Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Jag har en teori som jag ventilerade i vrållådan häromdagen:
För att något ska vara ett riktigt spel så måste det innehålla tre saker:
1. Regler: det måste finnas en överenskommelse om vad man kan/får göra som spelarna lyder. Reglerna bestämmer också hur balansen mellan punkt två och punkt tre skall se ut.
2. Slump: Ett spel måste innehålla slump. Det kan vara i form av tärningar, slumpmässigt dragna kort eller något annat som tar bort säkerheten i utfallet. Schack är t.ex. inget spel. I schack vinner den som är bäst, precis som i en sport. Det här gör också att de flesta dataspel inte är spel i ordets rätta bemärkelse, varvid uttrycket "e-sports" blir mycket mer rättvisande. I sammanhanget bör nämnas att idrott och sport inte nödvändigtvis är samma sak. Många sporter är idrotter, men inte alla. Schack är inte en idrott. Fotboll är en idrott.
Det viktigaste med slumpen i ett spel är att den medför att den erfarne/duktige spelaren kan förlora mot den oskicklige/oerfarne. Nybörjaren har alltid en chans.
3. Skicklighet: För att ett spel skall vara ett spel och inte bara en slumpmässig sysselsättning/tidsfördriv (som de där gratisspelen man brukade få på baksidan av flingpaketen när man var grabb, ni vet där man slog en tärning, flyttade sin markör på ett bräde och fick se vad som hände) så måste det finnas taktiska val och sannolikheter att ta hänsyn till. Man måste kunna göra val och man måste kunna vara bra på ett spel.
När vi nu fastställt vad ett spel är så kan vi kika lite på balans mellan tvåan och trean, alltså slump och skicklighet. Ett bra spel är ett spel som har en lämplig balans mellan slump och skicklighet kopplat till spelets konstruktion (regler). Ett dåligt spel är ofta dåligt för att det väger över för mycket åt något håll, vanligtvis åt slumphållet. Ett spel som väger över så mycket åt någon sida att den andra inte längre finns med är inte ett spel. Det betyder inte att det är ett dåligt spel (eftersom det inte längre är ett spel). Schack är åter igen ett exempel. Det är inte ett dåligt spel, utan en ganska bra sport. Sporter ska inte innehålla slump, eftersom syftet med en sport är att den bäste ska vinna.
Ett spel som är för beroende på slump blir dåligt eftersom det sker på bekostnad av skicklighet, och börjar närma sig ett icke-påverkbart tidsfördriv. Ett spel som är för beroende av skicklighet blir dåligt eftersom det inte är spännande om inte spelarna är väldigt jämbördiga. Kom ihåg att slumpmomentet fanns där för att spelet skall vara roligt för både nybörjaren och den erfarna (eftersom nybörjaren alltid har en chans att vinna, och den erfarne alltid löper risken att förlora - spänning).
Avslutningsvis lite exempel:
Spel: D&D4, poker, citadels, kingdoms, magic etc.
Inte spel: schack, fotboll, teater, friform, counter strike.
För att något ska vara ett riktigt spel så måste det innehålla tre saker:
1. Regler: det måste finnas en överenskommelse om vad man kan/får göra som spelarna lyder. Reglerna bestämmer också hur balansen mellan punkt två och punkt tre skall se ut.
2. Slump: Ett spel måste innehålla slump. Det kan vara i form av tärningar, slumpmässigt dragna kort eller något annat som tar bort säkerheten i utfallet. Schack är t.ex. inget spel. I schack vinner den som är bäst, precis som i en sport. Det här gör också att de flesta dataspel inte är spel i ordets rätta bemärkelse, varvid uttrycket "e-sports" blir mycket mer rättvisande. I sammanhanget bör nämnas att idrott och sport inte nödvändigtvis är samma sak. Många sporter är idrotter, men inte alla. Schack är inte en idrott. Fotboll är en idrott.
Det viktigaste med slumpen i ett spel är att den medför att den erfarne/duktige spelaren kan förlora mot den oskicklige/oerfarne. Nybörjaren har alltid en chans.
3. Skicklighet: För att ett spel skall vara ett spel och inte bara en slumpmässig sysselsättning/tidsfördriv (som de där gratisspelen man brukade få på baksidan av flingpaketen när man var grabb, ni vet där man slog en tärning, flyttade sin markör på ett bräde och fick se vad som hände) så måste det finnas taktiska val och sannolikheter att ta hänsyn till. Man måste kunna göra val och man måste kunna vara bra på ett spel.
När vi nu fastställt vad ett spel är så kan vi kika lite på balans mellan tvåan och trean, alltså slump och skicklighet. Ett bra spel är ett spel som har en lämplig balans mellan slump och skicklighet kopplat till spelets konstruktion (regler). Ett dåligt spel är ofta dåligt för att det väger över för mycket åt något håll, vanligtvis åt slumphållet. Ett spel som väger över så mycket åt någon sida att den andra inte längre finns med är inte ett spel. Det betyder inte att det är ett dåligt spel (eftersom det inte längre är ett spel). Schack är åter igen ett exempel. Det är inte ett dåligt spel, utan en ganska bra sport. Sporter ska inte innehålla slump, eftersom syftet med en sport är att den bäste ska vinna.
Ett spel som är för beroende på slump blir dåligt eftersom det sker på bekostnad av skicklighet, och börjar närma sig ett icke-påverkbart tidsfördriv. Ett spel som är för beroende av skicklighet blir dåligt eftersom det inte är spännande om inte spelarna är väldigt jämbördiga. Kom ihåg att slumpmomentet fanns där för att spelet skall vara roligt för både nybörjaren och den erfarna (eftersom nybörjaren alltid har en chans att vinna, och den erfarne alltid löper risken att förlora - spänning).
Avslutningsvis lite exempel:
Spel: D&D4, poker, citadels, kingdoms, magic etc.
Inte spel: schack, fotboll, teater, friform, counter strike.