Nekromanti Vad är ett troll?

Möller

Hubert Hortlax
Jag återkommer till folktrotrollen förmedlade av Bauer och Beskow. Bergatrollen i salar av falsk rikedom som driver sitt konstiga boskap genom skogarna på natten och dimman. Trollen som rövar bort människobarn och lämnar sina egna i krubborna hos kristet folk.

Trollen i Tolkiens tappning, brutala och dumma, känns alltid så tråkig för mig. Jag vet inte - ibland vill man ju ha stora starka slagsskämpar att sätta mot sina hjältar. Men för mig känns det svårt att vända sig till trollen då.

Alkemist

Veteran
Jo, det är folktro jag är ute efter.
Arbetar med en del tankar kring " de andra" och vilken plats som finns kvar.
Vilka känslor och begrepp står de här symbolerna för och är de fortfarande relevanta?

solvebring

Superhero
Det beror på i vilket sammanhang.

Folktrons troll är för mig skogsvarelser, i vissa fall väsen, som relaterar till naturens krafter. De lever i och nära naturen, de kan bruka dess krafter genom trolldom och magi. De kan vara "goda" liksom "onda" utifrån olika mänskliga perspektiv. Traditionellt är de väl mestadels "onda" och stjäl barn, boskap och utsätter människor för en massa illdåd och otyg.

Kort sagt är väl trollen egentligen ett påhitt och vidskepelser för att skrämma folk för deras eget väl; speciellt för att skrämma barn. Man ska inte gå i skogen ensam, man ska akta sig för att ge sig ut i mörkret, man ska akta sig för att göra orätt och syssla med skumraskrelaterade gärningar, för då kan trollen komma och ta en. Osv.

Med tiden har väl trollen dock utvecklats genom olika sagor och berättelser. Idag finns det troll av massor av olika slag och det finns goda, snälla troll som värnar om naturen, som ett slags druidfolk, och det finns troll som symboliserar onda krafter som kan komma att dra olycka över den som inte är vaksam och passar sig.

... Tja, det är väl ungefär det jag kan säga om troll.