälle då jag upplever spelbutiker som "snikna", och det är när de skär ner på servicen. Jag handlar inte i en butik för att betala personalens lön. Jag handlar där för att få tag på varan som jag vill ha tag på. Så om butiken inte vill ta in varan av lönsamhetsskäl så har de försnålat bort mig som kund. Jag kan vara villig att betala extra för att de ska ta in den åt mig, men jag vill inte höra "nä, den kan vi inte ta in, för den säljer så dåligt".

Och naturligtvis, jag förstår lönsamhetsskälen till alla dessa uppträdanden, men likförbannat uppfattar jag dem som snikna i dessa fall.

Troberg

Sinister eater
Det finns ett tillfälle då jag upplever spelbutiker som "snikna", och det är när de skär ner på servicen. Jag handlar inte i en butik för att betala personalens lön. Jag handlar där för att få tag på varan som jag vill ha tag på. Så om butiken inte vill ta in varan av lönsamhetsskäl så har de försnålat bort mig som kund. Jag kan vara villig att betala extra för att de ska ta in den åt mig, men jag vill inte höra "nä, den kan vi inte ta in, för den säljer så dåligt".
Eller när de tar 800 spänn för en produkt som kan köpa för 150 på andra ställen. *hosttraditionlinköpnghost*

Rosen

Myrmidon
Det ena är då de levererar spel fulla med "fluff", det vill säga saker som inte är användbara utan bara där för att fria till publiken eller se snygga ut.

Spontant börjar jag tänka på färgplanscher, men det kanske inte är det du menar här. Kan du ge nåt exempel?

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Eller när de tar 800 spänn för en produkt som kan köpa för 150 på andra ställen. *hosttraditionlinköpnghost* "

Vaddå för produkt?

I början var det rätt häftigt och nytt att jag hade en spelbutik inom bekvämt räckhåll. Dock svalnade nyhetens behag rätt snabbt. Rollspelen har fått en allt mindre framträdande roll i affären och de titlar som tas in är väldigt mainstream. En bra rollspelsaffär ska vara mysig och personlig och det har Tradition misslyckats med.